În Inspirație, Tips & Tricks

11 exerciții pentru un limbaj creativ

creative6

Creativitatea în limbaj nu înseamnă doar bogăție de termeni, ci și curajul de a renunța la clișee și de a combina expresiile uneori în moduri inedite.

 

V-am pregătit în articolul de azi o serie de exerciții de dezvoltare a creativității în limbaj, numai bune pentru a vă îmbogăți vocabularul și a vă dizolva tendința de a vă exprima de fiecare dată conform unor şabloane.
 

1. Elementul surpriză

Acesta este un exercițiu foarte la îndemână și eficient.

Trebuie să alegeți a șaptea carte din biblioteca voastră, să o deschideți la pagina 7 și să alcătuiți un text de 7 rânduri pornind de la acea propoziție. Atenție, textul trebuie să aibă sens de sine stătător.

Ar putea fi, de exemplu, textul unei reclame, al unui anunț sau o descriere scurtă.

Încercați, pentru început, să păstrați tonul și atmosfera propoziției inițiale. Apoi puteți repeta exercițiul, schimbând cu totul direcția poveștii voastre. Citiți-l de câteva ori la final și tratați-l critic. Pare simplu, dar o să vedeți că nu e deloc așa.
 

2. Cuvântul necunoscut

De data aceasta, veți avea nevoie doar de un dicționar.

Deschideți-l la ce pagină vreți și alegeți un cuvânt la întâmplare, cu condiția să nu îi cunoașteți semnificația. În funcție de prefix, sufix, radical, sonoritate, încercați să îi formulați o definiție.

Apoi, uitați-vă la semnificația reală a termenului respectiv și vedeți cât de mult v-ați apropiat de aceasta. Repetați exercițiul cu termeni cât mai diferiți între ei.

Acest exercițiu este foarte util, pentru că vă ajută să părăsiți cadrul rigid al semanticii limbii și să vă exersați flerul și imaginația. Mai mult decât atât, veți descoperi o serie de relații subtile între sonoritatea unor cuvinte și semnificația lor.
 

3. Conversație cu un extraterestru

Unul dintre cele mai dificile exerciții: imaginați-vă că vă întâlniți cu un extraterestru. Verde, simpatic și extrem de curios, are doar niște noțiuni de bază despre viața pe Pământ și trebuie să îi descrieți cele mai banale activități umane.

Alegeți-vă câteva activități sau produse și încercați să i le descrieți în detaliu, de la mod de utilizare și funcționalitate, la evoluție și schimbări.

Țineți cont de faptul că nu veți putea descrie un laptop, spre exemplu, raportându-vă la o mașină de scris, pentru că prietenul vostru extraterestru nu cunoaște niciunul dintre cele două concepte.

O să fiți uimiți de cât de puține cunoașteți despre produsele pe care le folosiți zi de zi sau despre activitățile pe care le realizați frecvent și cât de greu este să vorbiți convingător despre un obiect aparent banal.

 

4. Combinații de concepte contradictorii

Încercați să scrieți un text – informativ, persuasiv sau descriptiv – în care să includeți elemente care, în mod normal, sunt incompatibile.

Poate fi vorba de aspecte anacronice, de incompatibilități de ordin fizic sau pur și simplu de activități contradictorii celor uzuale.

De exemplu, un univers în care oamenii călătoresc cu căruța pe autostradă sau în care intelectualii sunt analfabeți.

Pe cât va fi de distractiv, pe atât va fi de solicitant.

Este foarte important să nu aruncați pur și simplu elementele contradictorii unul lângă altul, ci să vă puneți imaginația la treabă și să încercați să croiți o poveste în jurul lor, să justificați cum de pot conviețui în această formă.
 

5. Valorizarea banalului

Alegeți un obiect la întâmplare din încăperea în care vă aflați. Poate fi o coală de hârtie, o floare, un creion, orice lucru căruia în mod normal nu îi acordați prea multă atenție. Descrieți-l în detaliu.

Analizați-i forma, mirosul, textura și scoateți în evidență acele trăsături care de obicei sunt ignorate.

Încercați să nu mergeți pe căi bătătorite și să nu scrieți despre trăsăturile cele mai evidente. Acest exercițiu este foarte util pentru orice text de promovare al unui produs sau serviciu aparent banal, pe care voi va trebui să îl prezentați ca fiind unic, aparte și irepetabil.
 

