În Tutoriale

Cum să creezi o listă de cuvinte cheie pentru strategia de conţinut

cuvinte-cheie

“Un SEO intră într-un bar, pub, club, lounge…” zice o glumă referitoare la modul în care se făcea cândva optimizarea conţinutului unui site, şi ca orice glumă amuzantă, în parte e adevărată.

Odată, repetiţia de cuvinte cheie era suficientă ca “optimizare” şi “strategie” pentru a ajuta o pagină să se ridice în rezultatele unor motoare de căutare pentru cuvintele respective.

 

Acele vremuri sunt însă demult apuse.

 

Azi, conţinut optimizat înseamnă neapărat şi atractiv, iar o cercetare serioasă de cuvinte cheie nu se mai opreşte la a găsi expresiile cu cele mai multe căutări şi o competiţie mică sau medie, ci la a găsi cuvintele ce aliniază obiectivul celui care publică conţinutul cu modul în care audienţa lui realizează căutări pe Google, şi la ce îi atrage pe utilizatori să aleagă un anumit rezultat, să îl reţină şi să îl distribuie.

 

Este un proces nu neapărat mai complicat, ci mai complex, dar şi rezultatul este unul mult mai bun.


În loc să lucrăm ca nişte roboţi la articole care ating o densitate ideală de cuvinte cheie, scopul este acum să creăm articole pe care şi nouă ne-ar plăcea să le descoperim.

 

Iar asta merită învăţat.

 

Pasul 1: Identificarea celor mai puternici competitori

Pentru început este o idee bună să ne ajutăm de Google pentru a găsi acei competitori ce atrag audienţa pe care ne-o dorim şi noi, şi anume cei care apar frecvent în primele rezultate la căutări pe Google pentru acele produse, servicii sau subiecte pentru care ne-am dori şi noi să atragem trafic.

 

De exemplu, dacă site-ul pentru care facem cercetarea de cuvinte cheie ar fi un blog de design interior, am începe prin a căuta pe Google expresii care ne definesc tematica:

“design interior”, “design apartamente”, “amenajări interioare”, “blog design interior”, “blog décor interior”, “blog amenajări interioare” etc.

 

Ne interesează în special să identificăm site-urile care se repetă în rezultatele organice, gratuite, dar putem arunca o privire şi peste conţinutul anunţurilor plătite Google pentru a vedea ce alte cuvinte conţin reclamele.

 

competitori

 

Am identificat astfel 10 competitori pe care îi vom analiza în continuare: nobili-interior-design.ro, studioinsign.ro, evosign.ro, spotondesign.ro, artdecozone.ro, jurnaldedesigninterior.com, adelaparvu.com, daviddesigninterior.ro, idecorate.ro, creativ-interior.ro

 

În prima fază ne interesează care din aceste site-uri sunt cele mai vizitate, iar pentru acest lucru ne vom ajuta de Alexa.com pentru a vedea o poziţie aproximativă în topul site-urilor de pe internet în funcţie de trafic şi de SimilarWeb.com pentru a vedea chiar un număr aproximativ de vizitatori.

cautare

Imaginea de mai sus ne arată locul de pe homepage-ul Alexa unde să introducem site-ul pe care dorim să îl analizăm.


După apăsarea butonului Find vom găsi printe primele informaţii, date despre poziţia site-ului în România şi în lume.

 

Cu cât rank-ul este mai mic cu atât mai bine.

 

adelaparvu.com, de exemplu, este la momentul analizei al 1348-lea site din România ca trafic şi în rândul celor mai vizitate 150.000 de site-uri din lume.

 

competitori2

 

Avem acum o idee despre care sunt competitorii cei mai puternici. Să vedem şi sursele lor de trafic.


Pasul 2: Identificarea surselor şi cuvintelor care aduc trafic organic şi plătit

Tot Alexa.com ne poate ajuta să găsim şi prin ce surse şi cuvinte primesc de fapt aceste site-uri cel mai mult trafic.

 

Sursele principale de trafic vor fi vizibile în secţiunea Upstream Sites – Which sites did people visit immediately before this site?

 

vizite

 

Iar cuvintele ce aduc cel mai mult trafic vor fi vizibile în secţiunea Top Keywords from Search Engines.

top-keywords


Pentru a urmări mai uşor cuvintele identificate pentru toate site-urile, le voi aduna pe toate în tabel:

 

lista-cuvinte


Nu înainte de a părăsi rezultatele Alexa, aruncăm o privire şi la secţiunea site-uri similare cu cel analizat (Similar Websites by Audience Overlap), unde e posibil să descoperim alte site-uri populare din nişă.

 

site-uri


Am descoperit astfel chiar 10 noi competitori puternici, aşa că extragem rank-ul, sursele şi cuvintele şi pentru aceştia:

 

rank

 

Pasul 3: Analiza cuvintelor din meta taguri şi din titlurile articolelor virale

 

În această fază deja ne cunoaştem competitorii, le cunoaştem sursele de trafic, am găsit expresii ce le aduc mult trafic şi am obţinut o serie de idei despre care am putea să scriem şi noi.

