În Tips & Tricks

Cum poţi să te asiguri că oamenii chiar citesc conţinutul pe care îl scrii?

lizibilitate
Care este cel mai simplu mod de a crește timpul petrecut pe site? Lizibilitatea (en. Readability). Lizibilitatea este calitatea unui text de a fi ușor de citit și înțeles. (sursa: Wikipedia)

Conținutul de calitate devine irelevant atunci când este dificil de citit. Nu sunt puţine cazuri în care deținătorii de site-uri nu acordă importanţa cuvenită familiei de fonturi folosite (de la dimensiune, înălțimea literelor şi până la culoare şi contrast).

 

Gândește-te la un site pe care-l citești cu plăcere. Mulți se vor gândi la Medium, iar asta nu a fost din întâmplare – a fost o acțiune deliberată influenţată de cât de uşor este de consumat conţinutul de acolo.

 

În plus, știai că marile companii din tech și-au creat propriile fonturi, cu scopul de a ușura citirea cantităților mari de conținut? Google a creat Literata, Amazon, Bookerly, iar Microsoft, peste 6 tipuri de fonturi.

 

De unde acest interes? Când te îndrepți spre 40 de ani, doar jumătate din lumină ajunge la retina ta, așa cum se întâmpla atunci când aveai 20 de ani. Iar când te apropii de 60, aceasta scade la 20% (prezbiție).

Lizibilitatea nu este doar importantă, ci a devenit critică pentru mediul online.

Mai jos analizăm cele șapte variabile care te vor ajuta să optimizezi experienţa de citire a conţinutului.

 

Familia de fonturi (serif vs. sans-serif)

Probabil ai auzit de serif vs. sans-serif, dar care e diferența?

Cel mai simplu mod de a o explica este că fonturile serif au o înfloritură la marginea literelor, în timp ce sans-serif (sans se traduce literal „fără”), nu are această componentă.

sansserif

Oamenii asociază fontul serif cu literele imprimate (precum cele din ziare, documente oficiale) și, prin urmare, tind să le acorde puțin mai multă încredere.

 

În paralel, fonturile sans-serif sunt de obicei descrise ca fiind mai moderne și au fost utilizate de multe site-uri atunci când internetul se afla la început.

 

Fonturile au o influenţă puternică. Oamenii au reacţii emoționale diferite când le citesc.

De exemplu, New York Times a descoperit că fontul Baskerville a determinat o creștere de 1,5% în sentimentul de siguranță al oamenilor și Typographie a remarcat că fonturile ne pot schimba pozitiv starea de spirit. Courier le amintește oamenilor de o mașină de scris, iar Helvetica le amintește de guvern.

courier_inside


Analizele comparative ale fonturilor sans-serif vs. serif sunt foarte interesante. În general, oamenii citesc mai rapid și înțeleg mai bine ce este scris cu sans-serif, însă preferă fonturile serif (Psychophysics of Reading).

 

Motivul pentru care sans-serif a fost mai popular online s-a datorat monitoarelor care au avut un DPI scăzut (dots per inch). Pentru a păstra literele curate (și, prin urmare, mai ușor de citit) DPI-ul ecranului trebuia să fie mai mare în cazul fontului Serif.

 

Doar în ultimii 5-10 ani, de când companiile au ecrane cu rezoluții mult mai mari (gândește-te la Apple și la display-ul Retina), fonturile serif au revenit în preferințe.

 

Atunci când Smashing Magazine s-a uitat la 50 site-uri populare, a descoperit că multe dintre acestea au trecut de la fonturi sans-serif la cele serif.
Serif este considerat în mod subiectiv mai ușor de citit (și mai de încredere), în timp ce sans-serif este considerat mai modern.

 

Dimensiunea fontului

Dimensiunea prea mică a fontului de pe site este una din principalele nemulţumiri ale utilizatorilor (sursa: Nielson). În general, recomandarea este de a avea un font de 16px, ceea ce se traduce în 12pt pe un document printat.
O serie de studii psihografice dedicate cititului online au constatat că lumea citește mai bine (ca viteză și înțelegere), când fontul este de dimensiuni mari. Cercetări ulterioare confirmă acest lucru în nenumărate cazuri.

fontsize

Tipurile de fonturi nu sunt singurele care declanşează reacţii. Aceasta apar și în urma dimensiunilor de font, conform psihologului de la MIT, Kevin Larson.

