În Studii de caz

[Studiu de caz] De la 2Parale şi 2Leva către 2Performant

2performant

2Performant este o reţea de marketing afiliat, un multi-sided market care conectează magazinele online care au nevoie de promovare cu afiliaţii care se pricep să le promoveze. Aflăm în cele ce urmează despre procesul de migrare de la 2Parale şi 2Leva către 2Performant.

 

Prin intermediul platformei 2Performant se face tracking-ul click-urilor şi vânzărilor din reţea, totodată atrăgând, educând şi motivând deopotrivă afiliaţi şi advertiseri, permiţându-le tuturor să lucreze simplu împreună din punct de vedere juridic şi contabil.

 

Numărul de afiliaţi din 2Performant a depăşit 50,000. Cele mai întâlnite tipuri de afiliaţi sunt: publisheri mari şi mici (site-uri de ştiri, de recenzii, site-uri având conţinutul generat de utilizatori, forumuri, comunităţi etc.), bloggeri (generalişti sau pe diverse nişe), specialişti în marketing online (SEO, PPC, social media, email marketing) sau antreprenori, de obicei programatori, care dezvoltă proiecte specifice (comparatoare de preţuri, site-uri de cashback, de vouchere etc.)

 

Nevoia unei platforme noi de marketing afiliat în contextul regionalizării

Piaţa de ecommerce din România s-a maturizat şi există deja jucători aici care au crescut suficient de mult încât să îşi extindă business-ul în alte pieţe.

 

În plus, sunt jucători regionali care intră în România sau care au nevoie de promvoare în mai multe ţări. 2Performant le oferă acces rapid la reţeaua de afiliere pe care o ştiau şi pe care o pot folosi acum pentru a atrage vânzări din regiune.

E foarte simplu şi pentru afiliaţi să facă afiliere în mai multe ţări, printr-o singură platforma şi să-şi retragă câştigurile printr-un singur contract şi o singură cerere de plată.

 

Două lucruri sunt importante în dezvoltarea unui produs: viabilitatea ideii şi echipa. Ideile noastre trecuseră prin 8 ani de validari în piaţa din România şi prin alţi câţiva în piaţa din Bulgaria.

 

O parte importantă a investiţiei de 300,000 de EUR pe care am primit-o în 2015 am folosit-o pentru a atrage şi a dezvolta în echipă oameni având competenţe variate şi necesare dezvoltării de tehnologie: de la product management, la development (front-end şi back-end), devops şi QA.

13876545_10154498619219379_838210130738549561_n

 

Migrarea tehnică de la 2Parale.ro la 2Performant.com. Obiective urmărite în cadrul migrării

Prin trecerea de la 2Parale la 2Performant ne-am dorit să punem la dispoziţie tuturor utilizatorilor platforma nouă pe care am dezvoltat-o în ultimul an şi jumătate, fără a afecta în niciun fel bunul mers al afilierii pentru utilizatorii din 2Parale.

 

Iar acest lucru înseamnă în primul rând să avem un event 100% funcţional pentru a nu pierde click-uri, vânzări sau comisioane. Event-ul este componenta din platforma care se ocupă de tracking-ul click-urilor şi de înregistrarea vânzărilor şi a lead-urilor.


De asemenea, era important pentru noi ca utilizatorii să se obişnuiască rapid cu noua platformă şi să continuăm sau chiar să acceleram ritmul de creştere al businessului.

 

Provocări tehnice şi de comunicare

Cred că cea mai bună descriere a procesului de migrare a fost facută de colegul nostru Tudor, product manager la 2Performant:

 

Imaginaţi-vă 2 trenuri care merg în acelaşi sens pe linii paralele. O locomotivă e electrică, una e diesel. În faţa lor, la o anumită distanţă, liniile se unesc într-una singură.

 

Din mers, trebuie adaptată viteza şi distanţate vagoanele în aşa fel încât în dreptul macazului să se intercaleze perfect şi să nu deraieze. După aceea, trebuie recuplate repede vagoanele până rămân în urmă. Şi călătorii trebuie să nu simtă nimic în tot procesul ăsta.

 

Provocarea tehnică era că nu cunoşteam deloc soluţia de cloud Amazon Web Services (AWS). Astfel că am căutat şi am găsit o companie în România care ne putea ajuta, alături de care am lucrat îndeaproape timp de câteva luni pentru a pregăti migrarea din punct de vedere al infrastructurii.

 

Marea provocare a migrării era ca toţi utilizatorii şi tot traficul 2Parale să fie transferat cu success în 2Performant, iar platforma să se comporte bine la volumul important care venea adiţional.


