În Tips & Tricks

Ce trebuie să conțină un manual de identitate vizuală a unui brand

Fiecare organizație care are o identitate vizuală bine definită ar trebui să aibă și un manual dedicat acesteia. Ce este, de fapt, un asemenea manual? În mare, el este un document care cuprinde câteva direcții clare și amănunțite legate de modalitatea în care poate fi utilizată identitatea vizuală a brandului respectiv, în procesele de comunicare internă și externă.

Cuprins:

Esența brandului
Logo și slogan
Paleta de culori
Typography
Modalitatea de redactare a numelui brandului sau produselor
Integrarea logoului și a sloganului pe diferite suporturi
Câteva sfaturi privind realizarea manualului
Câteva exemple care să vă inspirei

 

Rolul unui manual de identitate este acela de a preîntâmpina utilizările eronate ale elementelor de identitate vizuală a unui brand pe diferite materiale tipărite sau digitale, atât în ceea ce privește dimensiunea, proporțiile și componentele grafice, cât și cromatica. Astfel, informațiile prezente într-un asemenea manual trebuie să fie cât se poate de specifice, pentru a acoperi la modul exhaustiv toate situațiile în care aceste elemente ar putea fi folosite, toate mediile în care brandul ar putea fi afișat și toate formele acceptate, respectiv cele neacceptate, de reprezentare vizuală a brandului.

Totodată, manualul de identitate are funcția de a asigura o comunicare vizuală coerentă, consistentă și armonioasă, indiferent dacă responsabil de materialele pe care va figura logoul brandului va fi un om din interiorul sau din afara companiei. Să vedem în cele ce urmează care elemente nu trebuie să lipsească dintr-un asemenea document.

.

Esența brandului

După cum am spus în rândurile de mai sus, informațiile dintr-un manual de identitate vizuală trebuie să fie cât se poate de specifice și să acopere toate componentele identității vizuale a unui brand. Este deci important ca oamenii care vor consulta acest document să înțeleagă argumentele din spatele alegerilor de design: culoare, formă, simboluri etc.

Aceste argumente reprezintă, de fapt, esența brandului respectiv care, la modul punctual, ar trebui să se traducă prin: valori, poziționare, mesaj care se dorește a fi transmis, misiune și viziune. Esența brandului este latura invizibilă a acestuia, care trebuie să fie sugerată de elementele grafice.

.

Logo și slogan

Logoul este probabil cel mai valoros element vizual al unui brand și este totodată cel care va fi utilizat cel mai des, de aceea este foarte important să acordați acestei secțiuni toată atenția cuvenită. Specificați și arătați versiunile acceptate de poziționare a logoului, pe verticală și pe orizontală, proporțiile care trebuie respectate și dimensiunile potrivite. Ilustrați, de asemenea, cum se folosește logoul alături de slogan și cum se folosește în lipsa acestuia.

Manual de identitate University of East Anglia

.

Paleta de culori

Dacă tot ne-am referit la cromatică, într-un manual de identitate trebuie specificate clar culorile folosite în redarea grafică a brandului și codurile acestora în diferite moduri cromatice (RGB, CMYK, etc.). E indicat ca aceste informații să fie însoțite de „mostre” ale culorilor respective și de exemple de utilizare a diferitelor nuanțe acceptate.

Manual de identitate Skype
Manual de identitate Adobe

.

Typography

Dintr-un manual de identitate nu trebuie să lipsească nici indicațiile de typography: ce familii de fonturi pot fi folosite, ce dimensiuni, înălțimea rândului, valoarea kerning-ului, dacă există sau este tolerată o anumită formatare ș.a.m.d. În plus, acolo unde există variații, specificați ce fonturi trebuie folosite în comunicarea din mediul online și offline, în titluri sau pentru corpul de text.

Manual de identitate University of East Anglia

.

Modalitatea de redactare a numelui brandului sau produselor

Aici veți menționa ce litere trebuie să fie mereu majuscule, care cuvinte trebuie să fie scrise bold sau italic, ce abrevieri sunt tolerate și alte aspecte de acest gen.

Manual de identitate BlackBerry

.

Integrarea logoului și a sloganului pe diferite suporturi

Nu este suficient doar să dați indicațiile deja menționate, ci este recomandat să precizați și cum trebuie aplicate elementele respective pe diferite suporturi. Este indicat să ilustrați acele suporturi pe care știți că brandul vostru este comunicat cel mai des. În cazul unei instituții publice, de exemplu, acestea ar fi documente precum cărți de vizită, plicuri personalizate, foi cu antet, hârtii de fax etc. În cazul unei companii cu o prezență semnificativă în mediul online, nu trebuie să neglijați bannerele, newsletterele ș.a.md.

Manual de identitate Adobe
Manual de identitate Adobe

Acestea ar fi, practic, elementele cele mai importante dintr-un manual de identitate. De la companie la companie, apar însă variații, în funcție de magnitudinea brandului și a diversității proceselor de comunicare a acestuia.

Astfel, veți întâlni în anumite manuale de identitate și informații despre tipul de imagini cu care trebuie asociat brandul (realiste sau abstracte, colorate sau alb-negru), coduri de interpretare a unor simboluri grafice care însoțesc diferite linii de produse, pictograme acceptate, sintagme de descripție a partenerilor/distribuitorilor etc.

Manual de identitate Apple

.

Câteva sfaturi privind realizarea manualului

Pentru a fi mai ușor de urmărit, structurați manualul în secțiuni bine definite și menționați-le într-un cuprins. În secțiunile mai mari – cum ar fi, spre exemplu, cea referitoare la integrarea logoului în diferite suporturi – este recomandat să creați subcapitole, pentru a putea fi găsite mai ușor.

Este foarte important să puneți la dispoziția oamenilor posibilitatea de descărcare a logoului, a fonturilor, a pictogramelor și a tuturor celorlalte elemente grafice, în diferite formate. De asemenea, precizați dacă este nevoie de obținerea prealabilă a acordului înainte de utilizarea acestor elemente.

.

Câteva exemple care să vă inspire

În final, iată și câteva manuale de identitate, pe care să le folosiți drept sursă de inspirație:

Skype,

Yale,

Adobe,

BlackBerry,

Google,

Apple,

University of East Anglia.

***

După cum se poate vedea, e foarte important ca o organizație cu o identitate vizuală bine articulată să aibă un asemenea document și, odată creat, să subliniați importanța respectării principiilor enunțate în el. Iar dacă nu reușiți să atrageți atenția asupra semnificației sale, puteți să încercați abordarea folosită de cei de la Lipton: