În Studii de caz

Studiu de caz: casting Ctrl-D TV

Ctrl-DTV Casting

Din 8 mai și până pe 21 iunie, Ctrl-D a derulat o campanie de casting în vederea recrutării unui moderator pentru Ctrl-D TV. Deoarece campania a fost una de succes și obiectivele sale au fost atinse, ne-am hotărât să o analizăm în cadrul unu studiu de caz detaliat.

Casting Ctrl-D TV
Obiective
  • Recrutarea unui prezentator pentru Ctrl-D TV;
  • Informarea publicului despre faptul că va exista o televiziune online: Ctrl-D TV.
Public țintă
  • Studenți sau absolvenți de mass-media, jurnalism și comunicare din Timișoara;
  • Comunitatea Ctrl-D.
Perioadă de desfășurare 8 mai – 21 iunie
Medii de promovare Online și offline – acoperire outdoor, în mass-media și social media.

Concept campanie

Conceptul campaniei s-a dorit a fi adecvat publicului țintă, urmărindu-se două componente principale: interactivitate și dinamism. S-a mers așadar pe mesaje atractive și de impact, care să genereze viralitate, croite în jurul următoarei idei creative: tinerii pasionați de jurnalismul TV s-au visat de mici copii în locul moderatorilor pe care îi urmăreau la televizor, pe platourile de filmare, acolo unde are loc „magia”.

Profilul publicului țintă

După cum am menționat deja, publicul avut în vedere în cadrul campaniei de promovare a castingului a fost unul tânăr, dinamic, curios. Dacă ar fi să alcătuim un profil al publicului țintă și să creăm un fel de persona, aceasta ar putea fi descrisă cam așa:

Candidatul la castingul Ctrl-D TV este tânăr, cu vârsta de până în 30 de ani, carismatic și energic, pasionat de jurnalism și bun cunoscător al mediului online, sociabil, non-conformist și creativ. Petrece mult timp pe internet, este la curent cu noutățile din domeniu, îi place să vorbească și să se audă vorbind.

Implementare

Conceptul creativ s-a regăsit în întreaga strategie de promovare a castingului, de la ton și abordare, la modalitatea de înscriere și elementele de copy și design. S-a mers pe o abordare personală, jucăușă, prietenoasă, care să scoată în evidență atât elementele atractive ale jobului, cât și calitățile căutate în potențialii candidați.

S-a vizat o acoperire cât mai mare a mesajelor campaniei, astfel că aceasta s-a desfășurat atât în mediul online, cât și în mediul offline.

Site

Cei care intrau pe site-ul dedicat castingului Ctrl-D TV vedeau un film care rula, ilustrând momentele dinaintea începerii unei emisiunii, pregătirea aparaturii necesare, a trusei de machiaj, cu o singură excepție: lipsea prezentatorul, acesta fiind nimeni altul decât candidatul la casting.

Vizitatorii curioși erau ulterior informați, printr-un schimb interactiv de replici înlănțuite sub forma unei scheme logice, despre ce fel de job este vorba. De asemenea, într-o pagină distinctă, puteau vedea și vota clipurile celor deja înscriși la casting.

Înscrierea

Din dorința de a sublinia ideea că jobul este unul inedit, original, într-un mediu de lucru creativ și nonconformist, nu s-a mers pe înscrierea convențională a candidaților, prin CV și scrisoare de intenție, ci printr-o probă puțin aparte. Astfel, candidații erau rugați să se înregistreze rostind cu dicție textul: „Papucarul papucărește papucii nepapucăriți ai papucăresei, dar papucăreasa nu poate papucării papucii nepapucăriți ai papucarului care papucărește papuci nepapucăriți”, pe care să îl includă într-o știre sau alt fel de material jurnalistic.

Cei care nu aveau posibilitatea tehnică de a se înregistra acasă puteau face filmarea într-un spațiu dedicat,  în centrul Timișoarei, în fiecare zi de luni și joi, între orele 11 și 13.

Promovare

Campania de promovare a castingului Ctrl-D TV s-a derulat atât în mediul online, cât și în mediul offline. În mediul offline, s-au folosit afișe, care au fost amplasate strategic în zonele frecventate de membrii publicului țintă: universități, organizații studențești, cafenele.