În timpul migrării echipa operaţională a susţinut permanent relaţia cu toţi userii pe parcursul acestei schimbări.

Spre exemplu, doar numărul de tickete venite prin sistemul nostru suport a crescut în august de 2.5 ori raportat la luna anterioară migrării.

În plus, au fost numeroase discuţii şi comunicări pe care le-am avut pe email, telefonic sau prin intermediul reţelelor sociale.


Etapele procesului de dezvoltare tehnică

Din punct de vedere tehnic, platforma 2Parale avea un codebase vechi, tehnologii ne-updatate care făceau dificilă nu numai dezvoltarea de funcţionalităţi noi, ci şi menţinerea platformei.

Iar din punct de vedere al arhitecturii şi al infrastructurii, flexibilitatea şi posibilităţile de scalare erau reduse, fiind din ce în ce mai complicat abordarea unor situaţii de genul Black Friday.

 

2Performant a fost lansată ca platformă de sine stătătoare la mijlocul lui 2015, aşa că am avut ocazia să testăm platforma timp de 1 an în alte pieţe, dar şi să ne dezvoltăm un mod de lucru care să ne poate aduce după migrare un proces continuu de îmbunătăţire a platformei.

 

Acest mod de lucru a fost obţinut lucrând pe o metodologie de Agile Scrum care a cuprins interaţii în peste 40 de sprint-uri, în marea majoritatea a lor de 2 săptămâni.

Iată de exemplu care e procesul prin care trece o idee la noi până cand ajunge în faza de funcţionalitate disponibilă utilizatorilor:

idee, analiza importantă şi complexitate, specificaţii funcţionale, analiza UX şi crearea de ecrane, specificaţii tehnice, estimare, planificare în sprint, implementare locala inclusive cu scrierea de teste, code review, testare manuală şi automată pe staging, UAT (user acceptance testing).

Procesul se finalizează cu punerea funcţionalităţii pe live, funcţionalitate care intră apoi într-un sistem de măsurare şi feedback.

 

Provocările tehnice au fost foarte mari, mai ales că deşi din afară s-a văzut ca o singură migrare, în esenţă au fost mai multe, fiecare dintre ele complexă:

  • Migrarea 2Performant în AWS şi testarea scalabilităţii. A însemnat adaptarea platformei pe o infrastructură de cloud.
  • Migrarea userilor şi datelor din 2Parale în 2Performant. Obiectivul nostru a fost ca afiliaţii şi advertiserii să nu trebuiască să facă nimic pentru migrare (exemplu: schimbare de linkuri pe site-uri sau de coduri de tracking în thank you page).
  • Migrarea unui legacy 2Parale în AWS. Am vrut să lăsăm utilizatorii să aibă acces în continuare pentru o perioadă la contul lor din 2Parale.

Cum am abordat UX-ul?

În ultimii ani am purtat mii de discuţii cu utilizatorii şi avem o experienţă bogată pe care am folosit-o în a dezvolta noua platformă.

 

Am plecat de la ideea că nu trebuie să afectăm negativ felul în care utilizatorii noştri foloseau deja platforma. Am ales astfel funcţionalităţile care erau absolut necesare, însa ne-am gândit cum am putea să îmbunatăţim experienţa utilizatorilor în interacţiunea cu ele.

 

Apoi, am vrut să fie mai puţin zgomot. Am eliminat mare parte din funcţionalităţile care nu erau utilizate sau care nu mai funcţionau aşa cum fuseseră gândite.

 

Folosim diverste tool-uri pentru a măsura experienţa utilizatorilor în utilizarea platformei de la Google Analytics şi până la Hotjar.  Apoi folosim tool-uri specifice pentru diverse zone; spre exemplu pentru optimizarea procesului de onboarding testăm 2 care sunt dezvoltate în România: InnerTrends şi onboardX.

ctrl-d_0000_1

 

Cu ce a venit nou 2Performant şi care sunt primele rezultate

Platforma este proprietara 2Performant şi 100% dezvoltată în România. Avem o platformă care să ne permită să începem să testăm afilierea pe orice piaţa din regiune fără alte bariere sau intermediari, dar şi să accelerăm creşterea în România şi Bulgaria.

 

Din punct de vedere al infrastructurii

Cătalin, technical lead şi responsabil de o parte importantă din procesul de trecere la 2Performant, despre tehnologia din spatele 2Performant:

Am plecat de la faptul că ne-am propus să avem control deplin pe infrastructura şi să mulăm infrastructura după nevoile developmentului, iar developmentul după nevoile businessului.

