În Tips & Tricks

Google Search Console: Noţiuni de bază

google-search-console

Google Search Console reprezintă un complex de tool-uri, care te ajută să monitorizezi în timp real, acele aspecte ale site-ului tău ce au un impact major asupra eficienţei acestuia în rezultatele de căutare (SERP) ale celui mai important motor de căutare din lume – Google.

Folosirea acestuia ne ajuta să înţelegem modul în care Google crawlează, analizează, indexează şi prezintă informaţiile site-ului nostru utilizatorilor.

Astfel, crearea unui cont de GSC este primul lucru pe care ar trebui să îl facem imediat după lansarea oricărui site.

Cele mai importante aspecte pe care le putem urmări în Google Search Console

GSC este împărţit în 7 secţiuni. Noi am ales să abordăm în acest articol numai 4 dintre acestea, şi anume pe cele evidenţiate cu bold mai jos. Acestea sunt esenţiale în demersul nostru, celelate fiind oarecum evidente din punct de de vedere al funcţionalităţii.

Cele 7 secţiuni sunt:

• Mesaje
• Aspectul site-ului în căutare
• Trafic de căutare
• Index Google
• Accesare cu crawlere
• Probleme de securitate
• Alte resurse

search-consoleAspectul site-ului în căutare

Aceasta secţiune este extrem de importantă. Aici putem vizualiza exact cum va arata site-ul nostru în rezultatele de căutare. Sau, poate mai bine zis, cum văd utilizatorii site-ul nostru în rezultatele de căutare. Pentru că da, tot ce gândim în legătură cu site-ul trebuie să aibă ca punct central experienţa utilizatorului.

Concret, această secţiune cuprinde 6 subsecţiuni şi fiecare dintre ele se referă la modul cum ne putem îmbunătăţi relaţia cu utilizatorii.

  • Date Structurate

Aşa cum indică şi numele, structurarea mai bună a datelor din site îl va ajuta pe Google să ne analizeze şi să indexe mai repede şi mai bine conţinutul.

Acest tip de date structurate iau forma de rich snippets – pentru implementarea lor este bine să luaţi legătura cu firma care va dezvoltat site-ul.

Exemple de rich snippets:

snippet

PONT: Ideal de implementat şi cu rezultate incredibile pentru site-uri de reţete culinare, site-uri de muzică, de review-uri şi site-uri cu conţinut video.

 

  • Carduri informative

Funcţionează similar cu rich sinppets dar sunt mai atragătoare din punct de vedere visual. Bineînţeles, este indicat să le implementaţi.

Exemple de rich cards:

rich-cards

 

  • Marcator de date

Poate fi un substitut interesant pentru rich snippets – întrucât nu este nevoie să apelaţi la programator, le puteţi insera foarte uşor direct în HTLML. 

 

  • Îmbunătăţiri pentru HTML

În această secţiune Google ne pune practic la dispoziţie un raport complet în baza ultimei indexări a site-ului nostru. Din acest raport putem afla informaţii preţioase referitoare la:

  • Conţinut duplicat pe site
  • Situaţia Metadescrierilor – dacă lipsesc, dacă sunt duplicate, prea lungi sau prea scurte
  • Situaţia Title Tags – dacă lipsesc, dacă sunt duplicate, prea lungi sau prea scurte
  • Situaţia conţinutului neindexabil – dacă există
search-console2

 

  • Accelerated Mobile Pages

Aşa cum indică şi numele, obiectivul acestei secţiuni îl reprezintă construirea de pagini HTML pentru mobil mult mai rapide.

Este o secţiune adăugată relativ recent şi a fost cel mai probabil gândită în contextul actual al inversării raportului de căutări dintre desktop şi mobil, în favoarea mobilului, evident.

 

Trafic de căutare

Aceasta secţiune este cea care aprofundează aspecte esenţiale pentru poziţionarea site-ului în Google. Aici putem afla date importante despre cuvintele cheie cu care rankăm, link-uri externe, link-uri interne, eventuale penalizări şi multe altele.

