În Tips & Tricks

Meta tags: De ce sunt cruciale pentru SEO?

Meta tags: De ce sunt cruciale pentru SEO?

Meta tags sunt unele dintre cele mai mari nebuloase atunci când apar în discuție. Sunt elementele care ridică cele mai multe sprâncene și, uneori, sunt cel mai greu de explicat. Motivul e simplu: nu sunt ușor cel mai ușor de reperat „cu ochiul liber”.

Cuprins:

Ce sunt meta tags?
Unde se găsesc?
Care sunt cele mai importante meta tags?
Page Title
Meta Description
Meta Language
Meta Keywords

 

Mai exact, unele se văd în sursa paginii, altele în tab-ul browserului, în căutări pe Google sau în alte locuri în care poate nu ne gândim să ne uităm. Sunt destinate mai ales utilizatorilor, pentru că ele sunt singura sursă de informații cu privire la site–ul nostru, înainte de acccesarea lui.

.

Ce sunt meta tags?

Pentru că nu pot da o definiție mai bună decât Wikipedia, iată ce spune ea: „Meta tags sunt elemente HTML, inserate în codul site-ului, cu scopul de a oferi informații sau instrucțiuni. Sunt folosite de roboții motoarelor de căutare pentru a descrie conținutul paginii și pentru a le indica cum să o indexeze.” Sună puțin complicat, mai ales dacă nu ai nici cea mai vagă idee de HTML și coduri. Însă meta tags nu sunt deloc atât de înspăimântătoare precum par.

Practic, ele îi spun lui Google ce conține un site, iar dacă acestea sunt optimizate și scrise astfel încât frazele să fie logice și să conțină cuvinte cheie, motorul ia meta descrierea și nu un fragment din conținut, pentru a evidenția mai bine cuvintele căutate. Totodată, dacă sunt optimizate corect, îmbunătățesc șansele de a obține o rată mai bună de click în rezultate, întrucât pot influența direct decizia utilizatorilor de a da click.

.

Unde se găsesc?

În secțiunea <head> a codului HTML, chiar la începutul paginii.

.

Care sunt cele mai importante meta tags?

Deși sunt mai multe, pentru SEO doar câteva sunt mai celebre, însă nu toate sunt capitale. Cele mai cunoscute sunt Meta Title, Meta Description, Meta Language și Meta Keywords. Dacă primele 3 sunt absolut imperative, ultima și-a pierdut locul în ierarhie.

.

Page Title

Deși nu este chiar un meta tag, este folosit adeseori cu descrierea. De pildă, dacă în meniul site-ului avem paginile: Acasă, Despre, Servicii, Produse, Contact etc., așa se vor numi aceste pagini. Evident, înainte de optimizare. Page Title poate fi vizibil în bara de sus a browser-ului și în tab, ca și în exemplul de mai jos:

Iar în sursa paginii arată așa:

De asemenea, Page Title este cel pe care dăm click în urma unei căutări pe Google. Textul albastru este același ca în imaginea de mai sus:

Optimizarea unui Meta Title
  • Una dintre regulile SEO spune că lungimea unui Page Title trebuie să fie de 65-70 de caractere, însă nu-i capăt de țară dacă depășește această limită cu 5-10 caractere. Ideea este să nu abuzăm și să încercăm să ne încadrăm în cele 70 de caractere. Oricum Google afișează doar 65 de caractere, tot ce urmează după sunt puncte de suspensie.
  • Fiecare pagină trebuie să aibă un Page Title unic. Nu puneți același Page Title pe fiecare pagină pentru că nu o să vă ajute cu nimic, dimpotrivă, o să vă dăuneze.
  • Construiți-vă Page Title-ul din cuvinte cheie. Atenție, însă, nu îl sufocați pentru că se numește supra-optimizare și am mai vorbit despre reacția Google: în timp, vă puteți alege cu o penalizare.

Exemplu:

Dacă avem același site de instalatori din Arad, despre care am vorbit și în articolul despre cuvintele cheie și am stabilit că printre cele mai importante grupuri se află „instalator Arad”, „instalator autorizat”, „firma instalatori Arad”, Page Title-ul nostru ar putea fi ceva de genul: „Instalator autorizat Arad | Firmă instalatori Arad”. Avem astfel trei cuvinte cheie din câte urmărim. Chiar dacă cuvintele „instalator” și „Arad” nu sunt unul după altul, nu înseamnă că Google-ul nu afișează rezultatul și pentru această formulă.

.

Meta Description

Al doilea meta tag ca importanță este meta description, care face exact ce spune: descrie puțin mai detaliat conținutul paginii. Acesta poate fi văzut accesând sursa paginii:

De asemenea, ca și în cazul Page Title, meta description apare pe Google în rezultatele returnate în urma unei căutări. Dacă lipsește, Google preia un fragment din conținut, acela în care se regăsește cuvântul cheie căutat. Este, însă, indicat ca meta description să nu lipsească, dacă vă interesează să aveți o rată de click cât mai bună.

Optimizarea unei Meta Descrieri
  • Tot regulile SEO spun că lungimea unui meta description trebuie să fie în jur de 155 de caractere, pentru că atât afișează Google. Însă se poate depăși chiar și până la 200, dacă e musai, dar indicat ar fi să încercăm să ne încadrăm în cele 155 de caractere.
  • Cum spuneam mai sus, nu e bătut în cuie faptul că motorul de căutare va prelua descrierea. De cele mai multe ori o face, așa că trebuie să avem grijă să avem cuvinte cheie în ea, dar și o logică a frazei.
  • Ca și în cazul Page Title, este indicat să avem câte o descriere pentru fiecare pagină.

Exemplu:

Site-ul de instalatori va avea ca meta description pentru homepage ceva de genul: „Când aveți nevoie de un instalator autorizat în Arad, „nume firma” este firma de instalatori care vă garantează calitatea.” Avem „instalator autorizat”,  avem „Arad”, avem „firma de instalatori”, avem o frază logică, meta descrierea este optimizată.

.

Meta Language

Neimportant până de curând, meta language devine un element SEO din ce în ce mai puternic. Scopul lui e de a informa motoarele de căutare în ce limbă e site-ul și de a le ajuta să afișeze rezultate relevante în funcție de locație. E folosit mai mult pentru site-urile scrise în altă limbă decât engleză, însă chiar și ele trebuie să aibă meta language-ul declarat. Din nou, e un meta tag care nu se observă decât în sursa paginii și așa arată el:

.

Meta Keywords

Am lăsat special pentru final acest tag deoarece este un fel de oaie neagră a familiei meta tags-urilor. La sfârșitul anilor ’90, era unul dintre cele mai importante, dacă nu cel mai important, însă a început să se abuzeze de el. Rolul lui era același ca și al meta title-ului și al meta-descrierii: de a-i spune lui Google ce va găsi pe pagină. În prezent, majoritatea motoarelor de căutare nu mai iau în considerare meta keywords.

Acum că știți cât de importante sunt cuvintele cheie și meta tags, puteți face un prim pas spre optimizarea site-ului. În articolul următor vă voi povesti câte ceva despre optimizarea URL-urilor. Spor la SEO!

Sursă imagine