În Tutoriale

Cum folosim Google Webmaster Tools pentru SEO?

google-webmaster-tools

Dacă ar fi să aleg un singur cuvânt care să descrie procesul de optimizare a site-urilor pentru motoarele de căutare, acela ar fi „nesiguranță”. Niciodată nu știi la ce să te aștepți de la Google și întotdeauna trebuie să-i „ghicești” următoarea mișcare.

Cei din echipa de antispam se răzgândesc de la o lună la alta, update-urile algoritmilor devin din ce în ce mai dese. Și-atunci, trebuie să fii mereu cu ochii pe site-ul tău, pe Google și pe ce se întâmplă în rezultatele căutărilor.

Pentru a avea un control relativ asupra situației, avem nevoie chiar de „armele” pe care ni le pune în mâini însuși motorul de căutare: un cont de Google Webmaster Tools și unul de Google Analytics. Mă rog, un singur cont e suficient, dar ambele servicii trebuiesc setate pentru site-urile pentru care lucrăm.

Chiar dacă are în titlu cuvântul „webmaster” și noi nu ne putem lăuda că suntem așa ceva, ci niște simpli doritori de a ne optimiza site-ul, acest serviciu oferit gratuit de Google are avantaje și pentru noi. Sau, mai bine zis, ne putem folosi cu vârf și îndesat de informațiile pe care le găsim acolo. Nu voi intra foarte adânc în analiza fiecărei secțiuni, mă voi referi strict la părțile care ne interesează din perspectivă SEO.

Înscriere în Webmaster Tools

Primul lucru pe care îl fac când primesc un proiect nou e să îl înscriu în Webmaster Tools. Însă, pentru a putea face asta, am nevoie de acces fie la ftp-ul lui (File Transfer Protocol), fie la admin. După care:

1. Mă loghez pe contul de Google – nu cel personal, ci cel de serviciu. E foarte important ca acel cont folosit pentru a înscrie site-ul să fie unul la care are acces și clientul. Adică dacă facem SEO pentru site-ul personal, da, e ok să folosim contul personal de Google. Dar dacă facem SEO pentru site-ul unui client, ar trebui să avem un cont special creat pentru clienți sau chiar contul clientului la care să avem acces și noi.

2. Accesez www.google.com/webmasters/tools/

3. Butonul „Add a site” îmi va permite să setez contul pentru un anumit site (sau mai multe).

4. Se va deschide un pop-up unde voi introduce URL-ul. Eu am folosit ctrl-d.ro, dar doar ca exemplu.

5. După care, pentru a putea activa contul de Webmaster Tools trebuie să-i demonstrez lui Google că am acces la site. Și am mai multe variante:

a) Descarc un fișier HTML, îl pun pe ftp, dau „Verify” și Google mă recunoaște 

b) Folosesc contul de Google Analytics (după ce-am pus codul de urmărire pe site), dau „Verify” și Google mă recunoaște 
c) Adaug un Meta Tag HTML
d) Sau mă folosesc de Domain Name Provider

N-am încercat decât primele două variante, așa că nu vă pot da detalii despre ultimele două. Cel mai simplu și mai rapid e cu verificarea codului de Google Analytics. După ce-ați inserat codul generat de Googe Analytics, dați „Verify” și Google vă va recunoaște.

Dacă nu îl verificați, veți primi mesajul acesta, iar Google nu va putea furniza informațiile de care aveți nevoie.

6. După setarea contului, dau click pe site și ajung în dashboard-ul de unde îmi iau informațiile. De la prima vedere văd erorile, queries-urile și câte pagini îmi indexează Google, pe baza sitemap-ului pe care i l-am oferit. Însă, atunci când faci un cont nou de Webmaster Tools, informațiile nu vor fi valabile decât după câteva zile, iar unele secțiuni chiar și după 2-3 săptămâni.

