În Studii de caz

Studiu de Caz: Declarația 200 – un proces de UX design

Declarația 200 ca la mama acasă

World Information Architecture Day și-a propus ca la ediția din 2014 să demonstreze cum arhitectura informațională (AI) poate face mai ușoară viața de zi cu zi a utilizatorilor. Anul trecut, am făcut un exercițiu de UX, visând cum ar arăta interfața ideală pentru bilete.cfrcalatori.ro. Anul acesta, însă, ne-am propus să fim practici și pragmatici, așa că nu ne-am mai limitat la un simplu exercițiu de imaginație. Așadar, echipa Grapefruit a redefinit modul în care se completează declarația privind veniturile realizate în România (D200).

Provocarea

În momentul de față, formularul este greu de parcurs, neinspirat în ceea ce privește formatarea și acompaniat de un volum considerabil de explicații dificil de înțeles, dacă nu ai un expert contabil lângă tine. Mai mult decât atât, oricât de mult ne-am gândi la soluții simple pentru utilizatori, nu putem schimba legislația sau influența diverse proceduri de lucru, așa că a trebuit să ne gândim la o abordare care să țină cont de toate aceste restricții.

Declarație privind veniturile în România

Practic, să oferim posibilitatea de a beneficia online de toate explicațiile și informațiile necesare pentru declarația 200, dar în același timp să poți genera formularul completat cu datele tale – gata de semnat și de dus la ghișeu.

Asta vrem noi, dar ce vor contribuabilii?

Am identificat câteva probleme, dar asta din punctul nostru de vedere. Întrebarea este: contribuabilii simt la fel? Sau e doar our course of knowledge? Nu am mai stat la discuții și am început să ne documentăm. Cât timp discutam cu inspectori, contabili și alți oameni cu experiență în domeniu, am lansat un chestionar online ca să vedem dacă putem culege părerile celor care au mai completat astfel de declarații. Normal, ca orice sistem rigid, am primit și refuzuri de a discuta (uneori ne simțeam ca niște cercetași încercând să vândă butterscotch cookies).

În ciuda micilor impedimente inerente, am reușit să culegem un volum suficient de informații cantitative și calitative, sumarizate în 3 simple concluzii:

  • lipsa de explicații clare și contextuale (specifice fiecărui câmp);
  • formatarea „greoaie” a documentului;
  • cele mai complicat de completat secțiuni – calculul venitului/câștigului net și redirectarea a 2% din impozitul pe venit.

La treabă

Pe baza informațiilor obținute, ne-am adunat și prin brainstorming am generat idei peste idei: nu conta dacă erau bune sau rele, important a fost că nu ne mai săturam de ele.

Brainstorming

Folosindu-ne de datele obținute din cercetare, am definit două categorii de persona. Faceți cunoștință cu Vasile Ogradă și Sânziana Dumitrescu.

Vasile are 39 de ani, este căsătorit și este a tată a doi copii. Locuiește în Brăila, a terminat Liceul Agricol din București și este propriul șef (deține peste 1250 hectare). Este muncitor, răbdător și serios. Conduce cu plăcere o mașină Dacia Duster și deține un Nokia N72. Pentru a-și derula afacerea, are nevoie de date fixe și precise când are de făcut ceva, date pe care le poate găsi cu ușurință, fără telefoane, așteptări.

Vasile Ogradă

Sânziana are 27 de ani (necăsătorită), stă în chirie în Cluj, lucrează ca freelancer (designer web). A absolvit facultatea de Arte și Design. Lucrează după programul propriu, iar timpul liber și-l petrece alături de prietenii ei. Recent și-a cumpărat noul model de bicicletă Pegas. Dorește să-și administreze singură situația financiară fără să apeleze la alte persoane, dar îi vine greu pentru că nu găsește ușor informațiile și explicațiile de care are nevoie.

Sânziana Dumitrescu

Având aceste personas stabilite, le-am trecut printr-o serie de customer journey maps: pe scurt – utilizatorii intră pe website, își creează cont, accesează formularul, completează secțiunile, generează fișierul în format *pdf, îl printează, merg la ghișeu la inspector, îl depun și pleacă fericiți; dacă trebuie să-l editeze pe loc, îl pot edita folosind telefonul mobil. Inițial, am pornit cu ideea de avea cont propriu, dar pentru varianta actuală a aplicației, un cont nu s-ar fi justificat. Însă pentru o serie de funcționalități suplimentare (istoric, statistici etc.), un cont ar fi binevenit.

customer journey maps

Mai departe, pe baza acestui traseu, ne-am creat user flow-urile corespunzătoare pentru fiecare acțiune realizată de utilizator. E felul nostru de a ne asigura că nu omitem nimic. Am folosit ca tipar modelul prezentat de către Signal-v-Noise.

