În Tips & Tricks

Pregătirea materialelor de comunicare pentru tipărire

Imprimante

Persoanei responsabile cu comunicarea îi revin adesea și sarcini legate de pregătirea materialelor pentru tipărire. Iar pentru ca materialele să fie de o calitate cât mai bună, procesul de comunicare între aceasta, designer și furnizorul de print trebuie să fie cât mai clar și eficient.

Documentare înainte de toate

În momentul în care ai de tipărit diverse materiale (cărți de vizită, afișe, stickere, obiecte promoționale etc.), trebuie, în primul rând, să te documentezi foarte bine, pentru a găsi furnizorii care îți pot realiza comanda. Există comenzi speciale care nu pot fi onorate de orice tipografie, iar o listă de furnizori actualizată poate fi foarte utilă în astfel de cazuri.

Chiar în fazele incipiente ale unui proiect, când nu ai foarte multe detalii despre acesta, dar știi în mare ce te interesează, poți începe să întrebi agențiile/tipografiile dacă au tehnica necesară pentru comanda ta și dacă au cumva condiții speciale pentru clienți, cum ar fi tirajul minim sau costurile extra.

Dacă începi să cauți noi furnizori, este indicat să încerci să stabilești o relație cu aceștia. Ai putea să trimiți inițial un e-mail pur orientativ, în care să pui diverse întrebări, să ceri mostre ale unor produse existente, care sunt de obicei gratuite, sau să ceri sfaturi legate de alegerea celor mai bune soluții de print pentru nevoile tale.

Dacă vei primi mostre, vei putea face comparații între furnizori, pe baza raportului dintre calitatea acestora și prețul estimat sau în funcție de timpul de livrare, în cazul în care ai un termen limită foarte strâns. Pentru verificarea calității printului și a finisajelor, ar trebui să ceri feedback și designerilor, ei având ochiul mai format; nu vei observa mereu diferențele fine de culoare, calitatea tăierii, a printului sau altele.

Cele mai importante aspecte care guvernează relația dintre tine și furnizor sunt ușurința în comunicare și posibilitățile tehnice pe care ți le poate pune la dispoziție. Din discuțiile inițiale îți poți da seama de cele două și, în felul acesta, vei ști dacă sunt serioși și dacă poți avea încredere în ei.

Ce așteaptă designerul de la tine?

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

Pe baza informațiilor primite de la furnizori cu ce anume se poate face și ce anume este mai complicat sau implică riscuri și costuri mai mari, designerul se va adapta atunci când va pregăti conceptul grafic pentru materialele care te interesează, fie ele cărți de vizită, mesh-uri, afișe, obiecte promoționale etc.

De asemenea, designerului trebuie să-i comunici și date despre conținutul materialelor. În primul rând, trebuie să ne gândim ce nevoie de comunicare există și alte detalii relevante (public, mesaj), iar el va căuta să-ți ofere soluția de design potrivită.

Tot înaintea procesului de design, trebuie să-i dai acestuia și specificațiile tehnice de print primite de la tipografie, în vederea realizării fișierului de print final.

Există mai multe specificații de print des întâlnite:

