În Tips & Tricks

Google Analytics: ghid introductiv

despre Google Analytics

Printre cele mai eficiente și des utilizate instrumente aflate la dispoziția posesorilor de website-uri și marketerilor, Google Analytics oferă o gamă foarte largă de rapoarte cu ajutorul cărora poți cunoaște traficul de pe proprietățile tale online.

Cuprins:

Câteva detalii de început
Mic glosar de termeni din Google Analytics
Pagina Home și peisajul de bază. Segmente și dimensiuni secundare
Customization
Real-Time
Audience
Acquisition
Behavior
Conversions
Secțiunea Admin din Google Analytics
Resurse utile pentru a învăța Google Analytics

***

Google Analytics (abreviat: GA) te ajută să colectezi date despre traficul obținut de proprietățile tale online, să procesezi acele date și să creezi rapoarte despre ele, astfel încât să poți lua decizii de business informate.

Google Analytics este un software pe cât de vast, pe atât de personalizabil; în acest articol, voi descrie doar principalele opțiuni pe care le oferă și câteva setări de bază pe care le poți folosi pentru a “citi” și interpreta cât mai bine datele obținute.

.

Câteva detalii de început

Cel mai bun mod de a parcurge turul Google Analytics prezentat în acest articol este chiar cu Google Analytics deschis, la îndemână. Pentru aceasta, este nevoie să fi instalat în prealabil GA pe site-ul sau în aplicația ta. Dacă nu ai făcut încă aceasta, aici poți găsi un ghid detaliat de instalare a Google Analytics.

Există două versiuni de GA, între care apare o distincție ca mod de instalare și operare: Google Analytics și Google Tag Manager.

Google Analytics vs Google Tag Manager

În timp ce Google Analytics presupune ca un developer să instaleze (hard codeze) un fragment de cod pe fiecare pagină a site-ului, Google Tag Manager se poate configura de către utilizatorul final (proprietarul site-ului) direct din interfața Google.

Datele din Google Analytics sunt disponibile doar ulterior instalării pe site sau în aplicație, nu și retroactiv. Cu alte cuvinte, nu vei putea vedea date de trafic din trecut.

De asemenea, toate filtrele, segmentele și caracteristicile de raportare pe care le aplici în Google Analytics sunt strict vizualizări; ele nu afectează cu nimic (nu șterg, nu modifică) datele de trafic existente, provenite de pe proprietățile tale online.

Mare atenție însă, dacă ștergi proprietățile generale ori vizualizările din Google Analytics, nu vei mai putea recupera datele din trecut.

 

Ce tipuri de trafic poți măsura prin Google Analytics?

Cel înregistrat pe:

  • pagini statice
  • site-uri dinamice
  • aplicații mobile
  • dispozitive fizice conectate la internet (de exemplu: pay points).

Desigur, aceasta se întâmplă cu condiția ca tu să deții (sau să lucrezi pentru) acel site ori acea aplicație. În GA nu poți urmări terțe site-uri: ale competitorilor, partenerilor, proprietăți diverse care nu îți aparțin. Pentru aceasta, există alte instrumente (în general, plătite) precum: SimilarWeb, SEMrush ș.a.

 

Ce anume poți urmări prin Google Analytics în legătură cu traficul online?

Diverse detalii utile, și anume:

  • volumul traficului
  • sursele de unde provine el (site-uri, social media, căutări Google, campanii de reclame etc.)
  • comportamentul vizitatorilor pe site/în aplicație
  • conversiile online ș.a.

