În Tips & Tricks

Cei patru piloni SEO în 2016 (II). Linkurile: cum să le optimizezi eficient?

link building

Scriam în articolul introductiv al acestei serii cum că rolul jucat de factorul linkuri în peisajul SEO a fost și va rămâne unul major. De ce este nevoie de o strategie de optimizare a linkurilor și cum să o pui în practică? Analizăm mai pe larg în acest articol.

 

Motivul pentru care ne concentrăm eforturile înspre crearea unui profil favorabil de linking este unul universal valabil pentru orice site și motor de căutare, și anume:

 

  • Linkurile “bune” sunt resurse extrem de eficiente pentru creșterea unui site în mod organic. Printre ele se numără linkuri de la și spre site-uri de mai mare autoritate decât a site-ului tău și puse în contexte relevante pentru utilizator (de exemplu, legate de tema unui articol), linkuri interne puse în mod user-friendly.
  • Lipsa linkurilor este o greșeală strategică, pentru că înseamnă că treci cu vederea acest important capital de vizibilitate pe motoarele de căutare de care poți beneficia gratuit.
  • Linkurile “rele” pot aduce din senin daune atât de mari unui site încât să îl șteargă peste noapte din căutări. Orice link spammy ori cumpărat, pe site-uri care se ocupă cu așa ceva pentru profit, este un link găunos. De asemenea, îți pot pune probleme linkurile către site-ul tău venite de pe site-uri mai slabe autoritativ și care se ocupă cu domenii “borderline”, cum ar fi jocurile de noroc ori creditele. Alte tipuri de linkuri spammy pot veni: de la directoare non-nișate, din comentarii spam pe bloguri, din articole de proastă calitate, de la diverse site-uri complet irelevante pentru tema site-ului tău.

 

Problemele cu profilul de linkuri ale unui site pot fi, așadar, de două tipuri: linkurile de rău augur ori lipsa linkurilor. În ambele situații, urmările sunt nefaste.

 

După cum se știe, poliția linkurilor pe Google are un nume: Penguin, algoritm care penalizează site-urile cu profil de linkuri nenatural, adică spammy, prin scăderea rankurilor sau eliminarea completă din căutări. Penguin a fost lansat în primă versiune în 24 aprilie 2012 și actualizat cu încă cinci versiuni anunțate oficial până în prezent.

 

Google Penguin

 

Nimeni din lumea web nu își dorește să se întâlnească cu pinguinul, pentru că aceasta poate însemna pierderi foarte mari pentru afacerile care își au sursa de venituri online. Vom vedea mai jos cum se poate detecta o posibilă penalizare Google Penguin asupra unui site și ce este de făcut dacă aceasta a intervenit.
Chiar dacă tu și site-ul tău ați stat departe de link spam și te-ai străduit să construiești doar linkuri inbound relevante, un audit al profilului de linkuri nu strică niciodată, pentru că te va ajuta să identifici ariile în care mai este loc pentru optimizare. Problemele de vizibilitate ale unui site cu defecte în internal linking, spre exemplu, pot fi ușor evitate dacă se fac câteva corecții în conținut și sitemap. Iar avantajele câștigate cu un minim efort în a curăța structura de linkuri a site-ului sunt excelente.

 

Analiza profilului de linkuri și tratarea potențialelor probleme

 

Auditul linkurilor unui site (linkuri interne, outbound, inbound) face parte din domeniul numit SEO tehnic. Sună puțin savant, dar termenul nu trebuie să te sperie. Cu toate că identificarea linkurilor “rele”, cât și a oportunităților de linkuri “bune”, pot fi mari provocări, din fericire există o mulțime de instrumente cu ajutorul cărora poți face această analiză ușor și rapid:

 

 

Majoritatea acestor tooluri au propriul dashboard unde poți vedea, în mod destul de limpede, locurile unde este nevoie să intervii și să faci corecții. Este bine, totuși, să urmărești anumite semne de alertă independente care îți pot indica dacă te confrunți cu una dintre problemele tipice de linking, după cum urmează.

 

Cei mai frecvenți indicatori de alarmă se concentrează în jurul a cinci scenarii fatidice posibile:

 

1: Ai fost lovit de poliția linkurilor, adică site-ul tău a primit o penalizare Google

 

Primele semne: traficul pe o anumită pagină sau pe întreg site-ul are o scădere bruscă (și severă), site-ul își pierde brusc poziția în căutări după anumite cuvinte-cheie la care stătea bine, ori anumite pagini sunt de-indexate complet (nu mai apar deloc pe Google). Penguin este, de cele mai multe ori, adresat unor pagini individuale – sunt rare cazurile de infracțiuni atât de severe încât el să lovească întreg site-ul.

