În Tips & Tricks

Principalele etape pentru lansarea unei campanii de online marketing

campanie-online-marketing

Procesele sunt simple atunci când sunt respectate dar în cazul online marketingului diversitatea clienților și interacțiunile cu un număr ridicat de departamente, interne și externe, nu îți permit să prevezi încă de la începutul proiectului deadline-uri fixe.

Cuprins:

Colectarea datelor
Analiză
Propunere de campanie
Implementare
Control
Evaluarea rezultatelor

 
Introducerea de modele de lucru ne ajută să estimăm mai precis timpul de lucru și un număr aproximativ de interacțiuni.

Iată câteva etape standard ale lansării unei campanii de promovare în online marketing, care te vor ajuta să înțelegi de ce ai nevoie și cu cine trebuie să interacționezi.

.

Colectarea datelor

O întâlnire între account manager-ul din agenție și departamentul de marketing al clientului este necesară pentru stabilirea scopului campaniei. Identificăm nevoile companiei: tip de produs/serviciu promovat, audiența target, obiectivul de vânzări, cost per vânzare maximal, tip de mesaj folosit, principalele avantaje competitive etc.

.

Analiză

Pe baza informațiilor de la client începem colectarea informațiilor despre produsele și serviciile pe care dorim să le promovăm.

Analizăm principalii competitori și prezența acestora în mediul online. O simplă căutare pe Google îți poate oferi o idee despre cât de multe companii licitează deja pentru afișarea pe primele poziții din motorul de căutare.

Un alt instrument util în această fază este SimilarWeb care, în versiunea gratuită, oferă informații suficiente despre principalele canale de trafic ale competiției.

Astfel putem decide să atacăm unul dintre canalele neexploatate de competitori sau să ne plasăm pe cele mai populare 3-4 surse de trafic ale acestora.

Alte instrumente folosite în acest moment sunt Google Keyword Planner, Google Display Planner sau Facebook Insights. În funcție de componentele campaniei putem accesa și platforme dedicate care oferă estimate de costuri și rezultate.

În această fază lucrează în principal account managerul și account strategul, fiind cele două persoane care conturează o imagine de ansamblu a mediului de promovare, înainte de a realiza propunerea de campanie.

.

Propunere de campanie

Atunci când am aflat ce vrem de la publicul țintă și prin ce canale dorim să ne promovăm, următorul pas este să realizăm propunerea de campanie pentru client.

Lucrând împreună cu account strategul, copywriter-ul, unul sau mai mulți designeri și uneori chiar cu programatori, account managerul reușește să pună cap la cap elementele necesare lansării.

Se oferă către client o viziune clară asupra componentelor campaniei și a duratei de difuzare, se stabilește bugetul de promovare necesar și defalcarea acestuia pe săptămâni/luni, se realizează un estimat de rezultate (afișări și click-uri, rate de clic, volum de conversii) și se stabilesc perioadele de raportare.

Ne rezervăm permanent posibilitatea de a ajusta bugetele și a transfera investițiile între diverse suporturi de difuzare, în funcție de efectele primelor zile/săptămâni de campanie.

.

Implementare

Aceasta este faza în care începem să muncim efectiv. Ne asigurăm că avem toate aprobările de la client pentru ceea ce va deveni vizibil de către potențialii cumpărători și ne apucăm de lansare.

Propunerile de texte și imagini ajung la client și urmează mai multe etape de feedback și ajustări până se decide versiunea finală.

Dacă este nevoie de realizarea unui landing page sau micro-site dedicat, echipa de programare (a agenției sau a clientului) va urmări un deadline independent și va stabili etapele de lucru.

Cel mai important în această fază este sincronizarea între echipe. Întârzierea unuia dintre colegi poate decala munca celorlalți, astfel trebuie să ne asigurăm că lucrăm ca niște rotițe dintr-un ceas elvețian, cu precizie și acuratețe.

Este nevoie să avem un landing page funcțional, cu toate codurile de tracking instalate, ne trebuie anunțuri text și imagine în formatele corecte și la rezoluția recomandată, ne asigurăm și că sunt bani suficienți pentru ca difuzarea să se producă ongoing, fără probleme de plată către furnizori.

Toate echipele fac verificări finale și validări înainte de lansare. De multe ori un double-check te poate debarasa de erori nevinovate, de acele mici scăpări cu efecte negative pe termen lung.

.

Control

După câteva zile sau uneori săptămâni (depinde de durata totală a campaniei), verificăm dacă am avut sau nu dreptate cu rețeta pe care am aplicat-o în a convinge publicul online să convertească.

Confruntăm rezultatele cu estimările inițiale și decidem ce este de făcut mai departe.

Account managerul furnizează un raport intermediar către client și în funcție de feedback se realizează ajustări. Uneori este nevoie doar de modificări simple de setări, alteori trebuie să intervină și alte departamente.

Dacă rata de clic este redusă pe toate canalele se poate decide modificarea bannerelor, deci vor lucra iarăși designer-ul și copywriter-ul.

Dacă observăm o rată de bounce ridicată, vom avea nevoie de ajutorul programatorilor; se fac adaptări la conținutul site-ului pentru a garanta o mai bună interacțiune cu vizitatorii.

Dacă rata de conversie a coșului de cumpărături este mică, testăm procesul de achiziție și experiența clienților. Pe durata întregului proces de ajustare clientul este informat și conștient de eforturile de optimizare.

Testarea și optimizarea sunt parte constituentă a oricărei campanii și ele fac diferența între reușita sau eșecul investiției în promovarea online.

.

Evaluarea rezultatelor

Identificăm ce am obținut în urma campaniei desfășurate și comparăm aceste rezultate cu targetul inițial. În funcție de rezultate decidem dacă dorim să continuăm cu același mix de promovare sau dacă pregătim ceva nou care să surprindă publicul și să îl convingă să interacționeze cu brandul.

Raportul de campanie este trimis de către account manager către client iar în urma discuțiilor se stabilesc pașii următori. Uneori se reia ciclul de planificare, alteori se decide prelungirea campaniei cu setări similare celor anterioare.

Indiferent de decizie, concluziile campaniei sunt împărtășite cu toate persoanele care au lucrat în proiect pentru ca fiecare să obțină insight-urile necesare pentru succesul inițiativelor viitoare.

Pentru a ne ușura munca și a asigura transparența etapelor de lucru, folosim shared-documents, accesibile live, care evidențiază situația reală, la momentul consultării.

Pentru comunicare eficientă nu ezităm să exploatăm toate mijloacele posibile, în funcție de preferințele individuale – telefon, e-mail, Whatsapp, Skype, Google Hangouts, Facebook chat, TeamViewer.

Rezervăm întâlnirile față-în-față discuțiilor de strategie sau situațiilor critice când un dialog fără frontiera tehnologiei poate contribui simțitor la avansarea proiectului.

***

Sincronizarea, profesionalismul și atenția la detalii vor fi în mod constant cele mai importante în parcurgerea fiecărei etape din realizarea unei campanii.

Nu îți lăsa colegii la greu, cere feedback de la cei din jur și fii transparent cu munca ta.

Cel mai important este să nu uiți că „Great things in business are never done by one person. They’re done by a team of people.” (Steve Jobs).


General Manager @Zarbi şi Senior Trainer la Institutul de Marketing,
Elena Dobrehelena este specializată în strategii PPC, web analytics și website usability și este trainer certificat Google. Ca Online Marketing Strategist a lucrat cu clienți de top din domeniile lor pe piața românească și internațională precum New Balance, Libris, MoneyGram, eMag, OLX, Bayer. | LinkedIn