Traficul online se clasifică în câteva tipuri de bază, pe care le vei întâlni pretutindeni în vocabularul de marketing:

  • Organic – obținut din rezultatele de pe motoarele de căutare după diverși termeni, la care site-ul sau aplicația a apărut
  • Direct – vizite realizate prin scrierea adresei site-ului în bara de adrese a browserului, fie manual, fie prin autofill. La categoria trafic direct, Google Analytics include, pe lângă traficul care aparține de drept acesteia, și numeroase vizite ale căror sursă nu este identificată, aceasta fiind o limitare a acestui instrument.
  • Plătit (AdWords) – obținut prin campaniile de reclame plătite pe motoarele de căutare (Search Engine Marketing)
  • Social – provenit din rețelele sociale: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Twitter etc.
  • Referral – adus pe site ori în aplicație de către terțe site-uri care includ linkuri către proprietatea ta
  • E-mail – prin campaniile de newsletter.

Aceste tipuri de trafic sunt identificabile în Google Analytics la secțiunea Acquisition > All Traffic, despre care voi detalia în curând.

 

Ce nu poți afla prin Google Analytics?

  • Informații cu caracter personal despre utilizatorii site-ului tău (nume, e-mail, număr de telefon)
  • Date despre proprietăți online care nu îți sunt atribuite/la care nu ai acces
  • Date din trecut, dinaintea instalării Google Analytics pe site sau în aplicație
  • Insighturi combinate despre traseul utilizatorilor de la un canal la altul (Google Analytics pune accent pe last-click attribution, adică pierde din vedere un utilizator care intră pe site în mod repetat de pe diverse dispozitive, spre exemplu, în traseul lui de cumpărare, și atribuie conversia strict ultimei vizite).

Google Analytics oferă o mare varietate de rapoarte, filtre și afișări predefinite incluse. De asemenea, există și o galerie extinsă cu soluții particulare, create de unii dintre cei mai buni marketeri din lume: Google Analytics Solutions Gallery.

În tot ceea ce ține de utilizările comune, la scară mică, ale Google Analytics, acest software este gratuit. Pentru utilizatori de nivel corporate, există însă și planul Premium, cu diverse facilități deosebite. Poți vedea aici o comparație între GA Standard vs Premium.

.

Mic glosar de termeni din Google Analytics

Înapoi sus

Există câteva noțiuni de bază din vocabularul GA pe care este bine să le cunoști.

Chiar dacă folosești Analytics în limba română, este recomandabil să reții și forma lor în engleză, pentru că este cea mai des întâlnită în literatura de specialitate și te va ajuta să te orientezi mult mai ușor pe bloguri, pe site-ul oficial de asistență tehnică GA etc.

 

Acquisition (Achiziție) = modul în care îți obții vizitatori (utilizatori)

Audience (Public) = totalitatea persoanelor care interacționează cu proprietatea ta

Avg. session duration (Durata medie a sesiunii) = intervalul mediu de timp, exprimat în hh:mm:ss, petrecut de vizitatori pe site sau în aplicație

Behavior (Comportament) = informațiile despre tiparele de utilizare a site-ului sau aplicației de către vizitatori, care îți vor fi utile în deciziile legate de conținut

Bounce rate (Rata de respingere) = procentul de vizite care s-au încheiat după prima pagină vizualizată, ca apoi acei vizitatori să părăsească site-ul

Campaigns (Campanii) = secțiune care îți permite să adaugi parametri personalizați (UTM-uri) oricărui link către site-ul tău pe care îl folosești în campaniile speciale de promovare, astfel încât să poți monitoriza mai precis traficul obținut prin acele acțiuni de marketing

Conversion (Conversie) = procentul de vizite pe site sau în aplicație care au condus la o acțiune dorită de tine (de exemplu: abonarea la newsletter, înscrierea la un eveniment, cumpărarea unui produs)

Dimension (Dimensiune) = un atribut descriptiv al unui obiect, care poate fi exprimat prin diverse valori. Exemple de dimensiuni predefinite din Google Analytics: Session Duration (Durata vizitei), Browser, Screens (Număr de ecrane) etc.  

