În Tips & Tricks

Cum planifici şi organizezi un calendar editorial pentru social media?

calendar-social-media

Pentru o mai bună organizare în ceea ce facem este nevoie să avem întotdeauna un plan. Așa reușim să ținem sub control întreaga activitate pe care o desfășurăm, nu intrăm în panică în legătură cu lucrurile care ar putea să ne scape din vedere și reușim să ne atingem și toate obiectivele.

Aceasta poate fi o regulă de viață, în general, dar și o regulă în cadrul activităţii profesionale pe care o desfășurăm zi de zi, în particular, exemplul care urmează să-l dezvolt, activitatea de social media în cadrul postului ocupat.

 

Ca Social Media Specialist trebuie să fiu mereu la curent cu toate noutățile, să nu ratez vreo știre legată de produsele, campaniile, evenimentele de care mă ocup, să țin tot timpul publicul la curent cu acestea și să am și spațiul de pe internet mereu activ cu informații relevante.

 

Pentru acestea există calendarul editorial de social media. Este un instrument minunat și pentru aranjarea activităților în timp, pentru buna organizare, pentru buna gestionare a lucrurilor, dar și pentru o bună evaluare, un prieten adevărat și devotat la birou, prefer să-l numesc eu.

 

Cercetarea

Nu este vorba de o cercetare academică, nu trebuie să stăm prin biblioteci, ascunși pe sub tratate, însă internetul trebuie să fie știut de noi literă cu literă în ceea ce privește temele noastre de interes.


Nu trebuie să pierdem niciun articol care zice ceva despre ceea ce promovăm noi, fie că sunt atinse aspecte pozitive, fie că negative (acestea le punem deoparte și analizăm subiectul pentru a ști/recomanda mai departe ce este de făcut în schimbarea acestor aspecte).

 

Această cercetare nu este o muncă de o zi și gata, trecem mai departe, închidem ușa după noi.

Cercetarea internetului pe temele noastre de interes este o activitate continuă. Este recomandat să avem alerte setate (Google alert) pe cuvinte cheie, să fim abonați la publicații de monitorizare media sau să urmărim publicații care ar putea atinge subiectele noastre.

 

Totodată, este recomandat să utilizăm un Google doc pe care să-l avem mereu aproape și-n care să mai adăugăm link-uri/titluri.

 

Studierea activității, publicului și a evoluției postărilor

Între timp, pe lângă căutarea de postări interesante și utile platformelor pe care le utilizăm, este bine să analizăm și evoluția săptămânilor anterioare, în ce zile au funcționat mai bine mesajele noastre, ce teme au stârnit cele mai multe comentarii, reacții și la ce ore, ce tip de postări a atras cel mai mare public, poze, video-uri, articole, ce tip de articole.

 

Este foarte important și să știm cu ce public avem de-a face. Așa știm se impune a se utiliza, cât de flexibil putem comunica, mai exact la ce limite ne încadrăm, ludic, sobru, ceva de mijloc.

 

Dacă este vorba despre produse aflate la început de drum, se recomandă efectuarea unor teste pe o durată de o săptămână, cu postări răsfirate, pentru a se obține informații relevante cu privire la timpii care ne vor fi de folos la viitoarele postări.

 

Organizare

Se recomandă, sau cel puțin așa mi s-a recomandat mie, ca-n ziua de vineri să mă pregătesc pentru întreaga săptămână care urmează.

 

Astfel, utilizând un tabel special creat, un instrument/tool destinat, un excel, ce ni se pare mai simplu şi util, organizăm cercetarea anterioară pentru zilele din săptămâna care urmează.


Știrile, informațiile care sunt prioritare de transmis în piață vor ocupa un loc fruntaș și mai apoi folosim informațiile relevante pentru temele noastre de interes.

De exemplu, dacă în portofoliul nostru de clienți intră și o mașină anume, luni e recomandat + se impune să spunem că a apărut un nou model și cum a fost discutat în piață evenimentul, iar joi putem spune că recent s-a lansat și o nouă vopsea de mașini care ar putea fi utilizată și pentru mașina recent lansată (prioritizarea clientului, dar și oferirea de informații bonus și relevante pentru el).

 

Ținând cont de analiza făcută asupra activității noastre din săptămânile anterioare, pe ore, zile, tip postare și cu materialul adunat în faza de cercetare, trecem la executarea calendarului editorial.

 

Bineînțeles că trebuie să lăsăm și niște spații de rezervă pentru evenimentele care vor fi în plină desfășurare în săptămâna cu pricina sau măcar să avem la anumite ore subiecte care pot fi mutate la alte ore fără a le lua din vizibilitate, a le răpi din importanță în activitatea noastră.

 

Verificare + Programare

După ce am parcurs etapele mai sus menționate, cu un calendar bine încropit, ne trimitem prietenul la control, fie că este vorba de un coleg care ne este coordonator, mai marele nostru, fie că este vorba de client.

 

După ce am primit aprobare și am modificat, schimbat ce era de schimbat dacă era de schimbat prin calendar conform feedback-ului, trecem la pregătirea efectivă a activității noastre pe social media din săptămâna următoare, mai exact la programarea postărilor.

 

Este de preferat, elegant și util să folosim un tool care să ne ușureze munca, unul care să conțină și toate platformele care ne interesează pe noi. De exemplu, eu utilizez Hootsuite pentru că am încelași loc și Facebook și Twitter și LinkedIn.

 

Treaba noastră în ceea ce privește calendarul pentru săptămâna următoare nu se oprește aici. Trebuie să-l mai verificăm din când în când, să nu se decaleze postări fără rost, poate am încurcat noi orele, un AM cu un PM, sau anumite poze.

 

Calendar editorial + Monitorizare

Calendarul meu editorial conține și o secțiune specială cu situația la sfârșitul săptămânii, mai exact, în ziua când trec la realizarea unui nou calendar, notez în dreptul fiecăreia dintre postările din săptămâna precedentă ce reacții au stârnit; este o tehnică ce-mi este destul de utilă la evaluare, la prezentarea situației din piață în baza muncii mele.


roxana-bursucRoxana Bursuc

Social Media Specialist sau Busy Badger full time la IBM România, obsedată de cafea, pasionată de creioane și de uși, biciclistă de zi a Bucureștiului.