 

Folosirea fonturilor de dimensiuni mari rezultă în mai puține caractere într-un rând, ceea ce face textul mai ușor de citit. MarketingLand au scris chiar și despre cum fonturile mai mari ajută la creșterea numărului de conversii.


Spaţierea

Numită şi „leading”, aceasta se referă la spațiul existent între două rânduri. De exemplu, spațierea dublă are o înălțime de 200%.

Spațierea trebuie să fie exact atât cât trebuie – dacă este prea mică, va fi greu să discerni un rând de altul. Dacă este prea mare, va îngreuna citirea.

lineheight

O spațiere adecvată permite textului – și cititorului – să respire.
Alege o spațiere de 150% (1.5em).

 

Numărul de caractere per rând

În timp ce familia de fonturi, dimensiunea acestora și spațiul dintre rânduri sunt elemente de care trebuie să ții cont, numărul de caractere într-un rând este o variabilă foarte importantă și rar menționată.

 

Există un motiv întemeiat pentru care ziarele folosesc coloane – sunt mai ușor de citit.

 

Un rând prea lung îngreunează continuarea lecturării, iar unul prea scurt întrerupe ritmul citirii. Numărul de caractere recomandate într-un rând este de aproximativ 55-75. Îți poți seta o marjă la 65 de caractere.

 

În acest scop, poți folosi FlowType.JS, care face redimensionări automate pentru a potrivi numărul de caractere prestabilite în fiecare rând.

characterperline

O modalitate ușoară prin care poți face acest lucru este să utilizezi un meniu lateral, care forțează lățimea conținutul să fie mai îngustă (este ceea ce facem la SJO.com).

De asemenea, poți mări dimensiunea fontului pentru a reduce numărul de caractere pe rând.

Folosește aproximativ 55-75 de caractere într-un rând.


Contrastul

Alături de textul de mici dimensiuni, contrastul slab este o altă nemulţumire des întâlnită în rândul utilizatorilor de internet. (există chiar și un site dedicat, care militează pentru folosirea contrastului).

 

Contrastul textului tău (culoarea textului versus culoarea de fundal) face parcurgerea textului mai ușoară pentru cititori.

 

Culorile apropiate vor produce cititorilor dureri de cap, prin urmare, optează pentru un text întunecat pe un fundal deschis (și ține cont de faptul că mulți oameni au luminozitatea redusă la ecranul telefonului).

contrast

În plus, nu alege un negru pur (# 000000) pe un fundal alb. În acest caz, contrastul poate fi prea dur.

Pe un fundal alb, poți folosi un gri mai deschis (de ex:  # 111111), iar pe un fundal gri deschis, culoarea neagră.

Nu alege nici opusul – textul alb pe negru. Este prea obositor pentru a fi citit pe un monitor. Dacă vrei să afli mai multe despre contrast, găsești aici un post cuprinzător despre contrastul culorilor.


Titlurile şi
 intertitlurile

Acestea sunt primul lucru pe care un utilizator le citește. Dacă sunt evidențiate, îndeamnă utilizatorul să înceapă citirea unui articol.

 

O tehnică la îndemână prin care poți scoate titlurile în evidență și mai mult este de a le scrie într-un font diferit de textul articolului. Dacă utilizezi un font serif pentru text, alege un font sans-serif pentru titlu.

 

O altă regulă generală este de a avea titlul de 2.5x mai mare decât dimensiunea textului.

Nu folosi doar majuscule – fac titlul mai greu de citit.

 

Ține cont că titlurile sunt menite să atragă atenția. Nu le plasa departe de text, sau într-un loc nepotrivit. Odată ce sunt citite, acestea trebuie să lase cititorul să parcurgă articolul în sine.

Alege un font diferit pentru titlu și asigură-te că dimensiunea acestuia este mai mare decât dimensiunea restului de text.


