În Tips & Tricks

Cum să foloseşti YouTube în demersurile de relaţii publice

generația YouTube

Deşi un mediu foarte popular şi agreat de utilizatori, YouTube este destul de slab utilizat de companiile din România, aspect oarecum ciudat dacă luăm în considerare faptul că are un potenţial imens, mai ales în ceea ce priveşte sectorul activităţilor de relaţii publice. Mai mult decât atât, se vorbeşte deja de o vreme că în mediul online ne aşteaptă o revoluţie video, adică o creştere foarte mare a importanţei acestui tip de conţinut, revoluţie care în alte ţări deja s-a făcut simţită.

De aceea, o să vedem în cele ce urmează cum putem exploata acest instrument în demersurile noastre de comunicare online.

În primul rând, înainte de a discuta despre scopurile la care poate servi YouTube, trebuie menţionat că toate iniţiativele de a-l folosi trebuie să aparţină unui cont oficial de companie. Fără pseudonime şi nume obscure, este foarte important ca organizaţia să aibă propriul canal de YouTube unde utilizatorul să poată găsi tot conţinutul difuzat de aceasta de-a lungul timpului. În plus, există posibilitatea de a personaliza aspectul canalului astfel încât să reprezinte organizaţia nu doar în ce priveşte conţinutul, ci şi ca impact vizual.

Acestea fiind spuse, există câteva direcţii clare ale activităţilor de relaţii publice în care utilizarea corectă a instrumentelor YouTube poate face minuni.

1. Vizibilitate

Atunci când am vorbit despre obiectivele în activităţile de comunicare online, unul dintre ele se referea la creşterea vizibilităţii. YouTube este un mediu social extrem de popular, mai ales în rândul publicului tânăr. În plus, oferă posibilitatea de a te abona la anumite canale, de a da like, share, de a comenta şi vota conţinutul.

Deşi nu multă lume îl vede aşa, comportamentul utilizatorului de YouTube este extrem de similar cu cel al utilizatorului de Facebook. Aceleaşi reguli funcţionează, iar impactul este chiar mai mare. Şi pentru că o companie trebuie să fie acolo unde este şi publicul ei, este extrem de important pentru brand awareness ca organizaţiile să aibă un canal de YouTube cu un conţinut proaspăt, atractiv şi actualizat în permanenţă, care să suscite atenţia utilizatorilor, să genereze reacţii şi de ce nu, o difuzare virală.

2. Relaţiile cu media

Aşa cum am discutat, comunicatele de presă pentru Social Media trebuie să integreze şi elemente multimedia, nu doar texte. Clipurile de pe YouTube trebuie să fie incluse într-un asemenea comunicat, nu doar pentru că sunt un mijloc simplu de a transmite o cantitate mare de informaţii, ci pentru că ele pot fi descărcate, salvate, preluate de publicaţiile online ori împărtăşite pe reţelele sociale.

Poate fi vorba de o declaraţie a managerului unei companii, de un tutorial sau de o prezentare a unui produs neconvenţional tocmai lansat pe piaţă, aşa cum a făcut IKEA aici:

Avantajul este că impactul clipurilor de pe YouTube este măsurabil. Sub fiecare video, lângă numărul de vizualizări, există un buton de statistici care detaliază dinamica reacţiilor pe care clipul respectiv le-a generat.

3. Interacţiune

Nu cred că mai este cineva care să nu fi văzut campania de la TippEx. Dacă, totuşi, nu ştiţi despre ce e vorba, priviţi clipul de mai jos:

Practic, au invitat utilizatorii să contribuie la scenariul unei reclame şi se pare că aceasta este o nouă tendinţă în campaniile de comunicare. Interacţiune maximă, efecte pe măsură. Clipul are aproape 20 milioane de vizualizări.

Samsung a mers chiar mai departe cu creativitatea când a realizat un joc integrat într-un clip de foarte mare efect.

Vă oferim și alte exemple la fel de inovative.

4. Comunicare de criză

Unul dintre elementele importante ale comunicării de criză, de care se uită adeseori, este o declaraţie oficială din partea unei figuri reprezentative pentru companie. Decât să fie redată printr-un citat fad aruncat într-un comunicat de presă clasic, este preferabil ca declaraţia cu pricina să fie înregistrată şi difuzată pe canalul oficial de YouTube al companiei respective.

Astfel, aceasta nu ajunge la utilizatori prin intermediul mass media, ci ajunge direct la ei, fără intermediari şi fără riscul unor interpretări eronate. Efectul este mult mai mare dacă asociezi mesajul cu o voce şi figură umană. Să nu uităm nici de posibilităţile multiple de a disemina în acest fel mesajul şi, deci, de a ajuta compania să îşi redreseze imaginea într-un timp mai scurt.

În foarte multe ţări, dar mai ales în S.U.A, această practică este deja una comună, care intră în regulile de bază ale gestionării unei crize.

Câteva sfaturi

  • Este foarte important ca video-urile publicate pe YouTube să aibă asociate o serie de etichete (tag-uri) alese cu grijă. Să nu uităm că funcţia de search este extrem de utilizată pe această reţea, de aceea descrierile ataşate clipurilor nu trebuie făcute la întâmplare. În plus, aceasta este o componentă foarte importantă în situaţii de criză, mai ales atunci când criza porneşte tot de la un clip apărut pe YouTube, aşa cum s-a întâmplat de foarte multe ori.
  • Nu limitaţi conţinutul video publicat la reclame! Oamenii sunt „bombardaţi” zilnic de mesaje comerciale, motiv pentru care au o atitudine pasivă faţă de acestea. Fiţi inventivi şi aduceţi un plus de conţinut, la fel cum faceţi deja pe Facebook sau Twitter.
  • Promovaţi-vă conţinutul de pe YouTube şi pe site, blog şi conturile de reţele sociale ale companiei!

Sursă imagine