Sitemap.xml

Înainte de a continua cu explicațiile despre Webmaster Tools, zăbovesc puțin asupra unui lucru foarte important pentru SEO: sitemap.xml, care e puțin diferit de sitemap-ul unui site (adică structurarea paginilor, subpaginilor, categoriilor și subcategoriilor în formă de ciorchine). Conform definiției dată de Wikipedia, sitemap.xml îi permite site-ului să informeze motoarele de căutare ce URL-uri pot fi crawl-uite de spiderii lor. Adică îi ușurează munca, fără să-l lase să bâjbâie pe pagini greu accesibile. Sitemap.xml ajută la indexarea mai rapidă și mai eficientă a site-ului.

Generarea sitemap-ului

Se poate face cu ajutorul unor servicii gratuite (XML-Sitemaps.com; Web Site Map etc.) sau, dacă site-ul e pe WordPress, cu ajutorul unor plugin-uri, tot gratuite, cum ar fi Google (XML) Sitemaps Generator for WordPress. Desigur, nu sunt singurele opțiuni, se găsesc o grămadă de alte variante. Odată generat sitemap.xml, îl urcăm pe ftp.

Ne întoarcem în Webmaster Tools, dăm click pe sitemaps, apoi pe butonul „Add/Test sitemap”, iar în căsuța cu site-ul ce se va deschide, tastăm adresa la care se găsește sitemap-ul. Dacă n-ați redenumit-o, probabil sitemap.xml e numele ei. După care, dați Submit sitemap, apoi Refresh și în dreapta jos vă va apărea un grafic cu statusul „Pending”. Odată ce Google a primit și verificat sitemap-ul, veți putea vedea eventuale erori ale acestuia direct în pagina principală din Webmaster Tools. Dacă va găsi ceva în neregulă, veți vedea erorile în dashboard-ul Webmaster Tools.

Prin punerea unui sitemap.xml la dispoziția Google, ne ajutăm site-ul să fie crawl-uit cât mai des și eficient, iar Google îl indexează mai ușor. Conform Google, un sitemap ok nu ar trebui să depășească 500 de linkuri.

Configuration

Din secțiunea „Configuration”, ne oprim doar la „Settings”, pentru că aici putem întâmpina o problemă care afectează site-ul. Am mai spus într-un articol trecut: dacă site-ul este accesibil și în forma http://www.abc.ro/ și http://abc.ro/ înseamnă că avem „duplicate content” și trebuie să reparăm greșeala. Avem posibilitatea de a face un redirect 301 în cod sau îi puteți spune lui Google cum preferați să vă indexeze site-ul: cu sau fără www. Mai multe detalii aici.

Erorile de crawl

Dacă se întâmplă ceva cu site-ul vostru, în Google Webmaster Tools veți găsi răspunsul. Evident, asta cu condiția să îl fi înscris deja acolo. Erorile le vedeți vizualiza imediat cum intrați în dashboard-ul GWT și după ce dați click pe numele site-ului, astfel:

Iar în meniul din stânga, la „Health” aveți „Crawl Errors”, unde veți vedea exact ce URL-uri au probleme. Dacă sunt erori 404 (Page Not Found), le puteți rezolva cu un redirect 301 către pagina potrivită.

Fetch as Google

Tot în meniul „Health”, o altă unealtă folositoare optimizării site-ului este „Fetch as Google”, unealtă care permite vizualizarea paginii așa cum o vede și motorul de căutare și menită să ajute webmasterul să rezolve problemele de crawling și de indexare ale site-ului. Dacă Google nu indexează o pagină a site-ului, o puteți pune în boxul de mai jos și dacă nu e indexată îi puteți da „submit” spre indexare. Aveți posibilitatea de a submit-ui maxim 500 de pagini săptămânal. Mai multe detalii aici.

Index status

Index status se găsește tot în secțiunea „Health” și e folositoare pentru SEO întrucât indică numărul paginilor indexate de Google (cu cât numărul e mai mare, cu atât mai bine). Mai multe despre index status și aici.