 

Atunci când vezi unul sau mai multe dintre semnele de mai sus, primul pas este să identifici dacă a fost vorba despre o penalizare manuală (cazul mai ușor de adresat) sau de una automată, prin algoritmi, adică Google Penguin.

 

Dacă ți s-a aplicat o penalizare manuală, vei găsi un mesaj legat de linkingul nenatural în Webmaster Tools – Search Traffic – Manual Actions. Pot fi probleme cu o pagină, cu mai multe sau cu întreg site-ul, în cazul cel mai grav.

 

Dacă nu ai găsit astfel de mesaje din partea Google în Webmaster Tools dar ai observat semnele de mai sus, ai motive să suspectezi o penalizare automată. Modul în care poți să o confirmi este verificând dacă scăderile de trafic pe care le-ai înregistrat în Analytics, respectiv scăderile de rankuri din SERP, corespund cu datele când Google a lansat update-uri de algoritmi (vezi calendarul Google Algorithm Change de la Moz). Dacă există o corelație, înseamnă că ai fost afectat de Penguin în trecut.

 

Acțiunile de redresare în urma unei penalizări Google Penguin încep prin curățenia generală a linkurilor rele.

 

Poți încerca să iei legătura cu administratorii site-urilor care conțin acele linkuri și să le ceri să le înlăture (ceea ce va avea succes în 5-10% dintre cazuri). A doua cale, mai eficientă, este să dai disavow din Webmaster Tools la linkurile cu probleme. După ce ai filtrat totul, pasul final este să scrii o cerere (reconsideration request) către Google, rugându-i să îți repună pagina sau site-ul în căutări.

 

În cazul în care acțiunile de curățare au fost eficiente, intervalul de timp în care se poate vedea efectul variază de la 72 de ore la chiar câteva luni. Concluzia: mai bine să previi decât să tratezi.

 

  1. Unele dintre inbound linkurile către site-ul tău generează erori 404

 

Aceasta este mai degrabă o problemă de usability, deși poate deveni și una de SEO dacă numărul acestor erori este prea mare. Cauza: un site extern (sau mai multe) care trimite linkuri către site-ul tău o face cu URL-ul linkului greșit scris, ceea ce creează erori 404 vizitatorilor care intră pe acele linkuri. Tu vei putea vedea acele erori 404 în Webmaster Tools.

 

Poți corecta situația contactând reprezentanții site-urilor care linkuie în mod greșit și rugându-i să repare ortografia linkurilor.

 

  1. Ești într-o criză de backlinkuri

 

Dacă prin verificarea cu instrumentele de mai sus rezultă că ai numeroase pagini pe site (sau, și mai rău, un întreg site) pentru care rapoartele arată 0 la capitolul inbound links, înseamnă că e nevoie să te apuci cât mai repede de lucru pentru construirea linkurilor bune care lipsesc – vezi mai jos cum.

 

  1. Ai o structură de internal links incorectă

 

Există pagini nelinkuite, nu profiți de oportunitatea de a transfera autoritate de pe paginile principale către cele nou-apărute sau lăturalnice – toate sunt defecte care se pot rezolva ușor prin eliminarea linkurilor interne care nu au sens, în favoarea unora coerente. Linkurile interne cel mai des întâlnite sunte: header/footer links, categorii, taguri, breadcrumbs, linkuri sporadice din cadrul unei pagini spre o alta.

 

  1. Ai prea multe outbound links

 

Aici, doar prin numărul excesiv poți declanșa semnale de alarmă. Un exemplu: să spunem că am un blog pe care scriu de obicei articole de 400-500 de cuvinte, în care includ câte 3-5 linkuri către alte site-uri. Prin aceasta, ofer din autoritatea articolelor mele către acele site-uri (ceea ce poate fi de bun augur, dacă vorbim despre site-uri puternice sau parteneri de încredere, creați în urma unui portofoliu de PR corect, sau de rău augur dacă nu) și le creez vizitatorilor ocazii de bounce.