Este poate cea mai importantă secţiune pentru strategia SEO. La fel ca şi precedenta, este alcatuită din 6 subsecţiuni.

  • Statistici de căutare

Aici găsim un raport complet şi extrem de util despre traficul nostru. Cei mai importanţi indicatori pe care îi putem urmări sunt:

  • Numărul de click-uri pe fiecare cuvânt cheie
  • Numărul de impresii pe fiecare cuvânt cheie
  • Rata de click – CTR
  • Poziţiile medii pentru fiecare cuvânt într-un anumit interval de timp

De asemenea, putem vedea un raport detaliat despre sursa traficului. Astfel putem identifica traficul în funcţie de:

  • Ţara de unde provine
  • Device – mobil, desktop, tabletă
  • Tipul de căutare – dacă traficul a venit din căutari web, imagini sau video
statistici-cautare

 

  • Linkuri către site

Aceasta secţiune ne pune la dispoziţie lista link-urilor către site-ul nostru. Putem folosi acest raport în două direcţii importante:

  • Să identificăm acele link-uri toxice ce ne pot afecta capacitatea de a ranka şi să începem eliminarea acestora şi eventual să gândim o strategie de protecţie împotriva acestora dacă au rezultat independent de voinţa noastră.
  • Să învăţăm să câştigăm link-uri de calitate în baza analizei celor existente.
  • Linkuri interne

Link-urile interne sunt pârghia noastră de a întări anumite pagini din site. Mai sus discutam despre cum putem încerca să generăm mai multe site link-uri. Direcţionarea link-urilor interne către anumite pagini este una dintre acele pârghii.

 

  • Acţiuni Manuale

În mod normal nu trebuie şi nu vrem să avem de a face cu această secţiune. De aici aflăm dacă Google ne-a penalizat în vreun fel. Penalizarea manuală este cea mai drastică şi nu este o penalizare algoritmică. Această secţiune trebuie verificată periodic.

 

  • Direcţionare internaţională

Dacă vă gândiţi să lansaţi site-ul pe mai multe pieţe, respectiv în mai multe limbi, aceasta este secţiunea din GSC de unde trebuie să începeţi. Veţi avea nevoie de programator pentru a vă ajuta cu aceste aspecte.

 

  • Utilizare mobilă

Aici regăsim un raport extrem de util despre cum se prezintă varianta de mobil a site-ului nostru în faţa utilizatorilor. Google ne va semnala orice problemă ce poate influenţa în mod negativ experianţa de navigare pe mobil.

Aceasă secţiune este decisivă pentru SEO şi este important să o tratăm ca atare.

 

Index Google

Toate aspectele legate de indexarea şi modul de crawl-are a site-ului şi a cuvintelor cheie aferente se regăsesc în această secţiune. Ea este împărţită în 4 subsecţiuni.

  • Starea indexării

Statusul indexării ne indică paginile indexate (URL-urile indexate), paginile blocate cât şi pagini care au au fost şterse. Este locul potrivit unde putem verifica cu exactitate situaţia fiecărui URL din site şi lua măsurile necesare pentru a rezolva eventuale probleme de indexare.

indexare

PONT: În cazul în care descoperiţi probleme de indexare, primul lucru pe care trebuie să îl faceţi este să analizaţi fişierul robots.txt şi să verificaţi exactitatea sitemap-ului.

  • Resurse Blocate

În această secţiune Google ne indică dacă avem în site resurse blocate de la indexare şi ne ajută să le identificăm unde anume se găsesc în site. Pentru o indexare corectă şi completă, Google are nevoie de full access la toate resursele site-ului nostru.

  • Eliminaţi adrese URL

Sunt anumite informaţii pe care nu le dorim accesate de motoarele de căutare. Fie că vorbim de date private din conturile clienţilor noştri sau pur şi simplu de pagini cu conţinut slab sau neintersant pentru utilizatori, acestea nu ar trebui indexate.

Acest tool ne permite să oprim de la indexare acele pagini care nu ne interesează.

PONT: Paginile cu conţinut de slabă calitate sau paginile fără valoare pentru utilizatori pot dilua relevanţa site-ului şi pot afecta procesul SEO.