Optimization

Este secțiunea special creată și organizată pentru a ajuta webmasterul să rezolve problemele ce îi pot afecta indexarea. Și îi arată exact ce trebuie să facă pentru a-l ajuta din punct de vedere SEO. Sub categoria principală avem Sitemaps, Remove URLs, HTML Improvements, Content Keywords, Structured Data, Data Highlighter și Other Resources. Pentru că e secțiunea care ne privește direct, le vom lua pe rând. Despre Sitemaps am discutat mai sus, nu mai reluăm.

  • Remove URLs

Așa cum am spus în articolul despre optimizarea URL-urilor, mare atenție la îndepărtarea linkurilor din structura unui site. Și-atunci de ce posibilitatea de a le șterge din Webmaster Tools? Pentru că nu toate linkurile sunt bune. La un moment dat, pot apărea pagini 404, pe care e bine să le rezolvăm, cum spuneam mai sus, la Crawl Errors. Și-atunci, fie le redirecționăm, fie le îndepărtăm de pe site, fie le blocăm. Google arată foarte clar care sunt pașii în această situație.

  • HTML Improvements

Google indică tare și răspicat ce-l deranjează și ce trebuie să facem noi pentru a-i reintra în grație. De exemplu, avem aceleași Meta Tag-uri pe mai multe pagini sau Meta Descrierile sunt fie prea lungi, fie prea scurte. Pe Google îl supără și dacă vede același Title Tag pe mai multe pagini. Rezolvarea constă în Title Tags și Meta Descrieri unice.

  • Content Keywords

Aici veți găsi cuvintele despre care știe Google că sunt cel mai des întâlnite pe site-ul vostru. Dacă dați click pe ele, Webmaster Tools vă va arăta și pe ce pagini se găsesc, ce variante au și de câte ori apar pe site.

  • Structured Data

Deși n-am testat cât de folositoare sunt rich snippets, merită să vă uitați la acest filmuleț scurt și să le luați în considerare ca o metodă de mărire a traficului.

  • Data Highlighter

Opțiunea asta poate fi folosită doar de site-urile pe care se prezintă anumite evenimente. Pentru detalii, accesați filmulețul acesta. Iar dacă aveți un asemenea site, poate fi foarte util, dacă setați Data Highlighter cum trebuie.

  • Other Resources

Cu alte cuvinte, „jucăriile” care pot ajuta un site să fie și mai ușor de găsit atât de vizitatori, cât și de motorul de căutare. Aveți posibilitatea de a testa Rich Snippets-urile, de a crea un profil pe Google Places (foarte util pentru firme) și de a promova produse pe Google Product Search cu ajutorul lui Google Merchant Center.

Search Queries

Se regăsesc în secțiunea „Traffic” și reprezintă unele dintre cele mai utile informații care vă pot ajuta în procesul de optimizare pentru că vă arată cuvintele pentru care se afișează site-ul la o căutare, de câte ori se afișează (Impressions), de câte ori s-a dat click pe site-ul vostru când s-a afișat la o căutare (Clicks), pe ce poziție e site-ul în SERPs (Average position) și CTR (Clickthrough Rate), adică raportul dintre numărul de click-uri și numărul de afișări. Pare complicat, dar odată ce înțelegeți cum funcționează, devin unelte de SEO foarte utile. Mai multe detalii despre Search Queries găsiți aici.

Links to your site

Pentru curioși, în secțiunea asta apar toate linkurile către site-ul vostru. Ce referrer dă cele mai multe linkuri, care sunt paginile cele mai linkuite, dar și pe ce cuvinte s-a pus link către site-ul vostru. Adică anchor textul despre care am vorbit data trecută.

Cum spuneam, din Google Webmaster Tools se pot obține o multitudine de informații utile pentru procesul de SEO. Nu ignorați această unealtă pe care chiar Google însuși v-o pune la dispoziție. Creați-vă un cont, înscrieți un site și „jucați-vă”. Pe blogul oficial și pe Google support găsiți multe alte informații care vă pot ajuta să descifrați limbajul complicat din Webmaster Tools, dar odată stăpânit, vă va ajuta foarte mult.