 

Dacă nu am obţinut destule idei sau din contră, am vrea să le prioritizăm cumva, vom face în continuare următorii paşi.

 

Dar dacă avem deja idei de articole utile pe care le-am putea crea, atunci acesta poate fi pasul final care ne va ajuta să ne alegem unghiul din care vom aborda articolele.

 

Pentru că rezultatele Google sunt rearanjate şi în funcţie de interesul arătat de utilizatori pentru ele, adică de numărul de click-uri primit, analiza cuvintelor din meta taguri ne poate oferi informaţii despre ce caută de fapt utilizatorii.

Prin meta taguri înţelegem meta titlurile (textele scrise mari cu albastru) şi meta descrierile (textele scrise mai mic cu negru) paginilor ce apar în rezultatele Google.

 

articole-virale articole-virale2


Analiza meta tagurilor ne arată că în această nişă se caută în special idei şi trucuri de amenajări.

Folosim mai departe  Buzzsumo pentru a găsi şi articolele cele mai virale pe aceste subiecte.

buzzsumo buzzsumo2

Această etapă ne confirmă că ideile de amenajări pentru 2017, creative sau tematice, ne pot aduce şi multe distribuiri.

 

Putem repeta acest proces pentru a găsi ce a atras click-uri şi distribuiri şi pentru alte cuvinte cheie pe care le avem în vedere şi să obţinem astfel lista de cuvinte pe care ne-o doream.

 

Dacă avem nevoie de mai multe idei de cuvinte cheie, trecem la paşii următori.

 

Pasul 4: Analiza cuvintelor din cele mai vizitate pagini

Ce cuvinte ar trebui să mai avem în vedere?

Putem descoperi din analiza cu Open Site Explorer de la MOZ, instrument ce ne arată care sunt paginile competitorilor (sau chiar şi ale noastre) care au câştigat mult interes şi o autoritate mare, precum şi cu WebSimilar ce ne arată subdomeniile cele mai vizitate ale unui site.

open-site-explorer similar-web

 

Având în vedere că shop este de obicei al doilea domeniu accesat pentru site-urile analizat, un shop care să însoţească blogul pare că ar fi o idee bună.

 

Pasul 5: Găsirea variantelor apropiate sau în trend legate de cuvintele identificate

Unelte ca Soovle.com sau KeywordTool.io ne pot ajuta să găsim şi alte expresii căutate în online, legate de cuvintele noastre cheie şi pentru a ne creşte astfel lista de cuvinte cheie pentru strategia de conţinut.

soovle

Aşa cum şi secţiunea Searches related to […]d in josul paginii de rezultate Google ne va oferi alternative pe care utilizatorii le mai folosesc în căutări:

searches


Pentru a găsi acele cuvinte care sunt chiar acum tot mai căutate, ne putem folosi de unealta Google Trends, în special secţiunea “Related queries”.

trends


Şi tot pentru a obţine idei, mai există, de asemenea, unelte ce pot amesteca cuvinte cheie petru a găsi şi alte expresii la care poate nici nu ne-am fi gândit sau metode ce implică folosirea operatorilor Google sau a site-urilor de tip Q&A pentru a găsi întrebările pe care le au oamenii legate de subiectele noastre.


Pasul 6: Analiza cuvintelor cheie relevante, atrăgătoare şi cu multe căutări

Până în acest punct, urmând paşii anteriori, am strâns cu siguranţă o mulţime de idei de cuvinte cheie.

Provocarea este acum prioritizarea lor.

 

Analizând cu Google AdWords Keyword Planner ce cuvinte au cele mai multe căutări, putem să plănuim pe ce conţinut ne vom concentra mai întâi, precum şi cum vom structura conţinutul.

 

Ce cuvinte cheie relevante, cu multe căutări, care vor atrage atenţia utilizatorilor, putem atribui homepage-ului, pentru ce expresii vom optimiza paginile de categorii şi subcategorii şi ce articole noi sau pagini noi ar fi bine să introducem în site?

cuvant-cheie

Dacă site-ul pentru care facem strategia de conţinut are deja un istoric, ne putem folosi şi de Search Console şi Google Analytics pentru a descoperi ce cuvinte au atras deja click-uri şi mai ales ce expresii au convertit vizitatorii site-ului în abonaţi şi clienţi.

 

Lista finală de cuvinte cheie alese ar trebui aşadar să ţină cont în aceeaşi măsură de popularitatea cuvintelor, obiectivul site-ului şi ceea ce ţi-ai dori chiar şi tu să găseşti în rezultatele Google şi în publicaţiile pe care le citeşti.


Ela Iliesi, Specialist SEO, Co-fondator și trainer @Rezistenţa Online

ela

Specialist SEO, Ela este de asemenea şi autoarea cărții „Cum să faci o afacere online”, care se adresează persoanelor interesate să își înceapă o afacere în mediul virtual, dar și celor care doresc să înțeleagă mai bine mecanismul promovării site-urilor pe internet. Poți lucra cu ea în cadrul cursurilor SEO de grup, pe care le susține bilunar la Rezistența Online, sau a ședințelor 1 la 1 de training personalizat.