În Tips & Tricks

Cum să te documentezi pentru un subiect despre care nu ştii absolut nimic

documentare

Când viața ta profesională se învârte în jurul scrisului, e normal ca uneori să te lovești de un subiect cu care nu ești familiar. Nu e momentul oportun să decizi că vrei să te limitezi la a scrie pe o singură nișă cu care deja ești obișnuit. Din contră. E mult mai benefic să experimentezi cu diverse stiluri de scris și industrii. Așa crești. Înveți lucruri noi, îți perfecționezi stilul, realizezi ce înseamnă să te adaptezi la nevoile clientului. Abilități absolut necesare pentru un content creator de succes.

 

Cu suficientă documentare, poți scrie texte elocvente pe subiecte despre care iniţial nu știai nimic. Cum? Ei bine, am adunat câteva sfaturi care te vor ajuta.


Cere un brief amănunțit

 

Indiferent de tipul de proiect la care lucrezi, este imperativ să stabilești o comunicare eficientă cu clientul. Acest lucru devine și mai important când vine vorba de industrii cu care nu ești deloc familiar. Și totul începe de la brief.

Clientul reprezintă primul tău contact cu industria. E și în interesul lui să te îndrume către resurse care te vor ajuta să acumulezi cunoștințe de bază în domeniu.

Un brief amănunțit va oferi suficiente informații despre industria în sine, despre client și despre așteptările pe care le are de la munca ta. Mai mult, te va ajuta să înțelegi contextul care a împins clientul să-ți ceară ajutorul.

Astfel, vei putea să îți construiești o strategie solidă de documentare.

De multe ori, însă, brieful e mult mai concis decât ne-am dori.

Atunci devine obligația noastră să punem întrebări suplimentare pentru a fi siguri că avem toate informațiile necesare să demarăm procesul de research. În general vorbind, după ce ai citit brieful ar trebui să știi:

  • Câteva informații de bază despre companie/client
  • Cât de mare/importantă este compania/clientul în industrie
  • Ce scop își dorește clientul să atingă cu ajutorul muncii tale
  • Care e mesajul cheie pe care vrea să îl transmită audienței
  • Care este audiența target căreia te vei adresa

Dacă brieful nu acoperă aceste puncte cheie, follow-up. Cu cât știi mai multe despre client și obiectivele sale, cu atât șansele tale de succes cresc exponențial.   

Resurse suplimentare:

 

Căutări generale Google

 

Odată ce te-ai familiarizat cu cerințele de bază ale briefului, e timpul să începi procesul de documentare. E necesar să afli mai multe nu doar despre client, ci și despre industrie în sine.

Iar cel mai ușor lucru pe care îl poți face e să apelezi la Google.

O căutare generală pe Google te va ajuta să afli ce informație există deja pe internet și să îți faci o imagine de ansamblu despre domeniu. Da, asta înseamnă că vei petrece o grămadă de timp citind. De la pagini de Wikipedia la articole de specialitate, e important să devorezi cam tot ce găsești pe subiect.

Pentru a organiza mai bine informația, folosește cu încredere Evernote. Aplicația te ajută să aranjezi informațiile în secțiuni numite „notebooks,” să iei notițe, să adaugi text pe anumite imagini și să salvezi pagini web pentru a le accesa cu ușurință mai târziu. 

În etapa aceasta, cel mai important este să te asiguri că informația pe care o accesezi e veridică.

Documentează-te doar din surse credibile și evită colțurile obscure ale internetului.

De asemenea, e bine să verifici informația din mai multe surse și să nu te bazezi pe un singur articol pentru a-ți face o opinia generală despre subiect.

Resurse suplimentare:

Căutări pe social media/forumuri

 

Acum că ai aflat mai multe despre subiectul în cauză, e indicat să te familiarizezi cu opinia publică – mai ales dacă trebuie să scrii despre un produs sau serviciu.

Social media te ajută, chiar dacă într-un mod limitat, să afli ce cred non-specialiștii despre subiect și să vezi cu ce fel de probleme se confruntă utilizatorii de zi cu zi ai produsului/serviciului.

Începe prin a căuta cuvinte relevante pentru industrie/subiect pe Twitter, Facebook, LinkedIN, Quora, Reddit ș.a.m.d.

În mare, căutările pe social media te ajută să găsești mai multe puncte de vedere pe o anumită temă.

În cel mai bun caz, vei afla ce fel de informație își dorește audiența de la clientul pe care îl reprezinți. În cel mai rău caz, vei petrece câteva ore aflând și mai multe despre industria pe care o cercetezi. Win-win.

Pe lângă social media, forumurile sunt o altă sursă importantă pentru cercetarea opiniei publice. Cum majoritatea sunt anonime, utilizatorii tind să fie mai sinceri și mai deschiși, deci șansele să dai peste opinii interesante sunt mai mari. Găsește câteva discuții relevante și, dacă ai întrebări, relaționează direct cu membrii forumului.

Resurse suplimentare:

Colaborează cu un editor priceput

 

Să zicem că ai trecut cu succes prin pașii de mai sus și ai reușit să redactezi un text relevant pe subiect.

Pentru a te asigura că informația pe care o oferi e veridică, o idee ar fi apelezi, la rândul tău, la un specialist în domeniu.

Un editor specializat în industria pentru care scrii te ajută să fii sigur că textul pe care îl trimiți clientului nu conține informații false sau prezentate într-un mod stângaci.

Bineînțeles, asta presupune că ești dispus să investești o sumă de bani pentru a garanta că textul pe care îl trimiți clientului e în cea mai bună formă posibilă. Poți găsi editori specializați pe job boards precum Upwork, cu prețuri variabile, în funcție de buget.

Dacă nu dispui de fondurile necesare pentru a asemenea investiție, redirecționează-ți atenția către punctul #1. Clientul tău e cel mai probabil deja specialist în domeniu, așa că o bună comunicare cu el ar trebui, teoretic, să te ajute să trimiți un text final care se ridică la standardele sale.

Încurajează-l să-ți ofere constant feedback și să împărtășească sugestii care te-ar putea ajuta să perfecționezi articolul.

Resurse suplimentare:

Pentru creatorii de conținut, procesul de documentare e extrem de important şi poate face diferența între un text cuprinzător și informativ și un articol superficial și ineficient. În alte cuvinte, te poate ajuta să impresionezi un client nou și să stabilești o relație profesională de durată.

Atâta vreme cât ești dispus să investești timp pentru a te familiariza cu industria, niciun domeniu nu va mai părea imposibil de abordat.