În Tips & Tricks

Cei patru piloni SEO în 2016 (I). Introducere

linkuri continut mobil social

După cum știm, algoritmii motoarelor de căutare se schimbă cu repeziciune, făcând irelevante anumite tactici SEO care funcționau în trecut. Cu toate acestea, există anumiți factori de influență care au rămas constanți în ultimii ani. Îi putem numi cei patru piloni ai SEO. Aceștia sunt, în prezent: linkurile, conținutul, latura mobile și localizarea.

SEO și-a avut partea sa de uz și abuz. De-a lungul anilor, a ajutat mii de afaceri mici și mijlocii să concureze cu succes pentru atenție în fața marilor jucători, a fost adulat și contestat. Un lucru, însă, e cert: în 2016 “and beyond”, pulsul SEO este și va fi în continuare unul foarte viguros. Nu, SEO nu a murit, cu toate că există voci sus-puse care promovează aceasta (și primesc un volum monstruos de trafic pe articolele intitulate astfel).

Să nu confundăm diminuarea importanței unei cutare ramuri SEO (cum pare a fi, în prezent, optimizarea on-page) cu declinul întregului domeniu. De ce? În primul rând pentru că am scăpa din vedere faptul că există, în continuare, un set de factori asupra cărora putem interveni cu controlul nostru pentru a modela succesul unui site.

Vom vedea în continuare de ce este bine să ne construim câte un plan de optimizare pentru fiecare dintre cei patru piloni în cadrul strategiei generale de SEO și ce obiective avem de îndeplinit în ceea ce îi privește.

Linkurile

nolinks

Au jucat și vor juca întotdeauna un rol major în SEO. Ele există în trei ipostaze:

  • Interne – Linkurile din interiorul site-ului către diverse pagini sau subdomenii ale lui, care facilitează navigarea on-site, stabilesc ierarhia informațională a paginilor de pe site și transferă autoritate (link juice) între aceste pagini.
  • Inbound (backlinks) – Acele linkuri care vin căre site-ul nostru de la alte domenii, aducând cu sine autoritate dinspre acele site-uri.
  • Outbound – Linkurile care pleacă de la site-ul nostru către alte domenii, transferând “link juice” în exterior către ele. Aceste linkuri trebuie corelate strict cu relevanța în cadrul conținutului și limitate numeric, întrucât altfel pot diminua autoritatea paginii pe care se află.

De ce să ne construim o strategie de optimizare a linkurilor?

  • Linkurile inbound reprezintă unul dintre elementele principale ale algoritmului prin care Google determină PageRank-ul, iar corelația este directă: cu cât mai multe linkuri de calitate avem spre pagina noastră (în contexte relevante, venind de la alte site-uri de autoritate cât mai mare), cu atât suntem mai bine poziționați în rezultatele de căutare Google.
  • Regulile jocului s-au schimbat mult în ultimii ani. Poate ați trăit și voi epoca în care link building-ul însemna înscrierea site-ului în cât mai multe directoare web, comunicatele și blog posturile înțesate de keyworduri, crearea așa-ziselor blogrolls – panourile cu linkurile primite la schimb de la alți webmasteri care acceptau să îți includă și linkul tău pe site-urile lor sau, mai rău, cumpărarea de linkuri. Exista și funcționa. Din fericire (sau nu?), aceste tehnici mecanice nu mai au nicio relevanță în prezent, iar lucrurile sunt mult mai nuanțate acum. De ce? Pentru că…
  • Poliția linkurilor este foarte vigilentă. Sub forma cunoscutului algoritm Penguin, lansat în 2012 și actualizat cu un nou val în 2014, Google penalizează site-urile care sunt depistate cu o structură de backlinkuri nenaturală sau spammy. Chiar dacă voi poate nu v-ați dedat la tehnici dubioase de construire a linkurilor, este foarte posibil să fi “moștenit” un site care deja are backlinkuri periculoase în portofoliul lui, create de alte mâini. De aceea, este important să fim vigilenți și să asanăm la zi linkurile.

Ce obiective urmărim prin planul de link optimization?

  1. Crearea unui profil natural de backlinkuri, obținute printr-o strategie de PR corectă și eficientă.
  2. Îmbunătățirea prezenței pe motoarele de căutare.
  3. Optimizarea linkurilor interne în concordanță cu relevanța firească a informațiilor pe site și cu bunele practici de optimizare a crawling-ului.

Conținutul

conținutul

Este cheia existenței unui site și motivul principal pentru care oamenii intră și petrec timp pe acel site.

Prin conținutul online ne referim la:

  • Articole și resurse scrise, blog posturi, ghiduri etc.
  • Imagini și video
  • Landing pages – acele pagini construite cu scop tranzacțional, fie că este vorba despre abonarea la newsletter sau înscrierea la un serviciu. Ele sunt create ca parte dintr-o campanie de marketing online.
  • Pagini auxiliare – Contact, Despre, Echipa etc.

De ce să implementăm un plan de creare și optimizare a conținutului?

