În Tips & Tricks

Ce este și de ce merită să publici conținut interactiv

continut interactiv

Scopul creării de conținut, fie că ne referim la un site B2B sau la unul B2C, este să capteze atenția utilizatorului, să-i câștige încrederea și să-l determine să interacționeze cu brandul, educându-l și pregătind terenul pentru o acțiune profitabilă: cumpărarea unui produs, descărcarea unui material digital, abonarea la newsletter, solicitarea unei oferte de preț și așa mai departe.

Cu toate că 70% din content marketeri creează mai mult conținut decât o făceau cu 1-2 ani în urmă, statisticile arată că engagement-ul pe rețelele sociale și numărul de comentarii pe bloguri nu crește direct proporțional cu numărul de articole postate sau de link-uri distribuite. Dimpotrivă, site-urile care publică mai mult conținut tind să observe o scădere a numărului de interacțiuni – click-uri, like-uri, comentarii sau retweet-uri.  

 

Aceasta evidențiază una din principalele probleme cu care se confruntă marketerii de azi: lipsa reacțiilor din partea publicului.

 

Conținutul interactiv antrenează publicul și generează reacții

 

De ce nu reușesc brandurile să trezească interesul utilizatorilor prin conținutul publicat? Un motiv des întâlnit este faptul că formatele de conținut pe care aceste companii le publică sunt destinate consumului „pasiv”. Articolele publicate pe blog, rapoartele, cărțile electronice, infograficele, chiar și webinariile și podcasturile sunt toate create pentru a fi consumate de utilizatori, însă nu necesită participarea activă a acestora.

 

Un vizitator poate citi conținutul integral al unui articol de blog fără a fi nevoit să interacționeze în vreun fel cu acesta. În schimb, dacă vrea să facă un test online și să vizualizeze rezultatele, trebuie să răspundă la o serie de întrebări, ceea ce înseamnă participare activă.

 

Conținutul interactiv (interactive content) este opusul celui pasiv; este conținutul care antrenează publicul, îl implică în subiect, îi cere părerea și îi dă posibilitatea să influențeze finalul poveștii.

 

Chestionarele, testele online, jocurile și concursurile, calculatoarele și configuratoarele, chiar și infograficele și cărțile interactive pot fi incluse în categoria conținutului interactiv dacă necesită participarea continuă a utilizatorului.

Așadar, conținutul interactiv este cel care nu poate fi consumat integral decât după o serie de acțiuni și prin implicarea activă a utilizatorului.

Tipuri și formate de conținut interactiv

 

Există diferite formate de conținut interactiv, însă toate pot fi asimilate unor aplicații pentru web: așa cum o aplicație de mobil sau tabletă necesită participarea activă a utilizatorului pentru a funcționa, și conținutul interactiv are nevoie de implicarea user-ului pentru a se desfășura integral.

Iată o listă de formate pe care poți să le publici pe site-ul tău sau pe paginile de social media dacă vrei să generezi reacții mai multe din partea vizitatorilor:

 

  • Teste și chestionare – Exemplu de chestionar de la Danone.
  • Sondaje de opinie
  • Forme de evaluare (assesments) – Exemplu de assesment de la Attivio.
  • Calculatoare online – Exemplu de calculator de ROI de la SilkRoad.
  • Concursuri și jocuri
  • Galerii vizuale interactive
  • Grafice și hărți interactive – necesită acțiunea user-ului pentru a fi afișate complet. Exemplu de hartă interactivă de la nature.org.
  • Filmulețe interactive – povestea e întreruptă și necesită acțiunea user-ului pentru a continua. Exemplu de tool pentru crearea de video-uri interactive: zaption.com.
  • Cărți digitale și articole care combină elementele grafice, audio și scrise, solicitând acțiunea utilizatorului – Exemplu de articol „snow-fall” de la The New York Times.
  • Organigrame interactive

De ce să creezi conținut interactiv pentru site-ul tău?

 

Însăși definiția sa îți indică primele și cele mai importante beneficii al conținutului interactiv: antrenarea publicului și generarea de reacții. Însă acestea nu sunt singurele avantaje ale acestui format de conținut, comparativ cu cel clasic. Iată alte beneficii ale conținutului interactiv:

 

  • Rate de conversie (CR) și engagement mai mari

Un landing page clasic, pasiv, are o rată de conversie medie de 2-5%, ușor mai ridicată pentru SaaS-uri și publicații, și mai scăzută pentru site-uri e-commerce sau din industria hotelieră.

