În Tips & Tricks

Adaptarea vizuală la mediul digital: avantaje & recomandări

comunicare-vizuala-online

Comunicarea vizuală în mediul digital poate diferenţia marile companii, în funcţie de cât de bine este făcută. Tot mai mulţi clienţi realizează cât de important este să ai o prezenţă în mediul digital, văd beneficiile, acceptă această evoluţie, îşi schimbă mentalitatea şi fac trecerea din mediul offline în cel online.

De ce nu ar trebui să te rezumi doar la comunicarea ATL şi BTL şi să ai o prezenţă online?

Suntem invitaţi din ce în ce mai des la pitchuri şi observăm un pattern: există companii ce au o prezenţă online, dar nu foarte bine făcută sau companii ce sunt absente.

Companiile care nu au deloc prezenţă online, ce doresc să facă această schimbare, nu se mai raportează la trecut şi realizează că suntem într-o continuă evoluţie.

 

Dacă acum 10 ani reţeta succesului se raporta doar la un TVC bine făcut, dat în prime-time, şi printuri bine plasate în zone cu trafic intens, acum lucrurile nu mai sunt deloc aşa.

În completare cu mediul ATL/BTL, online-ul oferă un control mult mai mare, poţi targeta mult mai uşor publicul tău ţintă şi măsura rezultatele.
Prin faptul că eşti prezent pe canale de comunicare mult mai diverse şi mai aproape de utilizatori, poţi crea o conexiune cu ei.

 

Comunicarea în mediul online. Studiul de caz – Cinema City App Concept

Multe companii mari sunt prezente în mediul online, dar ceea ce comunică şi maniera în care transmit informaţiile nu le avantajează deloc.

Din ce în ce mai multe branduri naţionale şi internaţionale excelează în comunicarea ATL/BTL. Totuşi, în mediul digital, se vede că nu au investit deloc resurse, iar acest lucru se răsfrânge în rândul consumatorilor.

Astfel mi-am propus ca, o dată pe an, printr-un studiu de caz, să încerc să rezolv o problemă pregnantă din rândul utilizatorilor.

De data aceasta am ales achiziţionarea de bilete online, din cadrul lanţului de cinematografe Cinema City.

39

Cinema City App Concept Mockups

Mersul la cinema este o activitate recreativă, făcută ori singur, cu prietenii sau cu familia. Mersul la cinema trezeşte sentimente pozitive, fiind o activitate de relaxare.

Dar ce faci când toate acestea se încheie cu o frustrare? Procesul de achiziţionare de bilete online cinema-city.ro creează adevărate neplăceri.

Prima oară când am prezentat acest concept la conferinţa WIAD (World Information Architecture Day) din primele minute cei peste 50 de participanţi au aclamat: ”Slavă Domnului!”.

După ce am prezentat propunerea mea de aplicaţie am primit feedback pozitiv,
(peste 200 de shares pe Facebook şi peste 100 pe LinkedIn în primele zile de la publicare) mesaje de felicitare de la persoane cu care nu am vorbit niciodată şi sugestii de noi funcţionalităţi.

 

Ce probleme am rezolvat prin acest concept?

  • Website-ul nu este responsive – ştim cu toţii cât de greu este să faci o rezervare sau să achiziţionezi bilete direct de pe telefon. Eşti nevoit să te chinui să citeşti şi navighezi cu Pinch to Zoom;
  • Lipsa funcţionalităţilor – există atât de multe opţiuni prin care putem îmbunătăţi procesul de achiziţie, trebuie doar să le identificăm pe cele mai importante;
  • User Interface-ul – după cum am precizat, design-urile atractive sunt percepute ca fiind mai uşor de utilizat, sunt mai rapid acceptate şi folosite în timp, impregnându-se în memorie;
  • User Experience-ul – cu cât mai greu şi mai lung este procesul de achiziţie, cu atât mai puţine vânzări vei face.

Dacă ţi-am trezit interesul, te invit să citeşti întreg studiul de caz şi procesul ce a stat la baza acestui concept, aici, sau poţi vedea filmul de prezentare cu flow-ul complet din aplicaţie, mai jos:

Tips & tricks pentru o comunicare cât mai eficientă în mediul digital


În continuare voi enumera 9 dintre factorii cei mai importanţi de care trebuie să ţii cont atunci când comunici în mediul digital:

 

Fonturile folosite şi ierarhia stabilită – fie că foloseşti un font serif sau sans-serif, totul trebuie să fie lizibil, uşor de parcurs, iar prin ierarhie să poţi scana pagina rapid. Titlurile să iasă în evidenţă.

Combinaţia de fonturi poate afecta drastic maniera de comunicare şi cum este perceput brandul de utilizatori. De evitat pe cât posibil fonturile decorative, comic-sans sau tot ce nu oferă o citire rapidă.

