În Tips & Tricks

Tips & tricks pentru comunicarea B2B în social media

comunicare-social-media

Când vine vorba de comunicarea B2B (business to business) lucrurile se complică. Mai ales în social media, care ar trebui să fie doar despre socializare interpersonală. În momentul în care brandurile intră în joc și vorbesc cu consumatorii lor, deja avem o entitate abstractă pe poziția emițătorului; să avem una abstractă și pe cea a receptorului este astfel de două ori mai provocator.

Putem avea companii care au drept clienți alte companii, sau servicii ale unor companii ce se adresează altor companii. În ambele cazuri comunicarea în mediul digital este una limitată unui public restrâns.

Cum ne găsim publicul?

În primul rând, trebuie să admitem că avem un public restrâns.

Spre deosebire de un brand de chipsuri cu trei feluri de brânză, o firmă de consultanță are mult mai puțini potențiali clienți.

Apoi, trebuie să vedem mai departe de al doilea business din business to business și să identificăm care sunt persoanele de decizie din companiile care ne interesează. 

  • Ce poziții ocupă?
    Care sunt interesele lor?
    Unde îi găsim?

După ce răspundem la aceste întrebări putem crea campanii care să îi vizeze direct. Putem de asemenea crea campanii pe Google care să aibă ca scop colectarea de adrese de email pe care să le folosim apoi în campanii pe social media sau email.

 

În definirea persoanelor de decizie putem să ne gândim la:

  • job title
  • universitate terminată
  • starea civilă
  • sistem de operare folosit (iOS/ Android)
  • destinații preferate de vacanță
  • filme preferate
  • publicații preferate
  • evenimente preferate

Cu cât avem un profil mai detaliat, cu atât avem o imagine mai clară a publicului nostru și astfel îi putem găsi mai ușor. Astfel, avem de fapt o comunicare B2C, unde C este mult mai specific decât în industria FMCG (fast moving consumer goods).

 

Tipuri de comunicare

Pe lângă vânzări, ce vizează un public nou, cumpărător, mai putem face câteva acțiuni în social media, fiecare cu publicul său:

fidelizare, ce vizează publicul existent (clienți sau angajați) și poate consta într-un prietenos community management prin răspunsul rapid și eficient la mesaje și comentarii, sau prin răsplătirea celor fideli cu premii materiale sau complimente, felicitări, urări de la mulți ani, clipuri video personalizate

recrutare, ce vizează noi potențiali angajați

branding, ce poate avea un public mai larg, compus nu doar din clienți potențiali ci din oricine ar putea avea ca prieten un potențial client

Un exemplu de content creat pentru branding de o companie B2B este seria Make it Magic a Zitec România și o abordare interesantă pentru zona de recruitment este seria de interviuri cu angajații de pe pagina Accenture în România – Viitorii tăi colegi.  

 

LinkedIn – prieten sau dușman?

Campaniile media pe LinkedIn au cea mai scumpă conversie comparativ cu cele din Facebook sau Google, iar grupurile sunt rareori vizitate. Cum poate în acest caz o companie să găsească clienți noi aici fără să investească un buget exorbitant și fără să trimită mesaje nesolicitate?

Din nou, prin a privi dincolo de business, către oamenii cheie.

Care sunt liderii companiei tale? Au un profil de LinkedIn complet și interesant? Scriu ei articole relevante în industrie? Postezi frecvent pe pagina companiei tale? Vezi aici 12 exemple.

Astfel, Linkedin poate fi prietenul nostru, folosit inteligent, însă nu trebuie să ne rezumăm la el doar fiindcă este platforma B2B prin excelență. Putem folosi Twitter sau Instagram la fel de bine, atâta timp cât avem o strategie bine definită în spate. Vezi aici 10 exemple.

Comunicarea B2B în social media e complicată. Dar care relație nu este? Important e să ne păstrăm simțul umorului, să fim empatici și să comunicăm cu curaj.

Mult succes!