 

Acum folosim multe tehnologii, dar cele mai importante sunt Ruby on Rails, MySQL, MongoDB, Redis, Memcached, AngularJS, Sidekiq. Toate acestea sunt găzduite în Amazon Web Services. Avantajele sunt majore când vorbim de scalare rapidă, uptime / high availability, uşurinţă / granularea resurselor, documentaţie disponibilă şi automatizare. Avem capacitatea şi infrastructura să scalăm 10x, 20x, 100x la nivel de minute, maxim 1-2 ore (dacă am vorbi de 100x).

 

Pe termen lung lucrăm să trecem de la o arhitectură monolit la o arhitectură bazată pe servicii şi microservicii care comunică printr-un Rest API. Am reuşit deja să desprindem şi să izolam componente cheie din platforma noastră. Acest tip de arhitectură este foarte potrivit pentru cloud, în special pentru AWS.

 

Folosim servicii de monitorizare securitatea Rails (Gemnasium), CircleCI pentru continous testing, Pingdom, NewRelic + soluţii create de noi (scrise în bash, jq, ruby, python; sau Twilio pentru alertare) pentru monitorizarea serviciilor din platformă.

 

Avem aproape 50 de instanţe de diverse dimensiuni în AWS şi procesăm mai mult de 3,5 milioane job-uri pe zi cu Sidekiq. Avem un mediu de Sandbox disponibil 24/7. Lucrăm la implementarea autoscalării dinamice în funcţie de parametrii platformei.

 

Din punct de vedere al funcţionalităţilor

Pentru advertiseri (magazinele online), noua platformă înseamnă:

  • Posbilitatea de a testa mai simplu promovarea în regiune.
  • Pentru advertiserii noi, patforma permite oricărui magazine online sau business care are nevoie de lead-uri să-şi dezvolte simplu un program de performance marketing în maximum 20 de minute, dupa modelul platformelor de genul Google AdWords sau Facebook Ads.
  • O secţiune îmbunătăţită a secţiunii de billing.
  • Un dashboard şi un sistem de statistici uşor de înţeles, pentru a lua decizii cât mai informate în legătură cu programul lor şi a avea 100% control pe bugete
  • Opţiunea de a dezvolta un program complet de marketing bazat pe performanţa prin intermediul Edge, agenţie full-service de performance marketing, parte din grupul 2Performant Network

 

Pentru afiliaţi, trecerea la 2Performant aduce:

  • Accesul la numeroase magazine online internaţionale; sunt o mulţime de tipuri de afiliaţi care dacă se pricep să genereze vânzări online din România o pot face şi în exterior: programatori, specialişti ppc.
  • Posibilitatea de a primi instantaneu în cont comisioanele aprobate prin intermediul programelor de afiliere prepaid.
  • Retragerea mai simplă a comisioanelor şi diminuarea birocraţiei  prin eliminarea actelor ştampilate sau semnate fizic.
  • Afişarea timpului de plată a comisioanelor pentru fiecare advertiser active, dar şi alţi indicatori care ajută afiliaţii să ia decizii mai bune.

Printre alte facilităţi pe care le oferă 2Performant se numară şi posibilitatea de a lucra cu peste 30 de monede diferite, precum şi de a scala foarte uşor în cazul creşterilor semnificative de trafic reprezentate de evenimente ca Black Friday, de exemplu.


În plus, am dezvoltat un API public nou, robust, cu primele metode bine documentate şi uşor de utilizat.

 

Rezultatele

Ecosistemul de peste 50.000 de useri care generează lunar peste 50.000 vânzări online şi 5 milioane de clickuri a fost mutat cu downtime zero, platforma înregistrând continuu tot traficul şi toate tranzacţiile.

Mai mult în august am înregistrat cu 6% mai multe click-uri decât în luna anterioară şi cu mai mult de 60% faţă de august 2016. Şi tot faţă de august 2015, platforma a înregistrat cu 80% mai multe vânzări pentru magazinele online.

 

În zilele de după migrare advertiserii au văzut cu 117% mai multe pagini, iar afiliaţii cu peste 56%, ambele categorii de useri petrecând un timp mai mare pe site şi având un bounce rate mult mai mic.


Şi iată cum s-a văzut din afara migrarea:

Felicitări echipei 2Performant pentru munca depusă în ultimele 24 de ore la finalul cărora toate datele din 2parale au fost migrate cu succes pe noua platformă. Aţi gândit/executat procesul de migrare în aşa fel încât să nu fie afectată activitatea afiliaţilor / advertiserilor (downtime ZERO) demonstrând încă o dată că sunteţi „Dedicated to Marketing Superheroes”. (Octavian, afiliat 2Parale şi 2Performant)


bogdan
Bogdan Aron

Chief Product Officer  @2Performant