Dashboard

Asigurați că avem totul acoperit, am început să ne schițăm „ecranele”, folosindu-ne de flow-urile create anterior. Împreună am iterat și iterat, până când am ajuns la forma dorită.

Schițele, odată finalizate, au fost înaintate echipei de development, care a realizat scheletul aplicației și funcționalitățile de bază, în timp ce echipa de design a continuat lucrul la definirea stilului vizual.

Schițe-declaratie

Pentru aceasta, ne-am creat style-tiles care să ne ajute să experimentăm cu forme, culori și typografy, fără să investim prea mult timp în *psd-uri separate. Am ales să lucrăm colaborativ pentru a ne încadra în planul inițial.

Stil vizual
D200-link-1
D200 Beta

Rezultatul

D200.grapefruit.ro este format din pagina principală (de unde se poate lansa formularul), pagina despre proiect în sine, pagina de termeni și condiții, dar și o pagină de resurse, în care utilizatorii pot vedea pașii pe care să-i urmeze, termenele limită cele mai importante și link-uri directe către informațiile oficiale de la ANAF.

Declarația 200 ca la mama acasă

Formularul în sine a fost împărțit în pași (accesibili din bara de progres) astfel încât să fie mai ușor de parcurs și să ținem totul above the fold. Am încercat pe cât posibil să reducem efectul de scroll. Pentru a oferi sprijin utilizatorilor, fiecare placeholder al câmpurilor oferă un exemplu de completare.

Mai mult decât atât, câmpurile mai dificil de înțeles sunt acompaniate de câte un hint care poate fi activat la click. Am adăugat elemente subtile de gamification pentru a face formularul mai interactiv: de exemplu, primul hint este activ chiar cum deschizi prima secțiune, pentru ca utilizatorii să știe de aceste funcționalități.

Declarație privind veniturile realizate în România

Formularul a fost gândit ca unul dinamic – utilizatorul nefiind obligat să treacă prin toate câmpurile. În funcție de alegerile sale anterioare, secțiunile își schimbă conținutul. De exemplu, dacă veți selecta „operațiuni de vânzare-cumpărare valută”, veți avea disponibile doar câmpurile pentru câștig/pierdere net(ă) – ascundem câmpurile de cheltuieli, ca să evităm confuzie.

Despre proiect

Dacă dispui de venituri din diverse surse, poți atașa formularului câte o anexă pentru a calcula impozitul pentru fiecare. Formularul vine și cu sugestii de organizații pentru redirectarea celor 2%. Dacă nu sunt mulțumiți de sugestiile noastre, utilizatorii pot adăuga propriile organizații.

continut-formular

Proiectul a fost gândit astfel încât să fie accesibil și pe dispozitive mobile; vorbind totuși de date sensibile (ce necesită documentare, acte adiționale etc.), recomandarea noastră ar fi completarea formularului de pe tablete (cel puțin). Dată fiind natura datelor, este puțin probabil să vrei să completezi de pe telefonul tău mobil. Reamintim că pentru generarea declarației completate, nu stocăm deloc datele și nici nu ai nevoie de cont.

Echipa responsabilă de proiect a fost formată din 3 designeri și 2 dezvoltatori web: Alecsandru Grigoriu, Bogdan Cernat, Ciprian Boiciuc, Dan Negruț și Eduard Vlăgea.

Ce urmează

În urma feedback-ului obținut la WIAD, am reușit să facem mici corecturi și modificări. Nu le-am sesizat înainte de lansare sau poate am fost prea grăbiți: de exemplu, am adăugat un modul de feedback (prin uservoice) sau am adăugat organizații noi pentru 2%. Practic, strângem în continuare feedback și facem retușări, pentru ca cei interesați să poată beneficia de cea mai potrivită experiență la completarea declarației. Intenționăm să lansăm și un ghid vizual, gata pentru print.

Există posibilitatea ca formularul generat (gata printat și bun de semnat) să nu fie acceptat de către inspectori (depinde de la un județ la altul) – prin urmare, în cel mai rău caz, contribuabilii îl pot folosi ca backup atunci când vor completa în scris.

Concluzii

Prin realizarea proiectului D200.grapefruit.ro, am încercat să arătăm că unele lucruri se pot face mult mai ușor și mult mai eficient, atâta timp cât într-adevăr îți dorești acest lucru și aplici puțin din fiecare: UX, arhitectură, strategie de conținut și bun simț.