Goals (Obiective) = permit măsurarea conversiilor urmărite, prin raport la diverse contexte de trafic

New sessions (Sesiuni noi) = procentul de vizite de la persoane care se află pentru prima oară pe site/în aplicație

Metrics (Metrici) = parametri ai dimensiunilor, prin care li se poate conferi o valoare cuantificabilă. Exemple de metrici din Google Analytics: Pagini/sesiune, Afișări de pagină, Durata medie a sesiunii.

Pages/session (Pagini/sesiune) = numărul mediu de pagini distincte vizitate într-o singură sesiune de navigare

Pageviews (Afișări de pagină) = numărul total de pagini distincte vizitate într-o unitate de timp

Properties (Proprietăți și aplicații) = lista site-urilor și aplicațiilor pe care le poți urmări din contul tău de Google Analytics. Apare imediat ce te conectezi la adresa https://analytics.google.com/.

Segments (Segmente) = filtre disponibile în Google Analytics pentru analizarea unor porțiuni de trafic care întrunesc anumite criterii

Sessions (Sesiuni) = vizite pe site sau în aplicație. O sesiune este determinată de intervalul de timp în care utilizatorul interacționează direct cu site-ul. Aici poți citi mai multe despre modul în care Google Analytics definește o sesiune.

Users (Utilizatori) = vizitatori care au avut cel puțin o sesiune în intervalul de timp stabilit. Includ atât utilizatorii noi, cât și cei care se întorc.

Views (Vizualizări) = pasul următor față de Properties, îți permite să selectezi diverse aspecte în legătură cu proprietățile tale online pe care vrei să le vizualizezi prin Google Analytics. Exemple de vizualizări: site-ul principal, blogul, site-ul de HR etc.

.

Pagina Home și peisajul de bază. Segmente și dimensiuni secundare

Înapoi sus

Ecranul de început din Google Analytics este vizibil imediat ce te autentifici și conține lista cu proprietățile online pe care le monitorizezi prin contul tău de Google Analytics. Poți vedea în această etapă și anumite date de bază despre acele proprietăți, cum ar fi: Sessions, Avg. Session Duration, Bounce Rate, Goal Conversion Rate.

Google Analytics homepage

Dacă ai multe proprietăți în administrare,  poți folosi căsuța de căutare pentru a ajunge mai repede la cea care te interesează. De asemenea, poți să marchezi anumite proprietăți cu steluța de Favorite și să folosești opțiunea Show Starred (tot din dreapta sus) pentru a te concentra doar pe ele.

 

Intervalul de timp pentru care este definită raportarea se regăsește în partea dreaptă sus, la selectorul de dată. În mod implicit, este cel setat în contul tău: cu o săptămână sau cu o lună în urmă.selector de dată Google Analytics

Poți folosi selectorul de dată pentru a alege alt interval de referință și chiar pentru a compara două intervale de timp și a sesiza schimbările în număr de vizite, bounce rate ș.a.

comparație de două intervale Google Analytics

Pe pagina Home, linkurile cu simbolul unui folder reprezintă proprietățile online, iar linkurile de pe următoarele niveluri sunt vizualizările separate ale acelor proprietăți.

Pentru a vedea mai multe despre fiecare vizualizare, poți da click pe ea și vei ajunge în panoul principal de raportare.

 

Pagina principală de raportare îți afișează datele din secțiunea Audience Overview.

În partea de sus, vei observa meniul care îți permite să selectezi intervalul de timp de referință, să exporți rapoartele, să adaugi diverse segmente pentru rafinarea interogărilor și să alegi o granularitate mai mică sau mai mare a graficului de trafic (pe oră, pe zi, pe săptămână sau pe lună).

Linia din grafic șerpuiește urmărind fluctuațiile traficului în perioada de timp dată.

Google Analytics dashboard

În unele secțiuni din Google Analytics (cele de la rubrica Acquisition), headerul rapoartelor oferă opțiunea de a vizualiza datele în modul Explorer, care permite navigarea între un tablou generic (Summary), unul de Site Usage, unul centrat pe seturi de obiective (Goal sets) sau pe Ecommerce.