 

Nu există o cotă de avarie standard în privința numărului linkurilor către alte site-uri, dar cu cât mai multe, cu atât mai precară este situația. Ar fi bine ca acele linkuri outbound să fie marcate cu rel=”nofollow” (pentru ca Google, deși îl citește, să nu paseze autoritate și rankuri de la site-ul meu către site-ul extern) și target=”blank” (pentru ca linkul să se deschidă într-un tab nou, nu peste articolul meu, păstrând astfel vizitatorul pe site).

 

Dacă ai constatat prin analiza cu toolurile indicate faptul că ai prea multe outbound links, acțiunea logică este să le elimini sau să le conferi atributul nofollow. Regula este ca outbound linkurile să se îndrepte doar spre site-uri de autoritate mai mare decât a site-ului tău. Cum îți poți da seama de autoritatea unui domeniu sau a unei pagini? Verificând-o cu ajutorul Open Site Explorer de la Moz. Un link spre un articol Wikipedia, spre exemplu, inclus într-un context relevant, nu va ceda autoritate din partea site-ului tău, ci va ajuta pagina ta prin relevanță.

 

Strategia de link building

 

Construirea unui profil de backlinkuri sănătos și profitabil se bazează pe naturalețe. Ce înseamnă aceasta?

 

  • Să ai atât linkuri nofollow cât și “dofollow”
  • Să îți câștigi un număr relativ constant de linkuri pe unitatea de timp (nu salturi exagerate la un moment dat, apoi pauză pentru mult timp).

 

Matt Cutts despre linkuri

 

Link building-ul este, așadar, un proces de durată; constanța în calitate este cuvântul de ordine. Este indicat să incluzi eforturile de link building într-un calendar perpetuu de promovare a site-ului tău, corelat cu calendarul editorial (în cazul unui blog) sau cu calendarul de promoții și planul de dezvoltare a unui produs ori serviciu.

 

Câteva surse de backlinkuri de bună calitate:

  • Site-uri de autoritate în industrie (vezi liste, precum cele de la Zelist.ro) cu care se pot face parteneriate de co-marketing
  • Social media – atât pe profilurile brandului cât și prin campanii externe
  • Presa – prin emiterea de comunicate de presă atunci când avem un subiect relevant
  • Conținut cu potențial viral, cum sunt infograficele ori podcasturile
  • Guest posturi
  • Recenzii ale site-ului/produsului tău
  • Includerea în articole tip liste
  • Campanii cu influențatori
  • Surse mai neconvenționale – testimoniale, cererea de adăugare a linkului acolo unde brandul apare menționat.

 

Câteva greșeli de evitat în link building:

  • Nerezolvarea unei surse de linkuri greșite (care generează erori 404 pe site-ul tău)
  • Obținerea de linkuri din surse dubioase: domenii doorway, directoare spammy etc.
  • Problemele cu anchor textul: supra-optimizarea/keyword stuffing-ul, lipsa de relevanță.

 

Bonus tip: Cum se creează corect un link contextual?

 

În primul rând, uită recomandările cum că e bine să folosești un anchor text cât mai bogat în keyworduri. Încă îți amintești despre ce este vorba? Repet: 2… 3… și: uită-le!

 

Realizează un mic keyword research pentru a determina cuvântul principal pentru care vrei să rankuiești. Bănuia cineva că scăpăm de pasul acesta? Este nevoie să optimizezi conținutul de pe pagina ta de landing pe baza acelui cuvânt-cheie. De exemplu: hrană pentru pisici.

 

Creează un paragraf (sau mai multe) pe pagina-gazdă (să spunem, o pagină de autoritate de pe site-ul tău sau un guest post pe un site extern) în care să fie menționat acel cuvânt-cheie în mod natural, cu sau fără variațiuni. Urmând exemplu meu, poate fi vorba despre un articol tip guest post cu recomandări pentru îngrijirea pisicilor de apartament pe timpul verii în care inserezi un paragraf despre hrana lor în sezonul cald.

 

Plasează linkul spre pagina ta în contextul relevant, pe un cuvânt natural, NU pe cuvântul-cheie principal și, pe cât posibil, fără rel=”nofollow”. Ideal este ca linkul tău să fie înconjurat de un paragraf în care să se afle un norișor format din mențiuni ale acelui cuvânt-cheie. În exemplul de mai sus, linkul poate fi plasat pe aproape orice cuvânt, chiar și sinonime ale cuvântului-cheie, cum ar fi mâncare, atâta timp cât este pus în contextul relevant.

 

Mult succes și spor la construit linkuri de calitate!