6. Fără epitete

Una dintre provocările cele mai dificile pe care le veți întâmpina va fi aceea de a vă exprima în cuvinte puține. Clar, la obiect, dar, în același timp, creativ și original.

Nu este ușor deloc, dar vă puteți exersa abilitatea de a surprinde esențialul în cuvinte puține și fără înflorituri astfel: scrieți un text, preferabil descriptiv, fără să vă folosiți deloc de epitete.

Veți fi forțați să căutați cele mai puternice substantive și verbe, care redau cel mai exact și convingător ideea pe care vreți să o transmiteți. Dacă vă este prea greu, ajutați-vă de un dicționar de sinonime. Repetați apoi exercițiul fără niciun fel de resursă.
 

7. Ce-ar fi dacă?

Pornind de la un eveniment real – istoric, politic, economic sau social – modificați una sau mai multe variabile și creați un scenariu pornind de acolo.

Legați cât mai bine toate detaliile și justificați fiecare cotitură a scenariului, astfel încât povestea să pară cât mai plauzibilă.

Acesta este un exercițiu simplu, dar foarte eficient în a crea contexte largi și a plasa acțiuni concrete în interiorul acestora.

 

8. Scrie tot ce îți trece prin cap

Un exercițiu foarte bun în faza de cercetare și elaborare a conceptelor creative pentru campaniile de comunicare: scrieți – într-un timp limitat –  tot ce vă trece prin minte cu privire la un produs/serviciu/brand sau chiar și o idee abstractă.

Un fel de brainstorming în scris, însă este important să așterneți pe foaie nu doar cuvinte răsfirate, ci propoziții cu sens.

Acest exercițiu se poate desfășura și împreună cu colegii de lucru, urmând ca la final să își citească fiecare ideile de pe foaie.

 

9. În locul celuilalt

Alegeți-vă un personaj oarecare: real sau fictiv, nu are importanță, contează doar să aveți câteva informații fundamentale despre el.

Apoi, alegeți o situație de viață oarecare și descrieți – din perspectiva acestuia – cum s-ar comporta în situația dată. Descrieți-i reacțiile, înfățișarea, vorbiți cu vocabularul lui, gândiți cu mintea lui, ca și când ați fi, pentru câteva minute, în pielea lui.

Repetați acest exercițiu cu personaje cât mai diferite între ele, nu doar ca personalitate, ci și ca vârstă, mediu social și nivel de educație.

Acesta este un exercițiu care nu numai că vă dezvoltă spiritul empatic, ci vă ajută și la înțelegerea diferitelor categorii de public cu care aveți sau o să aveți de-a face.
 

10. Mulțumesc pentru nimic!

Un exercițiu mai puțin poetic, dar la fel de util ca celelalte: scrieți o scrisoare de mulțumire politicoasă pentru un cadou primit care, în realitate, nu vă place și nu vă servește la nimic. Poate fi vorba, spre exemplu, de o icoană cu leduri roz.

Fiind o scrisoare de mulțumire, va trebui să menționați în textul vostru ce apreciați cel mai mult la cadoul primit și să argumentați de ce sunteți recunoscători celui care vi l-a oferit.

Încercați să nu mințiți, ci chiar să găsiți calități reale în caracteristicile acelui obiect. Nu va fi ușor, dar, credeți-mă, veți avea nevoie de această abilitate mai des decât credeți.

În plus, vă va ajuta să găsiți aspecte pozitive chiar și în cele mai neatractive produse.
 

11. Texte pentru etichete

Nu este vorba despre etichete cu ingredientele produselor, ci despre un nume și o scurtă descriere pentru un obiect sau o activitate oarecare. Alegeți unele dintre cele mai neobișnuite, pentru ca provocarea să fie cât mai mare. Spre exemplu, o șurubelniță.

Gândiți-vă la un nume pentru acest obiect sau activitate și realizați-i o prezentare de câteva rânduri.

Atenție, prin nume nu ne referim la un termen care să desemneze obiectul respectiv, în cazul nostru, „șurubelniță”, ci la un nume de brand. Șurubelnița Vârtej, de exemplu. Procesul de naming este unul foarte anevoios, iar acest exercițiu vă poate ajuta mult în acest sens.

Spor la treabă!