Tot aici, poți opta pentru a compara Sessions vs o altă metrică (spre exemplu, Goals).

Vom discuta mai multe despre tipurile de date obținute astfel, ceva mai jos.

Google Analytics Explorer tab

În partea de sus a fiecărui raport există zona de segmente, unde poți alege să adaugi criterii suplimentare de filtrare a traficului.

Audience overview Google Analytics

Există un set de segmente predefinite foarte utile, incluse în Google Analytics.

segmente Google Analytics

De pildă, poți alege să aplici segmentul Mobile and Tablet Traffic, care îți afișează traficul obținut de pe alte dispozitive decât cele desktop.

Implicit, este aplicat segmentul All Users, iar dacă le păstrezi pe amândouă, raportul va arăta așa:

segment Mobile în Google Analytics

De asemenea, îți poți crea tu segmente personalizate, urmărind anumite criterii. Spre exemplu, dacă dorești să urmărești traficul obținut pe o anumită categorie a site-ului tău (http://siteul.meu/categorie), atunci poți crea un segment cu Advanced Condition ca Page să includă /categorie.

În partea dreaptă, segmentul este testat și poți observa ce procent din trafic îi corespunde; dacă este 0% (precum în acest exemplu fictiv), atunci ceva probabil este în neregulă.

segmente personalizabile Google Analytics

Mergând mai jos în panoul principal din dreapta, vei întâlni, la majoritatea rapoartelor, câte un tabel cu date.

Acesta poate lua diverse forme, pe care le poți modifica din partea dreaptă sus a tabelului: grid, pie chart, tabel Gantt ș.a.

tabel Google Analytics

Poți folosi căsuța de căutare pentru a filtra din totalitatea rezultatelor disponibile doar pe cele care te interesează.

Tabelul se poate ordona în funcție de oricare dintre coloanele sale.

Fiecare tabel din GA cuprinde o dimensiune principală și, opțional, mai multe dimensiuni secundare.

Dacă dorești să faci referință încrucișată, poți folosi opțiunea de Secondary dimension pentru a adăuga o nouă metrică în ecuație, ceea ce va arăta astfel (în exemplul dat am aplicat dimensiunea secundară Landing page):

dimensiune secundară Google Analytics

Implicit, tabelele afișează 10 linii per pagină, dar poți folosi selectorul din dreapta jos pentru a mări numărul lor până la 5000 per pagină. Cu cât mai multe linii vei afișa, cu atât mai greu se va încărca Analyticsul tău.

Există și opțiunea Advanced de filtrare a tabelului, care îți oferă posibilitatea să stabilești diverse criterii de selecție a datelor.

filtre avansate Google Analytics

Poți face click pe oricare dintre linkurile afișate în tabel, ceea ce te va duce într-o zonă unde poți explora subseturi de date, aferente acelei linii.

linkuri pagini

În partea stângă a tabloului principal se găsește lista secțiunilor de personalizare și raportare existente în Google Analytics.

Vom vedea ce cuprinde fiecare dintre ele, pentru site-uri și aplicații, în cele ce urmează.

Secțiuni - Google Analytics

.

Customization

Înapoi sus

Aici vei găsi patru opțiuni principale:

Customization - Google Analytics

La capitolul Dashboards, îți poți personaliza Google Analytics folosind widgeturi, astfel încât să vizualizezi dintr-o privire diverse subseturi de date, fără a mai fi nevoie să navighezi în mai multe regiuni din Google Analytics.

customization widgets

Poți să adaugi widgeturi noi în raportul tău folosind butonul +Add Widget, sau, pe măsură ce navighezi în alte regiuni din Google Analytics, folosind linkul Add to Dashboard. Găsești o mulțime de widgeturi folositoare, de asemenea, în Google Analytics Solutions Gallery.

