În Tips & Tricks

Ce trebuie să conţină un calendar editorial pentru Social Media

calendar-editorial

Sunt două motive pentru care multe branduri cred că Social Media este o pierdere de timp: vor rezultate instantaneu și nu au un calendar editorial. Calendarul editorial trebuie să fie un ajutor pentru tine ca să ai organizate postările care urmează să fie promovate și să te ajute să măsori ulterior ce gen de conţinut din cadrul acestuia a funcţionat.

 

Din afară, Social Media pare făcută pe genunchi, spontan. Da, sunt momente când trebuie să fii spontan (vezi celebrul tweet al lui Oreo în momentul în care s-a luat lumina în seara Super Bowl din 2013). Pentru astfel de momente trebuie să urmărești constant tot ce întâmplă.


Însă, o mare parte din tot ce se întâmplă în Social Media este planificat.

 

Pasul 1. Stabilește ce fel de conținut vei posta

 

Înainte de a realiza concret planul editorial trebuie să știi sau să stabilești chiar tu ce fel de conținut va fi pe site. Dacă e un site de conținut, vei face trimitere către articole. Dacă e un magazin online, vei face trimitere către secțiuni, pagini de campanie sau chiar produse. Sau poate vei vrea să ai majoritatea postărilor sub formă de poze.

 

După ce stabilești ce conținut vei avea strict legat de brandul respectiv, trebuie să stabilești ce fel de conținut adiacent vei distribui: filmulețe haioase, interviuri, știri sau poze.

Mai multe sfaturi practice despre cum să abordezi strategia de conţinut pentru Social Media poţi citi aici: Partea 1 | Partea 2 | Partea 3 | Partea 4

 

Pasul 2. Stabilește orele la care vei posta

 

Poți analiza din urmă ce a mers și la ce ore și să pornești de acolo. Încearcă o săptămână după acest program și vezi ce rezultate obții. Apoi mai poți varia unele din ele – să le pui la alte ore și să vezi dacă obții rezultate mai bune sau dacă rămâi la vechiul program.

 

Pasul 3. Cunoaște-ți audiența

 

Trebuie să știi ce audiență ai. Ce fel de persoane sunt, ce vârste au, unde lucrează. Toate acestea sunt elemente importante pentru a înțelege și stabili ce fel de mesaje să folosești pentru a promova brandul.

Este important de ținut minte că audiența paginii tale de Facebook poate fi diferită de audiența produsului tău. La fel, audiența contului de Instagram sau Twitter poate fi diferită de cea de pe Facebook.

Conținutul trebuie adaptate la audiența pe care o ai în funcție de canalul de comunicare folosit.

 

Pasul 4. Alege structura și tematica

 

Trebuie să ai un calendar al tuturor evenimentelor care te interesează și pe care vrei să le incluzi în strategia ta de conținut. Eu, de exemplu, am un fișier separat în care am la un loc toate evenimentele importante – Săptămânile Modei, premii, festivaluri, zile de naștere ale vedetelor etc.

 

Tu trebuie să alegi ce trebuie să includă planul tău. Poate vrei să faci luni tematice pentru o anumită categorie de produse sau poate vrei să pui mult accent pe filmele care vor lupta pentru Oscar. Trebuie să ai o temă care să lege totul. Să ofere fluiditate conținutului.

 

Un alt aspect foarte important de ținut cont pentru realizarea unui calendar editorial eficient este răspunsul la întrebarea “Este sezonul important pentru brandul respectiv? E un brand care are mai mult succes vara?”

De asemenea, evenimentele locale sunt foarte importante. E important ca brandul să fie implicat în comunitatea în care activează mai ales dacă se desfășoară într-un oraș mai mic. În plus, poți organiza evenimente acolo sau poți oferi informații despre produsele tale. Deci, dublu câștig!

 

Pasul 5. Creează conținut

 

Pasul final și cel mai important este crearea conțintului propriu-zis. Fără el nu faci nimic. Stabilește ce articole trebuie scrise, ce poze ai nevoie, ce filmulețe trebuie realizate. Apoi planifică-le în calendar pentru a obține cele mai multe rezultate.

 

Templateuri de calendar editorial pentru Social Media

 

Hootsuite – Aici am găsit unul din cele mai complexe templateuri de calendar editorial. Eu consider că acest format este idealul dacă ai timpul necesar.

 

Crackerjack Marketing – Un alt template complex și complet este de la Carckerjack Marketing și este organizat pe taburi. Cred că mai are nevoie de unele noi, pentru alte rețele de socializare. Dar, ca structură, mi se pare extrem de detaliat.

 

Hootsuite – Tot pe Hootsuite am mai găsit un template care pune la un loc conținutul editorial și promovarea lui în social media.

 

Dacă vrei să lucrezi cu ceva mai simplu, poți face un fișier Excel cu data, titlu, link, cifre Google Analytics și Facebook. Așa poți ține conținutul organizat și îl poți și măsura ulterior pentru a vedea ce a mers și ce nu a mers. Pentru echipe, mai există opțiunea de Sheets din Google Drive, pentru editare ușoară de către mai mulți utilizatori simultani.

Trebuie să ții minte că acestea sunt doar câteva exemple de templateuri. Fiecare Social Media Specialist își croiește propriul template în funcție de profilul companiei, tipul de activitate, cât content este promovat, câte persoane lucrează în echipă și multe alte detalii. Cu cât este mai personalizat calendarul editorial, cu atât mai bine.