În Tips & Tricks

Cum să folosești Twitter ca unealtă de marketing

twitter pentru afaceri

În majoritatea previziunilor pentru social media în anul 2012, s-a spus că rolul pe care îl va juca Twitter în peisajul comunicării online va crește, atât în ceea ce privește aportul tweet-urilor plătite, cât și legat de implicarea acestei rețele de socializare în acțiuni de promovare mai complexe.

Deloc surprinzător, dacă privim lucrurile la nivel global. La nivel național, însă, trebuie să recunoaștem că există o oarecare reticență vizavi de twitter atât în atitudinea companiilor, cât și în cea a utilizatorilor de rețele sociale. Să nu uităm că sunt mult mai puţini utilizatori de Twitter în România decât utilizatori de Facebook, de exemplu.

De aceea, înainte de a vă spune cum se poate folosi Twitter în campanii de comunicare, trebuie menționat că este important să verificați mai întâi dacă target-ul pe care îl aveți în vedere folosește sau nu această rețea. Doar dacă răspunsul la această întrebare este unul pozitiv, este recomandat să integrați Twitter în strategia voastră de comunicare.

Cum facem asta? Vom vedea în cele ce urmează.

Pasul I: Cont de companie sau de angajat?

Există două posibilități distincte în ce privește utilizarea Twitter de către companii: fie se creează un cont de companie, care să reprezinte organizația ca un întreg, fie se creează un cont pentru unul dintre angajați,cont care este puțin mai personalizat și poate cuprinde conținut mai variat.

Prima variantă este folosită pentru îndeplinirea unor obiective precum comunicarea de noutăți, produse, servicii, promovarea articolelor de pe blogul companiei şi transmiterea live de la evenimente.

Cea de-a doua variantă, pe de altă parte, servește unor obiective precum crearea unei legături mai strânse și mai prietenoase cu publicul țintă, networking și transmiterea unor elemente de personalitate.

Vedeți, spre exemplu, contul Jet Blue Airwaves, respectiv contul PR-ului de la Honda. Diferenţele de conţinut şi abordare sunt semnificative.

Pasul II: Relaționarea

Opțiunea de follow pe care o pune la dispoziție Twitter este la îndemâna oricui, motiv pentru care aceasta poate tenta unele persoane să facă abuz de ea. Există o mulțime de companii care urmăresc mii de conturi, dar care au doar câteva zeci de urmăritori.

De ce este greșit? La fel ca și în viața reală, acțiunea de relaționare trebuie să aibă loc gradual și să nu aibă alură de spam. Ar trebui să fie luate în considerare doar conturile persoanelor sau organizațiilor care se încadrează în aria de interes a companiei și nimic altceva. În cazul în care se asigură un conținut de calitate, emis constant, urmăritorii vor veni de la sine.

O singură mențiune: există o regulă nescrisă ce ține de aria PR-ului care recomandă companiilor să urmărească toate persoanele care au dat follow contului lor.

Este evident că dacă o persoană este interesată de contul de Twitter al unei companii, înseamnă că face parte din target-ul acesteia. În plus, această relație de reciprocitate permite și trimiterea de DM (direct messages), care se poate dovedi utilă în viitor.

Pentru comoditate, se poate activa funcția de autofollow, care, așa cum ne sugerează și numele, dă follow automat persoanelor care ne urmăresc contul. Aceasta și o serie de multe alte funcții le puteți găsi aici.

Pasul III: Cum putem „exploata” Twitterul ca unealtă de marketing

Avem cont, avem urmăritori şi urmăriţi. Mai rămâne să vedem care sunt modalităţile prin care putem utiliza Twitter pentru a deservi obiectivelor noastre de comunicare şi de marketing:

Direcţionarea publicului către site

Probabil cea mai la îndemână funcţie a Twitter-ului, asigură un flux proaspăt şi constant de vizitatori pe site-ul companiei, ceea ce poate contribui nu doar la creşterea awareness-ului, ci şi a vânzărilor acolo unde gama de produse este afişată (şi) pe pagina web a companiei.

Anunţarea evenimentelor şi ofertelor speciale ori a promoţiilor

Cele 140 de caractere puse la dispoziţie sunt mai mult decât suficiente pentru a anunţa în timp real ofertele existente. În plus, există şi varianta creării unor oferte ad-hoc, adresate celor mai fideli sau rapizi urmăritori. Dell şi Amazon fac o treabă foarte bună în acest sens.

Customer Service

Un client mulţumit este un client fidelizat. Structura de tip întrebare/răspuns care stă la baza acestei reţele de socializare este perfectă pentru activităţi de relaţii cu clienţii.

Folosindu-vă de opţiunea Twitter Search, puteți fi puși la curent cu tot ce se vorbeşte despre compania pe care o reprezentați şi produsele acesteia. Odată ce le găsiți, nu ezitați să apăsați butonul de Reply, oferind instrucţiuni, informaţii suplimentare sau chiar scuze, acolo unde este cazul. Un exemplu demn de manual în acest sens este contul companiei de cablu și Internet, ComCast.

Măsurare și evaluare

Întreaga activitate de pe Twitter poate fi măsurată – câți urmăritori aveți, câte reacții, câte căutări legate de activitatea companiei, câți vizitatori au ajuns pe site de pe Twitter și așa mai departe, astfel că vă puteți face o viziune foarte clară asupra impactului pe care l-au avut demersurile voastre. Să nu uităm nici de Tweet Grader, care ne „gâdilă orgoliile” și ne arată cât suntem de influenți.

Aşadar, deşi la prima impresie nu pare la fel de prietenos ca și Facebook, Twitter nu trebuie ignorat în alcătuirea unei strategii de comunicare.

Dimpotrivă, acesta se poate dovedi extrem de eficient, dacă, repet, target-ul avut în vedere este format din utilizatori activi ai acestei reţele.

Sursă imagine