  • Conținutul de calitate este principalul element care ne ajută să rankuim. Google interpretează noțiunile cuprinse în cadrul conținutului nostru în funcție de diverși factori, printre care lungimea paginii, densitatea linkurilor, cuvintele-cheie cuprinse pe pagină, interacțiunea vizitatorilor cu acel conținut (time on site, bounce rate etc.)
  • Adaptarea este cuvântul de ordine. În cele mai multe cazuri, informațiile necesită actualizare periodică, în funcție de evoluția pieței și a publicului căruia ne adresăm.
  • Noutatea conținutului (content freshness) este un alt criteriu Google de evaluare a importanței unei pagini. A abandona o pagină care a performat bine la un anumit moment dat este, cu siguranță, o greșeală.

Ce urmărim printr-un plan de conținut?

  1. Îndeplinirea scopurilor de business: atragerea de vizitatori și retenția lor, conversiile pe site către diverse acțiuni dorite.
  2. Crearea de conținut targetat pe cuvinte-cheie calitative, care să corespundă obiectivelor de business.
  3. Optimizarea conținutului din punctul de vedere al structurii on-page, distribuirii lui, adaptării la diverse tipuri de dispozitive prin care este accesat.

Latura mobile

mobile

Traficul de pe dispozitive mobile a cunoscut o creștere fără precedent în ultimii 2 ani, transformând o bună parte din noțiunile noastre despre interacțiunile web:

  • Modul în care ne informăm s-a schimbat. Atunci când suntem pe fugă, nu facem decât să “scanăm” conținutul care ni se dă, de cele mai multe ori folosindu-ne de snippeturile din rezultatele Google, fără să mai intrăm pe site-uri.
  • Răbdarea pe care o acordăm unui site, odată ce am intrat pe el, s-a scurtat foarte mult, mai ales dacă nu se încarcă rapid sau nu se afișează în mod compatibil cu dispozitivul nostru mobil.
  • Procesul decizional până la cumpărare s-a transformat într-o serie de interacțiuni rapide cu brandurile, cunoscute drept micro-momente.

De ce este foarte important să creăm o strategie mobile?

  • Pentru că doar un site optimizat pentru mobil nu mai este de ajuns. După cum am arătat mai sus, deseori vizitatorii nici măcar nu ajung pe site-ul nostru propriu-zis, atunci când sunt în căutarea unei noțiuni care are legătură cu el. De aceea, este important să ne servim de celelalte elemente care ne sunt puse la dispoziție: widgeturile și snippeturile din Google, rețelele sociale.
  • Pentru că fără compatibilitate pe mobil, site-ul nostru nu are șanse de viață. Chiar dacă am lăsa la o parte tot ceea ce ține de interacțiunea vizitatorilor cu site-ul, în cazul în care nu este optimizat, nu vom mai apărea deloc în rezultatele Google (poate ați observat acel badge de “Mobile-friendly website” asociat site-urilor care îndeplinesc condițiile minime de optimizare; dacă acesta lipsește, site-ul în sine va lipsi cu desăvârșire din SERP pe mobil).

Ce urmărim prin strategia mobile?

  1. Să optimizăm site-ul pentru o cât mai rapidă și eficientă accesare.
  2. Să fim în acord cu micro-momentele publicului țintă.
  3. Să ne adaptăm din mers evoluției tehnologice a dispozitivelor mobile și a sistemelor de operare folosite de acestea, pentru rezultate de business cât mai bune de partea noastră.

Localizarea

localizarea

Latura locală a devenit prevalentă în ultimii ani pentru afacerile fizice, care urmăresc să atragă clienții spre sediul lor.

De ce ar trebui să implementăm o strategie de marketing online localizat dacă avem un business fizic?

  • Un procent din ce în ce mai mare din public se informează în mediul online despre ceea ce dorește să cumpere încă dinainte să pășească pragul unui magazin. De aceea, este foarte important ca, dacă dețineți un business local, să presărați indicii online clienților, precum firimiturile de pâine ale lui Hansel și Gretel.
  • Cine nu e pe listă, nu există. Absența din mediul rețelelor sociale și din Google Local Business poate echivala cu pierderea clienților.
  • SEO local înseamnă mai mult decât Google Maps. Înseamnă aplicații, prezența pe rețelele sociale și altele.

Ce vrem să obținem printr-o strategie de SEO local?

  1. Apariția conținutului nostru în rezultate pentru anumite teritorii geografice și cuvinte-cheie.
  2. Utilizarea cât mai eficientă a spațiului de expunere auxiliar pus la dispoziție de Google: widgetul de Local Business, informațiile despre sediul afacerii aflate chiar sub rezultatul principal etc.
  3. Obținerea de leaduri, adică vizitatori care iau contact cu oferta noastră pe site și sunt îndrumați spre magazinul fizic.

Am trecut în revistă principalii piloni SEO din prezent, iar în articolele viitoare ale seriei vom detalia, pe rând, modul în care este bine să ne construim strategia de optimizare a fiecăruia dintre ei, pentru rezultate din ce în ce mai bune.