În Tips & Tricks

Cum să obţii primul job folosind uneltele clasice de marketing

promovare-candidati

Nu poţi face de fiecare dată acelaşi lucru, aşteptându-te la rezultate diferite, se spune. Iar dacă vrei să obţii primul job, recurgerea la acelaşi proces -”Uite o ofertă interesantă! Hai să trimit un CV, să vedem ce iese.” – nu mai este de ajuns. Competiţia pentru cele mai bune joburi pentru studenţi şi absolvenţi este intensă. De aceea, trebuie să ştii cum să te promovezi pentru a capta atenţia angajatorilor şi transforma primul job, în jobul mult dorit. Să vedem ce implică acest lucru şi să ne inspirăm din câteva exemple ingenioase.

Planificarea. “Un obiectiv fără un plan este doar o dorinţă.”

Pentru început, la fel ca în cazul lansării unui produs pe piaţă, este nevoie de ingredientul planificare. Un potenţial candidat fără un plan de bătaie, nu îşi poate optimiza procesul de căutare. Dacă te afli în acest punct al căutării de joburi, poţi începe prin a răspunde la câteva întrebări esenţiale:

  • Care a fost parcursul carierei tale pâna în prezent?
  • Care este situaţia actuală?
  • Încotro doreşti să îţi îndrepţi cariera?
  • Cum ajungi în acel punct?
  • Cum transformi acest obiectiv în acţiuni concrete?
  • Ce schimbări alternative poţi aduce, în cazul în care abordările iniţiale nu funcţionează?

În completarea acestor răspunsuri este binevenită şi o analiză SWOT. Aplicată posturii de candidat, poţi identifica prin aceasta punctele tale forte, punctele slabe, oportunităţile pentru atingerea obiectivului de angajare şi obstacole care pot sta în calea atingerii acestuia.

Documentarea – avantajul competitiv pentru a obţine primul job

Nu este un lucru nou sub soare faptul că informaţia înseamnă putere. Iar când vine vorba de aplicarea pentru un job, sau pregătirea pentru un interviu, cunoaşterea companiilor devine esenţială. Acest lucru, împreună cu înţelegerea tendinţelor din domeniul în care vrei să activezi, te vor ajuta în formularea scrisorii de intenţie, în adaptarea CV-ului şi îţi vor oferi încrederea necesară, odată ce te vei întâlni în persoană cu potenţialul angajator.

Mixul de marketing

La acest capitol, ne vom axa pe cei 4P ai marketingului – produs, preţ, plasament şi promovare – pentru a vedea cum pot fi aplicaţi procesului de căutare, selecţie şi aplicare la un job.

Produs

În acest context, tu eşti produsul. Astfel, este nevoie să analizezi ce competenţe şi caracteristici te fac unic. Acestea pot include experienţa în diverse proiecte din timpul facultăţii, traininguri la care ai participat, competenţe care completează cerinţele postului sau istoricul educaţiei tale. Odată identificate, oferă-le o formă şi poziţionează-te pe piaţa cererii de muncă. Mai exact, defineşte-ţi şi formulează-ţi USP-ul (Unique Selling Proposition) pentru conturarea unei percepţii clare în ochii angajatorului.

Preţ

Când vine vorba de preţ, nu trebuie să te gândeşti doar la salariul vizat ci la toată paleta de beneficii cu care oferta de muncă vine la pachet. Acestea pot deveni mult mai importante, odată ce te angajezi. Revenind la salariu, atunci când îţi stabileşti aşteptările în direcţia asta, trebuie să ţii cont de experienţa avută în domeniu, responsabilităţile implicate de job şi de media salariului pe nişa respectivă. Legat de beneficii acestea pot include (opţiunile prezentate sunt cu scop orientativ):


  • asigurare medicală
    asigurare de viaţă
    bonusuri în funcţie de performanţă
    evaluări periodice
    program flexibil
    servicii de catering gratuite
    traininguri
    decontarea transportului
    zile de concediu suplimentare, plătite
    acces gratuit la servicii de fitness

Distribuţie şi promovare

La capitolul distribuţie, cu cât sunt mai variate metodele şi canalele prin care ajungi la potenţialul angajator, cu atât mai bine. Nu poţi considera drept ghinion lipsa unui răspuns, dacă tot ce ai făcut a fost să trimiţi un CV, ca ataşament, într-un mail care spune “Pentru postul de Junior PR Officer”. Un element important în acest proces este networkingul. Diferite contexte, evenimente, meetup-uri pot aduce diferite ocazii de a cunoaşte oameni cheie care te pot recomanda sau îţi pot oferi un sfat valoros pentru a obţine primul job.

Am ajuns în sfarşit şi la punctul culminant, promovarea. Indiferent cât de bine ţi-ai formulat USP-ul şi ţi-ai stabilit canalele de distribuţie, daca nu reuşeşti să comunici într-un mod inedit, şansele de a te face remarcat şi invitat la un interviu scad. Am văzut cum arată câteva cv-urile creative ilustrate şi cum le poţi alterna cu varianta unui Presume. Acum hai să ne uităm la câteva exemple care merg dincolo de metodele clasice.


CV-ul Google Map


Pentru a-şi prezenta experienţa în domeniu şi locurile în care a lucrat, copywriterul Ed Hamilton le-a integrat pe toate într-un Google Map. Folosind pin-urile de pe hartă, toate aceste informaţii pot fi accesate direct. CV-ul lui geografic, aici.

maps

 

CV-ul cu QR Code

Un exemplu interesant legat de cum poţi combina diverse medii pentru a crea o experienţă inedită pentru angajator. Video-ul a avut peste 320.000 de vizualizări pe Vimeo.

CV-ul Google AdWords

Pentru a ajunge la mai marii din industria creativă, ideea unui copywriter a fost să investeasca în AdWords. Astfel, de fiecare dată când un director de creaţie vizat de candidat îşi căuta numele pe Google, primul rezultat era un anunţ plătit în care Alec, copywriterul, le propunea să îl angajeze, anunţ cu link către CV-ul lui.

CV-ul Amazon

Se spune că imitarea este cea mai bună metodă de a flata. Pentru a fi luat în seamă de către echipa gigantului Amazon, un candidat şi-a adaptat CV-ul într-o pagină de produs. Pentru reviews s-a folosit de recomandări ale foştilor angajatori. Ingenios! CV-ul lui >>aici.

CV-creativ

CV-ul interactiv

Dacă eşti pasionat şi priceput la ilustraţie, web design, animaţie şi front-end development, ideal ar fi să şi demonstrezi practic competenţele tale, în ideea unei angajări. În loc de a trimite un link către un portofoliu, următorul candidat a creat un întreg site interactiv în care angajatorii pot afla mai multe despre experienţa şi skill-urile sale. Aici.

CV-interactiv


Solicitarea unui interviu prin ameninţări (creative)

Doi creativi au vrut să atragă atenţia marilor agenţii de publicitate din Melbourne. Aceştia au cumpărat o serie de domenii cu numele celor mai în vogă directori de creaţie locali şi au pornit o campanie de “ameninţări creative”. Nu vă spunem mai mult. Clipul merită văzut pentru abordarea originală. Cei doi lucrează acum la DT Digital/Ogilvy


Probabil ţi-am dat de lucru cu aceste recomandări şi abordări însă cu siguranţă următoarea ta aplicare la un job va fi îmbunătăţită. Poţi începe chiar de la noi, din secţiunea Ctrl-D Joburi, unde am selectat cele mai relevante joburi pentru studenţi şi absolvenţi. Baftă!