Conținutul interactiv tinde să convertească de două ori mai bine, întrucât implică vizitatorul în procesul de cumpărare din stadiile inițiale ale interacțiunii cu brandul.

Altfel spus, conținutul interactiv este mai eficient pentru transformarea vizitatorilor în lead-uri și prospecți decât conținutul clasic, pasiv. Probabilitatea ca un utilizator să accepte să-ți lase adresa sa de e-mail pentru a primi rezultatul unui test online e destul de mare, și e o strategie care merită abordată dacă nu ești mulțumit de ratele de engagement și conversie actuale.

 

  • Profil mai complex al clienților

Cu toate că un formular de lead generation poate să-ți ofere câteva informații despre clienții tăi, dacă ceri userilor să completeze prea multe câmpuri e posibil să-i pierzi.

Pe de altă parte, dacă soliciți informații despre preferințele lor în cadrul unui chestionar sau joc, ai șanse mai mari să le obții, așadar poți crea profiluri de buyer persona mai complete.

De asemenea, colectarea de informații mai detaliate despre clienții tăi te ajută la segmentare și la personalizarea mesajelor de marketing – e-mailuri, newslettere, reclame plătite, campanii de remarketing.

 

  • Valoare mai mare a conținutului pe termen lung (LTV)

Poate îți e familiar conceptul de customer lifetime value (CTV). În termeni foarte simpli, înseamnă profitul pe care îl vei obține de pe urma unui client pe durata relației sale cu brandul tău.

Întrucât e destul de greu să estimezi câte luni va dura această relație, de câte ori va cumpăra un client de la tine sau cât conținut va consuma, se folosește o valoare aproximativă, calculată pentru un interval de timp fix – de obicei, 12 luni. Aceasta ia în considerare valoarea cumpărăturilor, numărul de vizite, costul achiziției clientului șamd.

 

E mai ușor să calculezi CTV-ul pentru un magazin online, însă poți aproxima în aceeași manieră și valoarea conținutului pe care îl publici dacă ai un site de prezentare de exemplu. Conținutul are o valoare pe termen lung (lifetime value) dată de numărul de impresii și lead-uri.

 

Un articol de blog generează 99% din numărul total de impresii pe parcursul a 700 de zile, ceea ce înseamnă că după 2 ani de la publicare, va trebui să revizuiești conținutul și să-l optimizezi.

Dacă ai un blog cu foarte multe articole, aceasta înseamnă mult timp alocat doar revizuirii și optimizării conținutului vechi. Interactive content-ul are avantajul unei valori mai mari pe termen lung.

 

  • Povestea brandului spusă în moduri diferite

Dacă publici mereu același tip de conținut și nu încerci nimic nou nici pe social media, e posibil să fii perceput de utilizatori drept plictisitor. Conținutul interactiv îți dă șansa de a spune povestea companiei sau brandului tău în moduri diferite și originale.

 

Așadar, dacă ai suficient conținut scris pe site, poți face un pas mai departe transformându-l în materiale video sau infografice interactive, sau creând chestionare care ajută userii să-ți cunoască brandul mai bine.

Conținutul interactiv poate fi mai interesant, îndrăzneț și provocator decât cel pasiv, și poate să-ți transforme site-ul dintr-unul comun într-unul memorabil.

 

  • Remarketing mai eficient

După cum am menționat și anterior, conținutul interactiv ajută la segmentare dar și la retargetarea mai eficientă a vizitatorilor care nu au convertit.

Dacă știi că un utilizator a vizitat anumite pagini de pe site-ul tău dar nu a făcut nicio acțiune profitabilă, poți să-i servești conținut interactiv care să-l împingă mai departe în pâlnia de vânzări, sau să-l aducă din etapa de lead de marketing în cea de lead pentru vânzări într-un mod antrenant și plăcut pentru client.

 

Tu folosești conținut interactiv pe site-ul tău sau pe paginile de social media? Ai observat o creștere a ratei de engagement sau de conversie, comparativ cu formatele de conținut pasiv?