 

Subsecțiunea Shortcuts conține scurtături către rapoartele tale favorite din Google Analytics.

 

La capitolul Custom Reports poți regăsi rapoartele pe care le-ai salvat sau importat de-a lungul timpului. Pentru o mai bună vizualizare, Google îți oferă ocazia să încerci frumoasele designuri disponibile în Google Data Studio gratuit.

 

Poți seta Custom Alerts pentru a fi înștiințat, prin e-mail, atunci când se atinge o condiție pe care o urmărești – de exemplu: traficul a scăzut sub un anumit nivel, s-au înregistrat X conversii de un anumit tip etc. Este o opțiune foarte utilă.

.

Real-Time

Înapoi sus

Dacă vrei să afli cine este pe site sau în aplicație în acest moment (și cum se comportă acești vizitatori), secțiunea Real-Time îți este cea mai folositoare. În meniul Google Analytics pentru site-uri, această secțiune oferă următoarele opțiuni:

Real Time - Google Analytics pentru site-uri

În timp ce, pentru aplicații mobile, sub-meniul este acesta:

Real Time - Google Analytics pentru aplicații

.

Audience

Înapoi sus

Cu această secțiune începe partea cea mai consistentă din rapoartele Google Analytics. Este zona pe care o vei vizita cel mai frecvent pentru a afla detalii despre volumul de trafic și specificul demografic al vizitatorilor.

În stânga se află subsecțiunile disponibile pentru website-uri, iar în dreapta, cele pentru aplicații mobile:

Audience - Google Analytics

Rapoartele de la secțiunea Audience îți oferă tot ceea ce dorești să știi despre:

  • Volumul de trafic înregistrat: vizitatori, pagini ori ecrane per vizită, durata medie a unei vizite, bounce rate ș.a.
  • Statisticile demografice ale vizitatorilor: vârstă, sex, proveniență geografică, limbă vorbită (setată în browser)
  • Tehnologia utilizată de vizitatori: browser și sistem de operare, rețea mobilă
  • Număr de vizite înregistrate de pe dispozitive mobile

La subsecțiunea Users Flow, poți găsi o diagramă a traseului parcurs de vizitatori din pagină în pagină, cu trierile aferente.

Google Analytics Users Flow

.

Acquisition

Înapoi sus

A doua dintre cele trei secțiuni de importanță majoră din Google Analytics, Achiziția îți oferă date despre sursele de proveniență a traficului. Ce procent din trafic a venit în mod organic, de pe motoarele de căutare? Cât din el vine de pe rețelele sociale sau din campanii de publicitate plătită? Poți afla toate aceste informații de aici:

(stânga – GA pentru website-uri, dreapta – GA pentru aplicații mobile)

Acquisition - Google Analytics

Unul dintre cele mai utile rapoarte din Google Analytics se află la secțiunea Acquisition > All Traffic > Channels. Aici poți vedea care dintre canalele mai sus menționate a adus randamentul cel mai bun, în funcție de diverse metrici, și poți urmări Goal-urile (obiectivele de marketing) exprimate pe fiecare canal de achiziție:

Channels - Google Analytics

Atunci când desfășori campanii specifice de marketing online (newslettere, promovare pe social media, campanii de content marketing), te va interesa să urmărești, cât mai precis, rezultatele fiecărei campanii, fără a te pierde în amănunte. Pentru aceasta a fost proiectată subsecțiunea Acquisition > Campaigns. Aici poți vedea rezultatele campaniilor tale prin intermediul codurilor de tracking cu UTM-uri.

Campaigns - Google Analytics

Pentru a face aceasta, este nevoie să construiești câte o structură personalizată de URL de fiecare dată când distribui un link către site în cadrul campaniei tale. Nu te speria, nu este deloc greu, iar Google ne pune la dispoziție un mic instrument prin care putem face aceasta: Campaign URL Builder.