Nu uita de conţinutul consumat de pe telefoane & tablete

Chiar dacă recomandările de mai sus sunt pentru desktop, acestea pot fi adaptate și pentru telefoanele mobile & tablete:

Asigură-te că fontul este ușor de citit (telefoanele mobile și tabletele tind să aibă un DPI mai mare decât monitoarele).

Scade caracterele dintr-un rând la aproximativ 35-50.

Crește spațiul dintre rânduri la 1.75-2x (este mai ușor de citit datorită scroll-ului).

Dacă vrei să aprofundezi acest subiect, aici găseşti o resursă utilă.

 

Alte informații utile

Majoritatea percep textul subliniat ca pe un link. Prin urmare, nu sublinia textul care nu conduce spre altceva.

 

Textul scris doar cu majuscule nu este ușor de citit, însă o tehnică interesantă este utilizarea unui drop cap (acea literă supradimensionată folosită în primul paragraf).

 

David Ogilvy spunea că „Folosirea tehnicii de Drop capital în text crește rata de citire a conținutului cu 13%”, iar Maria Veloso susţinea că implementarea unui drop capital pe un singur site a contribuit la o creștere a vânzărilor cu 251%.

 

Asigură-te că dimensiunea primului paragraf este mai mare decât restul textului. Așa vei încuraja cititorul să înceapă articolul.

 

Smashing Magazine implementează asta foarte bine. Au textul primului paragraf mai mare, iar jumătate din acest prim paragraf este dedicată unui mic ad. Acest lucru îngustează coloana și scade numărul de caractere de pe rând, ușurând începerea lecturării articolului.

 

Microsoft Research a constatat că durata noastră de atenție a scăzut de la 12 secunde în 2000 la 8s în 2015. Concluzia? Optimizează-ți mereu conținutul pentru a-l face mai ușor de citit.


Insight-uri despre consumarea conținutului

Indiferent de cât de util este conținutul tău și de metodele de lizibilitate pe care le folosești, realitatea este următoarea: oamenii vor citi printre rânduri.

 

Doar 25% din traficul de pe site va fi citit în întregime. În medie, o persoană petrece suficient timp pe site pentru a citi 20% din conținut, și, în general, oamenii nu pot trece pragul de concentrare de 50%.

Majoritatea se vor opri din citit când vor întâmpina un articol lung.

slate


În acest caz, ar trebui să scrii un conținut / articole mai scurt(e)?

În niciun caz. Moz a constatat că articolele complexe obțin mai multe distribuiri. De asemenea, Buzzsumo a descoperit că articolele lungi generează cel mai mult trafic.

 

Am vorbit despre multe lucruri, pe care le găsești mai jos, într-un rezumat:

• Folosește subtitluri (<h2> și <h3>) în conținut. Prin evidențierea lor, ajuți cititorul să continue parcurgerea articolului.

• Scrie articolul ținând cont de faptul că oamenii citesc printre rânduri.

• Folosește bold și italic, niciodată underline.

• Integrează liste (precum cea de față).

• Utilizează <blockquote-uri> pentru a-ți evidenția textul.

• Scrie paragrafe scurte – dau cititorilor impresia că parcurg textul mai rapid.

• Nu folosi jargonul – îți restrânge publicul și cititorii.

• Fii concis – nu scrii un roman.

• Folosește imagini – oamenii țin minte mai mult informațiile vizuale.

• Pentru a crește distribuirile, folosește imagini animate și desenate manual.

• Citatele sunt, de asemenea, utile – oamenii le distribuie.

• Ușurează procesul de distribuire – dacă articolul a fost informativ și plăcut de parcurs sunt mari șanse să fie distribuit.

***

Articol preluat şi tradus de pe sjo.com

sol-orwellSol Orwell are peste 15 ani experienţă în antreprenoriat şi dezvoltare de afaceri, iar în prezent se ocupă de enciclopedia online de nutriţie Examine.com, al cărei fondator este, şi de SJO.com – site personal cu insight-uri din viaţa de antreprenor – ca Editor-in-Chief.