În Studii de caz

Studiu de caz: Zâmburi – proces de creație

Zâmburi

Zâmburii sunt un produs cu totul și cu totul aparte, creat de Ștefan și Adriana Liuțe, de la Storience. Veseli, colorați și năstrușnici, „sâmburii de zâmbet” sunt un mix bun între ilustrații surprinzătoare și cuvinte meșteșugite cu tâlc. Inovatori atât ca execuție, cât și în ceea ce privește conceptul, Zâmburii sunt o adevărată mostră de creativitate.

Zâmburi
Client Storience
Agenție Storience
Dată lansare 22 Noiembrie 2013
Domeniu de activitate Publishing
Tehnologii folosite
  • desen manual;
  • Adobe Photoshop;
  • Corel Draw.
Echipă
  • Adriana Liuțe;
  • Ștefan Liuțe;
  • Dan Dulău.

Descrierea produsului 

Zâmburii sunt 40 de scurte povești ilustrate pentru oameni mari, prezentate sub formă de felicitări ce pot fi oferite într-un plic personalizat sau colecționate într-un biblioraft decorativ în formă de acordeon. Zâmburii au fost visați, scriși, ilustrați și produși în România, pentru a deconecta adulții de tensiunea unei zile încărcate și a-i face să se relaxeze printr-o lectură de 2-3 minute.

DSC_9394+DSC_9595-Edit

Sub umbrela brandului Zâmburi, creatorii poveștilor (Ștefan și Adriana Liuțe de la agenția de branding Storience și ilustratorul Dan Dulău) vor să continue generarea de conținut în forme scurte și pe alte suporturi.

Numele „Zâmburi” vine de la „sâmburi de zâmbet”, care este și sloganul proiectului, și care exprimă rolul Zâmburilor: relaxare în doze mici. Temele abordate de Zâmburi sunt desprinse din viața de zi cu zi: dragoste, îngâmfare, curaj, prostie, bunătate, copilărie, hipstăreală, vise, kilograme, pisici, fobii, vorbărie, corporatisme, căței, poezii, bunici, mobile apps, prăjituri sau cadouri.

Concept creativ

Zâmburii au existat înainte să poarte un nume. Erau poveștile scurte pe care le inventa Ștefan pentru soția lui, Adriana, pentru a o ajuta să se relaxeze seara înainte de culcare. Ele au ajuns puse pe hârtie când Ștefan și Adriana s-au decis ca, la aniversarea de 1 an a agenției lor Storience, să ofere clienților și colaboratorilor câte o poveste precum cele spuse seara Adrianei.

Feedbackul a fost încurajator, așa că cei doi au apelat la Dan pentru ilustrații. Împreună cu Cărturești, au gândit proiectul în forma actuală: povești la bucată ce pot fi oferite în loc de felicitare, de mulțumesc sau de noapte bună într-un plic personalizat, și care pot fi colecționate într-un suport-acordeon.

Zâmburi-Seasons-Greetings

Biblioraftul-acordeon are 8 buzunare cu câte 5 povești fiecare. Fiind un produs nou care necesită prezentarea unor contexte de utilizare, fiecare Zâmbure are pe spate instrucțiuni de utilizare, scrise de mână în același ton cu poveștile.

Biblioraftul este viu colorat, la fel ca poveștile-felicitări, așa că are și rol decorativ. El poate înveseli o noptieră, o masă de cafea, un raft de bibliotecă sau o sală de așteptare la dentist. Și, cu siguranță, va înveseli ziua celui care-l privește.

5961

Surse de inspirație

Stilul de design al Zâmburilor a plecat de la ideea de comics, fiind un hibrid de bandă desenată, ilustrație și caricatură. Deși am optat pentru o linie simplă, fără multe detalii, fiecare ilustrație surprinde câteva detalii ale poveștii ce necesită câteva secunde de atenție pentru a fi decodate.

De exemplu, povestea Asediul surprinde o încleștare crâncenă între doi regi – o tragedie care este redusă la zero de un final neașteptat: lupta nu e decât o joacă între copii, care nu are loc pe un câmp, ci în camera lor. Dan Dulău a reușit să surprindă această finalitate atârnând deasupra sângeroasei scene o lampă de tavan.

Titlurile poveștilor, desenate tot „analog”, sunt inspirate de personaje. Practic, fiecare poveste are propria identitate vizuală. Nu există hașuri, degradee, umbre, sau volume. Totul e bidimensional și plat, tocmai pentru a lăsa loc poveștii să „vorbească” și imaginației să zburde.

Logo. Realizare și variante eliminate

Totul a fost desenat în cel mai spontan mod cu putință, procesul urmând trei pași:

  1. lectura poveștii;
  2. stabilirea mentală a unui profil al personajului;
  3. desen.

În afară de 1-2 povești, totul a fost ilustrat într-un mod liber, neexistând practic rebuturi sau mai multe iterații.

Doar desenul logotipului Zâmburi a necesitat un efort de desen mai amplu, fiind vorba de o miză mult mai practică: surprinderea conceptului Zâmburilor într-o formă suficient de clară și directă, cu utilizări în medii diverse: online, tipar sau personalizarea de obiecte promoționale. Logotipul Zâmburi este ludic și împrumută caracterul anatomic al unui zâmbet.

Provocări întâlnite și soluțiile identificate

Una dintre provocările proiectului a fost crearea unui prototip de biblioraft acordeon care să fie suficient de stabil, solid și practic, interesant ca obiect decorativ și personalizabil, fără a fi prea greu sau prea mare.

Detalii acordeon ZâmburiDSC_9630-Edit

Din punct de vedere al designului, „sâmburele” efortului creativ a fost transpunerea personajelor în ilustrații expresive, care să le surprindă caracterul. Astfel, designerul a trebuit să identifice fraze sau atribute-cheie pe care să le ilustreze. De exemplu, în povestea Feribotic, dramele pasagerilor unui feribot sunt ilustrate explicit, dar la o scară foarte redusă, care necesită atenție: doi pasageri de 2 milimetri se aruncă în mare, în vreme ce altul, la fel de mic, își abandonează conținutul gastric peste bord.

Desigur că au apărut mici provocări în fiecare punct-cheie al proiectului. De exemplu, plicul personalizat are pe clapa de închidere o față de om. Inițial, nasul respectivului personaj ieșea din coala de tipar și costurile de producție creșteau cu 900 EUR din cauza celor câțiva mm în plus de nas. Așa că designerul a trebuit să reproiecteze fața pentru a se încadra în coală.

Zbondarul

Tehnici și programe folosite

Desenele au fost realizate, integral, folosind aceași tehnică: marker negru (cu grosime fixă) pe hârtie. Workflow-ul a presupus scanarea, vectorizarea și editarea schițelor. Softuri folosite: Adobe Photoshop (editare și scanare) și CorelDraw X3 (editare vectorială).

Pentru realizarea fiecărui biblioraft-acordeon a fost nevoie de câte o oră de manoperă, pe lângă timpul de tipărire și uscare.

DSC_9568-Edit