 

Este suficient să introduci linkul tău și trei parametri: Source, Medium și Name. Traficul obținut se va reflecta în secțiunea Campaigns, în funcție de numele de campanie introdus (Name).

 

Atenție la ortografie! Scrierea trebuie să fie identică de fiecare dată, în cadrul unei campanii.

Campaign URL Builder

.

Behavior

Înapoi sus

La acest capitol se regăsesc o sumedenie de date calitative despre traficul de pe site sau din aplicație: cele mai vizitate pagini și comportamentul vizitatorilor, viteza cu care a răspuns site-ul încărcărilor, evenimente care au avut loc (de exemplu, click pe anumite butoane) ș.a.

(stânga – GA pentru site-uri, dreapta – GA pentru aplicații mobile)

Behavior - Google Analytics

La subsecțiunea Site Content se găsesc detalii despre performanța tututor paginilor din site, respectiv despre landing pages (primele pagini vizitate la intrarea pe site) și exit pages (paginile de la care vizitatorii au părăsit site-ul).
Poți filtra și îmbogăți aceste rapoarte cu dimensiuni secundare după dorință (de exemplu, dimensiunea Mobile Traffic, pentru a analiza în ce mod diferă comportamentul pe site al vizitatorilor care vin de pe dispozitive mobile vs desktop).

Site Content - All Pages - Google Analytics

Aceste rapoarte sunt deosebit de utile atunci când vrei să optimizezi performanța conținutului tău. Ele îți pot da informații despre cele mai vizitate pagini și îți permit să diagnostichezi eventualele lor probleme: poate că au un bounce rate prea mare, ori poate că nu îi direcționează pe vizitatori spre conversiile dorite de tine. 

.

Conversions

Înapoi sus

Această secțiune se bazează pe Goals, obiectivele de marketing pe care le poți seta în secțiunea Admin din Google Analytics (și despre a căror setare detaliem mai jos). Mai exact, prin Conversions poți afla de câte ori s-au atins obiectivele tale în unitatea de timp, ce pagini au contribuit la îndeplinirea acestor obiective și cum poți optimiza conversion funnels.

(stânga – GA pentru site-uri, dreapta – GA pentru aplicații mobile)

Conversions - Google Analytics

.

Secțiunea Admin din Google Analytics

Înapoi sus

După cum menționam mai sus, poți urmări conversiile în Google Analytics prin intermediul opțiunilor disponibile la capitolul Goals. În secțiunea Admin > Goals poți defini ce înseamnă pentru tine o conversie. Se pot stabili până la 20 de goal-uri per vizualizare în GA.

Goals - Google Analytics

Există mai multe tipuri de Goals în Google Analytics (sau de conversii):

  • Tip destinație (atingerea unei pagini de succes)
  • Tip durată (petrecerea unui anumit timp pe site)
  • Pagini/sesiune
  • Event (un tip flexibil, care îți permite să stabilești clickul pe un link sau pe un buton ca o conversie).

Odată definite, Goal-urile vor putea fi urmărite în secțiunea de raportare. Poți atribui o anumită valoare monetară Goal-ului, dacă el reprezintă o vânzare. În acest mod, vei avea la dispoziție date valorice în rapoartele de Ecommerce.

Pe lângă Goals, secțiunea Admin oferă multe alte opțiuni utile, în ale căror detalii nu voi intra în acest articol, însă vor face subiectul unor materiale viitoare:

Admin - Google Analytics

.

Resurse utile pentru a învăța Google Analytics

Înapoi sus

Până în acest punct, ai observat cu siguranță cât de mare este complexitatea acestui instrument de bază în marketingul online numit Google Analytics. Sau poate că ai tras concluzia că este că e un leac foarte bun pentru insomnie. Oricum ar fi, dacă îți dorești să aprofundezi subiectul, mai jos sunt câteva resurse de învățare pe care ți le recomand:

Succes!