  • Materialul pe care se printează
    Aici te interesează textura pe care o are materialul pe care printezi (hârtie, material textil, metal, porțelan etc.). Aceasta poate limita uneori designul, fiindcă este posibil ca anumite detalii sau culori să nu poată fi tipărite pe orice fel de material.
  • Tehnicile de print folosite
    Designerului îi vei specifica și modalitatea de print folosită (offset, digital, serigrafie, tampografie etc.) și dacă vor fi folosite tehnici speciale de print (lăcuire selectivă, înfoliere mată/lucioasă, emboss etc.). În funcție de limitările pe care aceste tehnici de print le au, designerul va ști cum să se adapteze.
  • Culori
    Pentru print se folosesc modele de culori CMYK sau Pantone, niciodată RGB.
  • Dimensiune
    În cazul dimensiunii, ar fi bine să întrebi care va fi dimensiunea brută și care va fi cea finită. Sunt materiale care cer margini de tăiere (bleed) și trebuie să ții cont de acestea.
  • Orientare
    Nu este suficient să spui ce dimensiune vrei pentru un afiș sau o machetă, trebuie să comunici și orientarea pe care aceasta să le aibă: portrait sau landscape.
  • Numărul de pagini – dacă e cazul.
  • Pe ce părți se printează
    Dacă dorești să personalizezi rama unor ochelari sau o cană, trebuie să specifici și pe care dintre părți dorești să imprimi designul.
  • Tipul fișierului
    Furnizorul va trebui să îți comunice și tipul fișierului pe care îl dorește și cu care lucrează în mod normal: raster, tif, vector (.eps, .pdf, .ai).
  • Valoarea dpi (dots per inch)
    La print este important ca valoarea dpi să fie peste 300, în timp ce pentru web sunt suficienți 72 de dpi. De aceea, nu e o idee bună să trimiți o imagine de pe Facebook la print, fiindcă nu se încadrează în standardele de tipar și va rezulta o imagine neclară, dacă va fi tipărită.
  • La ce scară
    În funcție de dimensiunea materialului final (afiș versus mesh stradal), la print vei trimite fișierul la o anumită scară, care poate fi scară naturală de 1:1, scară de reducere (1:2,1:5, 1:20 etc.) sau scară de mărire (2:1; 5:1; 10:1 etc.).
  • Matriță
    Dacă e cazul, trebuie trimis și design pentru matriță. Aceasta este realizată din diverse materiale și, practic, este un suport modelat după grafica trimisă cu care se ștanțează materialele dorite (cărți de vizită, agende etc.) prin tehnici de print speciale (timbru sec, emboss, tampografie etc.);
  • Tipul de legătorie
    Dacă alegi să faci o agendă sau un caiet de la zero, vei alege și tipul de legătorie pe care îl dorești și se poate realiza.
  • Dacă se printează spread sau pagină cu pagină
    Acest lucru poate influența marginile de tăiere, care pot fi puse fie pe fiecare pagină în parte, fie pe ansamblul de două pagini.

Ce așteaptă furnizorul de la tine?

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

Furnizorilor va trebui să încerci să le explici cât mai clar necesitățile tale și să te asiguri că au înțeles tot. Furnizorul, la rândul lui, are datoria să-ți explice ceea ce se poate face și ce anume este mult mai complicat și presupune costuri mai mari.

Conținutul e-mailului trimis furnizorului

În e-mailul inițial trimis furnizorului vei transmite:

  • ce intenționezi să tipărești;
  • la ce tiraj;
  • pe ce materiale;
  • specificații tehnice de print (dacă le știi deja din experiența anterioară, dacă nu, trebuie să le ceri).

De asemenea, va trebui să pui întrebări despre:

  • timpul de livrare estimativ;
  • costurile estimative;
  • dacă pot trimite mostre pe care le au la dispoziție;
  • dacă au pe stoc materialele dorite (ex: hârtia de textură și gramajul);
  • dacă au tehnologia necesară pentru a-ți satisface cererea.

Trimiterea materialelor finale

După ce designul este aprobat, acesta va fi trimis furnizorului de print. În condiții ideale, va fi făcută o probă înainte, pentru a remedia eventualele probleme care pot să apară. Încercați să evitați situațiile în care trebuie să realizați astfel de materiale sub un deadline foarte strâns, fiindcă poate fi o adevărată ruletă rusească atunci când ajung materialele: pot ieși cum ați dorit, dar la fel de bine pot ieși și rău. E important să aveți timp să redresați situația.

De asemenea, feedback-ul trimis trebuie să fie clar și ferm, să se înțeleagă exact ce trebuie modificat înaintea tipăririi întregii comenzi.

***

Sper că v-a fost util acest articol și veți ști data viitoare de unde să începeți atunci când aveți de realizat materiale de comunicare sau promovare tipărite.