În Tips & Tricks

Mesajul vizual: elemente componente

mesaj-vizual

Acum poți să faci un poster direct în WhatsApp. Dar ca să iasă cât mai bine, trebuie să faci cât mai multe. Hai să vedem câteva lucruri legate de construcția și tipul unui mesaj vizual: funcție și formă, typography, pictograme și logo.

Form + function

Form follows function or function follows form?

Ambele răspunsuri au foarte mulți adepți. Eu cred că într-un proiect de design, indiferent de punctul de plecare, funcție sau formă, important este ca rezultatul final să aibă un bun echilibru între cele două. Iată câteva exemple, care ilustrează și folosirea elementelor grafice de bază:

Linia

linia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formele geometrice clasice

forme

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spațiul pozitiv negativ

spatiu-negativ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Textura

textura

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Culoare, contrast

contrast

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tipo-grafie

Words have meaning. Type has spirit. The combination is spectacular.

Paula Scher

 

Voi începe cu o încercare de (re)câștigare în limba română a sensului termenului „typography”, care are un loc extrem de important în graphic design.

El reprezintă conceptul grafic al unui mesaj care folosește exclusiv litera. Din păcate, cuvântului „tipografie” i-a fost alocat în română doar sensul de imprimare, fără referință la partea de creație a procesului.

 

„Druckerei”, „Printing House” sau „Imprimerie” descriu imprimarea, fără particula „typo”. O posibilă soluție ar fi termenul „tipografiere” (a „tipografia”) sau cel de  „tipografism”, care ar pune accent pe grafismul literei și lucrul cu aceasta.

 

De menționat că „Type design” este alt domeniu, care se ocupă exclusiv cu crearea de „typefaces” – tipuri de literă (familii de fonturi). Există typographers care nu sunt type designers și invers.

 

Acestea fiind spuse, aș vrea să punctez câteva probleme „tipo-grafice” destul de frecvente:

  • fonturile nu se scalează decât proporțional. De multe ori m-am întrebat de ce programele de grafică permit turtirea lor.
  • textul setat „justified” distruge spațierea, care face parte din designul fontului.
  • un bloc de text de lungime medie spre mare se citește greu în bold sau italic.
  • combinarea fonturilor se face pe complementaritate, nu pe similitudine.
  • două maxim trei fonturi (sau grosimi ale aceleiași familii) per design.
  • lizibilitatea fontului e o prioritate, fonturile „display” nu se folosesc la bloc text.
  • citirea unui bloc de text este mai confortabilă în font serif față de sans serif.
  • folosește grid-ul.
  • de evitat textul pe fundal contrastant, sau text roșu pe fundal albastru, verde sau gri.
  • spațiul alb nu este spațiu gol, este element de design.
  • folosirea diacriticelor corecte în limba română: comma accent și nu cedilla pentru ș și ț. A breve nu circumflex întors pentru Ă.
typography

Pictograme + logo

Pictograme

Fie că sunt signalectica unui festival sau butoanele unui gadget, pictogramele reprezintă un limbaj universal și un exemplu de „less is more”: maximum de efect cu minim de mijloace. Cele două reguli în construcția unei serii de pictograme sunt:

  • Lizibilitatea la dimensiuni foarte mici
  • Coerența vizuală a membrilor familiei
pictograme

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Logo

Deși logo-ul nu reprezintă decât o mică parte a brandingului modern, subiectul este atât de vast încât mă voi rezuma, de data aceasta, doar la enumerarea câtorva elemente importante în procesul de generarea unui logo:

  • o comunicare bună cu clientul
  • alegerea atentă a tipului de literă
  • dozajul și calitatea intervențiilor pe literă
  • simplu dar nu simplist
  • exercițiile de lettering oferă unicitate
  • folosirea formelor geometrice de bază
  • rigoarea construcției formei
  • o doză de umor
  • generarea formei se face alb-negru
  • culoare adaptată contextului
logo

Extras

  • schițe de mână, pe hârtie sau ecran, pentru un flux rapid de idei
  • setează telefonul pe fotografie alb-negru
  • origami, plieri
  • caligrafie și lettering, type design
  • typograms
  • gătește ceva gustos cu cât mai puține ingrediente
  • încearcă un birou sit & stand

alexe-popescuAlexe Popescu a experimentat diverse zone creative: fotografie, video art, stencil, fanzine, publicitate, branding, ambalaj, design de produs, type design. Din 2007 face design de carte la editura Publica. În 2015 a lansat, împreună cu Doru Someșan, cartea RO-KIT-Identitate românească în 50 de componente. Este de asemenea implicat întrun proiect independent de educație în design grafic.