În Tips & Tricks

Newsletter-ul – din spam în inbox

realizare-newsletter

Dacă explorați de cel puțin o săptămână lumea digitalului – fie marketing sau comunicare – șansele să vă fi lovit de „newsletter” sunt foarte mari. De la campanii de marketing B2B până la eternul engagement, newsletter-ul este o unealtă aproape universal folosită. Din păcate, cele mai multe ajung prăfuite în spam, alături de alte forme refuzate de comunicare. Pentru a ne asigura locul în inbox e nevoie de puțin efort.


N.B. În limba română ar trebui să îi spunem „buletin informativ”, dar prefer să mă complac în englezisme și voi continua să îl numesc „newsletter”.

M-am abonat, de-a lungul incursiunilor mele în apele internetului, la destul de multe newslettere, ba din curiozitate față de brandul respectiv, ba căutând inspirație pentru cele pe care trebuia să le scriu, iar un lucru este cert: există newslettere proaste, mediocre și bune. Iar ca să fim siguri că nu ajungem în prima categorie (numită deseori spam), trebuie să fim atenți atunci când îl lansăm pe-al nostru în spațiul cibernetic.

Trăim zile extraordinare, în care avem acces la varii instrumente și instrumentuțe care să ne facă viața mai ușoară. Unul dintre acestea e MailChimp, o maimuțică super-utilă în trimiterea de newslettere. Eu îl folosesc la trimiterea tuturor newsletterelor, din mai multe motive:

  • este ușor de folosit;
  • pot să creez singură designul, fără să îmi bâzâi colegii;
  • se trimit mailuri individual (presupun că știm cu toții că nu trimitem mailuri cu 100 de adrese în bcc, nu?);
  • monitorizarea este precisă;
  • (bonus) există și variante de conturi gratuite în cazul unui număr mic de destinatari.

Dar, ca să fim siguri că newsletter-ul nostru va fi citit și la edițiile următoare, trebuie să avem grijă de cele două mari componente.

Conținutul

Plec de la premisa că atunci când scriem un newsletter, ne cunoaștem bine publicul. Nu este obligatoriu să fi ieșit cu fiecare la un suc, dar este necesar să știm ce face, de ce este interesat de noi și ce anume i-ar plăcea să citească. De exemplu, un abonat la newsletter-ul Lidl va fi interesat de ultimele oferte și, probabil, de tematica săptămânii. În inboxul abonaților trebuie să ajungă aceste informații în cel mai clar mod, cu un call to action evidențiat, dar fără briz-briz-uri și comunicare inutilă.

La fel ca oricare altă comunicare scrisă, și newsletter-ul trebuie să fie structurat din punct de vedere informațional. Mă refer aici la a ști cum ajungem de la punctul A la punctul Z al publicației, fără căi întoarse și devieri superflue. Publicul va citi și următoarele emailuri dacă vede că îi este livrat conținutul de care are nevoie, fără să trebuiască să depună prea mult efort. Așadar, propoziții simple, imagini sugestive, cuvinte clare, exprimări fluide.

Nu în ultimul rând, un punct important pentru mine este renunțarea la clișee. Mă deranjează extrem de mult când primesc newslettere cu un subiect bombastic, demn de site-uri de știri de mâna a treia („NU O SĂ ÎȚI VINĂ SĂ CREZI CE ÎȚI PREGĂTIM! CLICK AICI”). Destinația lor imediată este spam, via dezabonare. Așa cum spunea Corina în acest articol, numele unui newsletter și subiectul email-ului trebuie să se încadreze ca grafică, font şi concept în identitatea companiei de care este emis. Poate fi chiar numele organizaţiei respective, o valoare reprezentativă pentru aceasta sau o formulare standard şi descriptivă, deși aș recomanda să sumarizeze, într-o foarte scurtă propoziție, conținutul la care să se aștepte destinatarul.

Designul

În ceea ce privește gâdilarea retinelor, un newsletter trebuie să aibă grijă să nu exagereze – râdem, glumim, dar nu ajungem la kitch. Tot MailChimp, pentru că tot ne-am împrietenit în ultimul timp (dar ideea se aplică și la alte soluții de email marketing, cum este CakeMail), oferă atât o serie de template-uri pentru newsletter, cât și posibilitatea de a crea unul de la 0. Template-urile sunt clare, aerisite, în general frumoase, gratuite sau nu, și permit o minimă modificare pentru a se adapta la brandul care emite comunicarea.

 

Dacă totuși vă lăsați spiritul creativ să deseneze un newsletter nou, mergeți cât mai departe de căsuțe și blocuri și romburi și cercuri cu text, fugiți de steluțele sclipitoare cu „NOU” sau „Doar 9,99 lei”, și spuneți „pa-pa” celor 7 fonturi pe care v-ați gândit să le folosiți. În schimb, alegeți o variantă cât mai simplă, curată, în ton cu brandul, și folosiți imaginile pentru a arăta lumii produsele sau a ilustra serviciile, și nu pentru că un copil mic cu aripi de îngeraș și ochi mari albaștri ar fi potrivit pentru a spune „Bună dimineață, soare!”. Este posibil ca majoritatea utilizatorilor să își deschidă emailul de pe smartphone, și atunci nu au sens imaginile aglomerate, pentru că ele nu vor fi văzute în întregime.
Pentru că tot am amintit de utilizatorii de smartphone-uri – este imperios să aveți o versiune mobile-friendly a newsletter-ului pe care îl trimiteți. Serviciile pe care le-am amintit, MailChimp și CakeMail, oferă opțiunea de a previzualiza newsletter-ul și în format mobile, iar de acolo vă puteți da seama dacă un utilizator va avea aceeași experiență plăcută și de pe un alt dispozitiv. Cum spuneam, imaginile prea aglomerate nu își au rostul, și nu există niciun motiv pentru care să îngreunăm deschiderea unui newsletter. Prin urmare, pozele salvate la rezoluții pentru web (aproximativ 150 kB) vor salva traficul de date.

Nu uitați să verificați fiecare virgulă, cratimă și spațiu înainte de a trimite newsletter-ul și apelați cu încredere la „Send test email” pentru a-l testa și pe desktop și pe mobil. Multă baftă la open rate!