Afiș promovare Casting Ctrl-D TV – mediul offline

În mediul online, promovarea a fost mai complexă, desfășurată pe mai multe canale și a cuprins, pe lângă site-ul deja menționat, două componente importante:

1. Promovare pe rețelele sociale

În ceea ce privește rețelele sociale, comunicarea s-a făcut mai ales pe pagina de Facebook a revistei Ctrl-D. Conținutul publicat a constat în statusuri informative legate de casting, afișe cu o componentă puternică de call to action, cover photos generale, de promovare a castingului, precum și imagini și clipuri cu candidații la casting.

Candidați ca Casting
Fotografie cu o parte dintre candidații la casting publicată pe Facebook
casting2casting3casting5casting4
Afișe promovare casting publicat pe Facebook
Afișe de promovare publicate pe Facebook

Tot pe Facebook, a fost derulată și o campanie Facebook Ads, care a vizat persoanele cu vârsta cuprinsă între 20 și 30 de ani, din Timișoara, cu interese în comunicare, PR, jurnalism, new media și mass-media. Audiența campaniei a fost de 6620 de persoane.

2. Campanie cu bloggeri
În paralel cu promovarea pe Facebook, s-a derulat și o campanie cu câțiva dintre bloggerii timișoreni.

Obiective:

  • Crearea unei colaborări mai strânse cu bloggerii timișoreni;
  • Crearea unei comunități online extinse;
  • Atingerea unui public variat;
  • Creșterea vizibilității în mediul online;
  • Creșterea interactivității pe Twitter și Facebook.

Au fost selectați bloggeri relevanți la nivelul comunității locale, cu cititori care fac parte din categoria de public vizată de campanie: Daniel Sima, Cristina Puțan, Oltea Zambori, Ovidiu Sîrb, Corina Săftescu, Richard Marius Ilie, Iulian Tătar. Unii bloggeri s-au filmat și ei, precum candidații, rostind textul cu papucarul, filmulețele lor având rolul de a populariza castingul și de a încuraja înscrierile.

Pe lângă campania cu bloggeri și demersurile de promovare pe rețelele sociale, au fost trimise comunicate de presă către cele mai importante organizații studențești din Timișoara (AIESEC, OSUT, BEST). Totodată, jobul de moderator la Ctrl-D TV a fost listat și pe platforma Best Jobs.

Rezultate

Expunere și interacțiune:

  • 10 articole pe bloguri;
  • Mențiuni pe paginile de Facebook ale 24 FUN, Praxis, FEEA, OSUT;
  • S-au creat discuții pe Facebook în jurul candidaților prezentați și al jobului, în general;
  • Comunitatea s-a implicat în diseminarea anunțului, oferta de job devenind virală.
Mențiuni casting în mediul online

Rezultate privind procesul de recrutare:

  • 74 CV-uri depuse pe Bestjobs;
  • 27 formulare de înscriere completate;
  • 20 de clipuri urcate de candidați pe site;
  • 10 finaliști;
  • 1 candidat selectat.

Provocări

Deși și-a atins obiectivele, campania de casting pentru Ctrl-D TV nu a fost lipsită de provocări. Cea mai mare dintre acestea a fost tocmai modalitatea inedită de înscriere, care obliga persoanele interesate să se înregistreze și să facă publică înregistrarea respectivă, proces pentru care este nevoie de curaj și încredere în sine.

Această condiție a micșorat considerabil numărul de înscriși, față de situația în care ar fi fost suficient un simplu CV, dar, pe de altă parte, a asigurat o filtrare mai riguroasă a candidaților, făcând mai facil procesul de selecție a persoanelor cele mai potrivite pentru job.

Concluzii

În general, procesele de recrutare nu sunt ușoare deloc. „Angajatul potrivit la locul potrivit” este un specimen destul de greu de găsit, dar povestea castingului Ctrl-D TV a fost una cu final fericit.

Totuși, nu putem pune acest final doar pe seama șansei, căci campania a avut câteva atuuri puternice: atractivitatea jobului, elementul inedit al unei televiziuni online, o comunitate închegată pe Facebook, o atitudine prietenoasă în abordarea potențialilor candidați și execuții grafice creative.

Iar dacă ar fi să extragem de aici o morală, aceasta ar fi următoarea: primul contact pe care un angajat îl are cu un job este însuși procesul de recrutare; dacă puteți să transformați acest proces într-unul diferit și agreabil, care să vă redea personalitatea, nu ezitați să o faceți, căci acesta va fi, de fapt, și primul nivel de selecție a candidaților.