 

Imaginile – au un impact puternic emoţional şi pot comunica un mesaj mult mai rapid. Prin maniera în care le folosim, transmitem anumite valori, inducem o anumită stare.

La începutul unui proiect se realizează un moodboard ce exemplifică o serie de imagini potrivite, pentru a fi utilizat ca referinţă.

 

Iconiţele – sunt foarte importante, deoarece transmit cu uşurinţă un mesaj fără a mai fi nevoie de text.

Cel mai bun exemplu este în cazul formularelor. Prezenţa iconiţelor în labelul unui câmp grăbeşte procesul de completare.

 

Culorile – având în vedere simbolistica generală a culorilor dar şi faptul că fiecare brand are o anumită paletă cromatică, trebuie să ne aliniem conform brand book-ului fiecărei companii.

Dacă nu există, trebuie să improvizezi şi să faci o schemă de culoare, plecând de la logo.

 

Audio şi video – prin prezenţa lor în creştere în ultimii ani, website-urile nu mai sunt deloc statice, în unele cazuri oferindu-se o experienţă virtuală memorabilă prin intermediul video-urilor.

De asemenea au acelaşi impact ca şi imaginile, transmiţând un mesaj mult mai rapid.

 

Toate elementele de User Interface – afectează drastic percepţia utilizatorului. Website-urile ce au o interfaţă atractivă sunt percepute ca fiind mai uşor de utilizat, sunt mai rapid acceptate şi folosite în timp, impregnându-se în memorie.

Un design învechit, greu de înţeles ne poate afecta prin simplul fapt că îi creăm un disconfort utilizatorului, fie el doar de natură vizuală.

 

Conţinutul – maniera în care comunicăm, tone of voice-ul, consistenţa, dacă suntem sau nu formali, claritatea şi exprimarea pe înţelesul utilizatorilor, fără să-i pierdem în detalii, contribuie la succesul companiei în mediul online.

Personalitatea brandului trebuie să fie transmisă şi prin conţinutul ce se regăseşte pe website.

 

User Experience – fie că rezolvi o problemă sau reuşeşti să-i faci viaţa mai uşoară utilizatorului prin funcţionalităţile ce le are website-ul tău, sau că doreşti să transmiţi anumite informaţii, trebuie să ai un flow cât mai intuitiv, ce necesită o perioada de învăţare cât mai mică.

Relaţia dintre obiectivul pe care îl are un utilizator şi numărul de paşi pe care trebuie să-i parcurgă până la atingerea scopului sau cât de mult timp îi ia, afectează bounce rate-ul şi succesul pe care îl ai.

 

Styleguide-ul – pentru a fi siguri că pe viitor se va păstra aceeaşi comunicare vizuală consistentă, se realizează un styleguide ce cuprinde toate elementele de User Interface, dar şi mesajele de succes, eroare, atenţionare, cum arată un formular, diferitele stări ale butoanelor, ierarhie etc.

Astfel noi, ca agenţie, oferim clientului un mini-ghid de comunicare vizuală online, iar atunci când noi pagini vor fi dezvoltate, dacă se va ţine cont de styleguide, totul va fi consistent şi va transmite acelaşi mesaj.


În concluzie

Comunicarea vizuală în mediul digital, bine făcută, te va ajuta să te dezvolţi, să ai mai mult control asupra investiţiilor, să fii mai aproape de publicul tău ţintă dar, cel mai important, îţi oferă înzecit mai multe posibilităţi decât mediul offline.  

Cei ce nu au o prezenţă online, ar trebui să nu mai fie aşa reticenţi la schimbare şi să facă un tryout, să investească aceeaşi sumă în online comparativ cu offline-ul şi să compare rezultatele.

Pentru cei ce au o prezenţă online, dar nu îi avantajează maniera în care este făcută comunicarea, gândiţi-vă la targetul vostru, la faptul că orice decizie şi manieră defectuoasă de comunicare, asupra lor se răsfrânge, ataşamentul faţă de brandul vostru diminuându-se considerabil.

În momentul când concurenţa ta va veni cu o rezolvare a tuturor problemelor, utilizatorilor nu le va fi deloc greu să facă trecerea către alt brand.


victor-kellerVictor Keller, UI/UX Designer @Grapefruit

Cea mai bună decizie din cariera sa de până în prezent a fost acum 6 ani, când s-a apucat de învăţat Graphic Design. Iubeşte fiecare secundă pe care o petrece în proiecte digitale şi este specializat pe User Interface, designurile sale fiind bold şi ieşite din comun. În timpul liber lucrează ca freelancer, fiind unul dintre cei mai bine cotaţi UI/UX Designers de pe Upwork.