 

Accesare cu crawlere

Aceasta este poate secţiunea cea mai “tehnică” din Google Search Console.

Aici vom găsi informaţii despre rata de crawlare a Googlebot, erori, sitemap, robots, parametri URL şi Fetch as Google – preluare ca Google în limba română. În total sunt 6 subsecţiuni extrem de importante.

  • Erori de accesare cu crawlere

Aici vom găsi informaţii preţioase despre:

  • Data ultimei crawlări
  • Erori de server
  • Erori soft 404 (URL-ul nu exista, dar serverul nu afişează o pagina 404)
  • URL-uri ce duc către o pagină inexistentă
  • URL-uri redirectate către pagini irelevante
  • URL-uri blocate pentru mobil

PONT: O secţiune fără erori poate duce la o creştere semnificativă a poziţiilor în rezultatele Google.

erori
  • Statistici privind accesarea cu crawlere

Numărul de pagini accesate cu crawlere pe zi, kiloocteți descărcați pe zi şi timpul acordat descărcării unei pagini (în milisecunde) sunt cele 3 tipuri de rapoarte pe care le vom găsi în această secţiune.

PONT: Este important ca graficele pentru aceste 3 elemente să fie relativ constante. Dacă observaţi abateri majore de la trend verificaţi imediat ce s-a întâmplat şi remediaţi.

  • Sitemaps

Aici puteţi crea şi înregistra un sitemap. Sitemap-ul ajută motorul de căutare să crawleze şi să indexeze mai rapid şi mai eificient site-ul. Dacă există deja un sitemap, instrumentul te ajută să adaptezi şi să editezi până când acesta acoperă toate URL-urile.

PONT: Sitemap-ul este un must have pentru SEO. Alocaţi toate resursele necesare pentru a crea un sitemap complet.

  • Parametrii adreselor URL

Este o secţiune extrem de tehnică ce presupune stabilirea unor parametri dinamici pentru fiecare URL. Poate fi folosită pentru a urmări anumite aspecte pentru fiecare pagină în parte.

PONT: Nu încercaţi să folosiţi acest tool dacă nu sunteţi programator. Este foarte posibil să faceţi mai mult rău decât bine site-ului.

 

Pro & Cons pentru Google Search Console

Avantajele implementării acestui tool sunt destul de evidente. Practic, toate funcţionalităţile descrise mai sus reprezintă un avantaj în sine. Totuşi, trebuie să înţelegem că simpla implementare a GSC nu ne asigură optimizarea by default a site-ului.

De aceea este important să investim timp, să înţelegem fiecare secţiune şi să transformăm acest instrument în avantaj competitiv pentru afacerea noastră.

În mod normal, ca orice tool, şi acesta are anumite limitări. Şi este normal să fie aşa. Până la urmă este un instrument ce ne este oferit în mod gratuit. Aceste limitări sunt, poate singurul dezavantaj major pe care l-am menţiona.

Concluzii

Google Search Console a fost redenumit de puţin timp, înainte numindu-se Google Webmaster Tools. Motivaţia din spatele acestei rebrand-uiri  o regăsim în efortul permament al lui Google de a atrage mai multe părţi către subiectul optimizării site-urilor.

Dacă GWT limita, mai mult semantic şi psihologic ce-i drept, accesul altor persoane în afară de webmasteri, acum, cu noua denumire, Google încearcă să atragă şi persoanele cu mai puţine cunoştinţe tehnice dar dornice de a învăţa despre cum funcţionează motorul de căutare.

În final, este clar că GSC este un instrument extrem de puternic ce ne oferă o multitudine de informaţii/rapoarte despre sănătatea SEO a oricărui site.

Haideţi să profităm la maxim de acest tool incredibil, acum cât încă este gratuit.


digital-metricsDigital Metrics este o agenţie de marketing digital şi promovare online, din Bucureşti. Înfiinţată în 2016, agenţia oferă servicii SEO şi ORM, alături de campanii online orientate către rezultate măsurabile.