În Tips & Tricks

Să învățăm din greșeli. Lecția 1: promovarea pe Facebook

social media

E sfârșitul anului, ceea ce înseamnă că începem să cântărim acțiunile noastre, să măsurăm, să vedem ce a funcționat, ce nu, și ce e de făcut pe viitor. Dintr-o perspectivă de marketing online, anul 2013 a confirmat că mediile sociale nu sunt doar o pasă trecătoare sau, cel puțin, nu sunt una de scurtă durată. Iar dacă Twitter-ul este, în România, pe o pantă descendentă, Facebook-ul este în floare. Ca să intrăm în noul an cu dreptul, consemnăm câteva lucruri de evitat și câteva sfaturi care să vă ajute la o mai bună promovare pe Facebook.

Se spune că din greșeli se învață și că cel mai bine ar fi ca acestea să fie ale altora. Acum, indiferent dacă ați făcut sau nu greșelile pe care le vom menționa în articolul de azi, până la urmă ceea ce e cu adevărat important este să nu le repetați. O parte dintre ele par mărunte și inofensive, dar au efecte importante asupra eficienței muncii voastre de zi cu zi, așa că ar fi bine să le evitați.

1. Ignorarea regulamentului și a funcționalităților platformei

Printre cele mai comune greșeli este abordarea Facebook-ului „după ureche”, bazându-vă pe fler și intuiție, fără o documentare prealabilă. Chiar dacă aveți experiență în administrarea unuia sau mai multor conturi de Facebook, nu este târziu să începeți să cercetați amănunțit platforma acum, dacă nu ați făcut-o deja. Iar prin „cercetare” ne referim atât la funcționalitățile rețelei sociale, cât și la regulile impuse de aceasta.

Documentați-vă cu privire la ce poate și ce nu poate să facă platforma, ce e gratuit și ce e contra cost. Citiți despre ce trebuie să conțină tab-urile, cum le puteți personaliza și cum funcționează apariția informațiilor în News Feed. Încercați să înțelegeți toate mecanismele de funcționare, pentru a le putea exploata cum se cuvine.

Nu în ultimul rând, studiați regulamentul Facebook și consultați-l constant, pentru că este într-o continuă schimbare. Nu subestimați importanța acelor reguli și încercați să le respectați, pentru că în caz contrar, riscați să fiți penalizați.

2. Vă străduiți prea tare

Știți expresia: „begging for compliments”, asociată persoanelor care ar face orice ca să obțină aprecierea celorlalți? Ei bine, cam asta se observă uneori și pe Facebook.

Știm cum e să te apese presiunea raportărilor și să aștepți cu sufletul la gură să vezi cum prind contur rezultatele promise superiorilor, însă oricât de grea ar fi așteptarea și oricât de neplăcut e sentimentul că munca depusă e în zadar, încercați să nu exagerați. Nu sfârșiți fiecare status cu o întrebare, doar pentru a determina oamenii să vă lase un comentariu; nu dați tag fanilor în diferite imagini, doar pentru a le atrage atenția și nu repetați același conținut de mai multe ori pe zi, doar pentru a vă asigura că va ajunge la cât mai multe persoane.

3. Omiterea inserării unui call to action

Dacă vă hotărâți să demarați o campanie pe Facebook, nu omiteți componenta de call to action. Fie că trimiteți utilizatorii către pagina unui produs sau un landing page care anunță o promoție sau un concurs, includeți în mesajul vostru o sintagmă dinamică, alcătuită dintr-un verb la diateza activă, care să îndemne oamenii să dea click, să se aboneze la un newsletter, să vă trimită un e-mail sau să realizeze orice altă acțiune concretă.

Încercați să nu fiți descriptivi în redactarea textelor – și așa scurte – din reclame; profitați de spațiul pus la dispoziție pentru a fi cât mai persuasivi.

4. Subestimarea targetării

Rămânând la capitolul „campanii”, nu tratați etapa targetării cu superficialitate, pentru că o faceți pe banii voștri. Nu vă ajută cu nimic dacă afișați reclama voastră unor oameni care nu sunt interesați de activitatea voastră.

Apelați la empatie, puneți-vă în locul celor la care vreți să ajungă mesajul campaniei voastre și extrageți din acea persona caracteristici socio-demografice precum vârstă, sex, interese și localizare. Dacă tot există aceste posibilități de selecție a publicului, e păcat să nu profitați de ele.

5. Tratarea superficială a informațiilor din Insights

Strâns legată de abordarea „după ureche” a platformei, această eroare este mai frecventă decât ne-am aștepta. Deși Facebook pune la dispoziția administratorilor de pagini o serie întreagă de date, foarte puține persoane le acordă atenție, mulți urmărind doar dacă cifrele sunt scrise cu verde sau roșu.

Nu trebuie să ignorați datele din Insights, cu atât mai mult cu cât cea mai recentă interfață le prezintă mai bine organizate și mai ușor de urmărit. Consultați nu doar rata de engagement și reach-ul, ci fiți cu ochii și pe numărul de like-uri noi, pe cele mai apreciate forme de conținut și pe cele mai active momente ale zilei.

6. Alegerea inadecvată a tacticilor

Ultima din listă, dar nu cea din urmă greșeală, este lipsa de aliniere a tacticilor folosite la obiectivele stabilite inițial. Nu ar trebui să mai fie o noutate pentru nimeni faptul că, la fel ca procesele de comunicare de pe orice alt canal, comunicarea pe Facebook trebuie să aibă o dimensiune strategică. Altfel spus, ea trebuie să se bazeze pe o planificare prealabilă și să aibă o direcție precisă. Odată clarificate aceste directive, alegeți doar acele tactici care pot duce la atingerea obiectivelor.

Nu dați drumul unui concurs, spre exemplu, doar pentru că ați auzit că funcționează, căci nicio tehnică nu funcționează în sine, ci doar raportată la niște rezultate așteptate. Gândiți-vă la ce vreți să obțineți voi și care e drumul care o să vă ducă acolo unde vreți să ajungeți.

Iar dacă obiectivele sunt multe și variate, nu derulați toate tacticile în paralel, pentru că o să debusolați fanii. Etapizați, prioritizați și mergeți cu cel mult două obiective în paralel, cu condiția ca acestea să fie corelate.

Regula de aur: testați, testați, testați!

În ceea ce privește sfaturile date mai sus, nu există o soluție unanim valabilă. Regula de bază în comunicarea în mediile sociale este să testați mai multe variante, până când o identificați pe cea mai eficientă pentru voi.

Testați mai multe variante de targetare, încercați versiuni de call to action cât mai diverse, modificați tipul de campanii derulate și publicați conținut în mai multe momente ale zilei, pentru a vedea care dintre metode este mai potrivită pentru voi. Important este ca aceste faze de testare să nu fie prea scurte și alternate prea brusc; treceți gradual de la o variantă la alta și lăsați-le să ruleze suficient de mult timp, pentru ca rezultatele obținute și concluziile extrase să fie relevante.