În Tutoriale

E-mail marketing cu MailChimp – un scurt ghid practic

e-mail marketing cu MailChimp

MailChimp este un mediu excelent pentru crearea și administrarea campaniilor de e-mail marketing – fie că ești un începător absolut, fie un utilizator mai avansat într-ale marketingului sau programării. Cum poți să construiești totul de la zero, fără pic de stres? Vom vedea, pas cu pas, în acest articol.

Cuprins

Dacă te grăbești (of!), poți să ajungi direct la:

Crearea unui cont

Construirea listelor de contacte

Segmentarea și întreținerea unei liste

Crearea unei campanii de newsletter

Raportarea

Automatizarea

***

Atunci când începi să folosești un soft de e-mail marketing, intri într-un ciclu de pași destinați să te conducă la rezultatul final: crearea unei liste de adrese, integrarea cu website-ul tău, realizarea unui newsletter etc.. Acest proces poate fi mai scurt sau mai lung, în funcție de platforma aleasă.

 

Dintre toate instrumentele de e-mail marketing cu care am avut ocazia să lucrez până în prezent (și sunt câteva: Sendy by Amazon, Streamsend, MailChimp, GetResponse, AWeber, Constant Contact…), MailChimp este, de departe, campion – la ușurința în utilizare, la multitudinea de opțiuni gratuite pe care le oferă și, recunosc, la stil.

 

Păi cum să nu iubești o aplicație care își face branding așa?

Cas and Jonesy plus Freddie in Antarctica

(Cas and Jonesy în Antarctica împreună cu Freddie, mascota MailChimp – foto preluată via MailChimp)

 

Spre norocul nostru, MailChimp e simpatic nu doar de ochii publicului de pe Facebook, ci și în ce privește funcționalitatea platformei.

 

După cum se rezuma într-un alt articol Ctrl-D pe această temă, MailChimp ne oferă, în principal, opțiunile necesare pentru:

  • crearea și întreținerea listelor de contacte;
  • modelarea template-urilor de newsletter;
  • crearea, segmentarea, trimiterea și urmărirea unei campanii de e-mail marketing.


Voi descrie în detaliu modul în care se realizează fiecare dintre acestea, puțin mai jos.

 

Este bine de știut că MailChimp oferă, în acest moment, un plan gratuit și două plătite. Lista completă de funcționalități de care dispune fiecare dintre planuri se poate consulta aici. Planul gratuit include opțiuni bogate de creare a listelor, trimitere de campanii și raportare, pe care le poți folosi după pofta inimii atât timp cât te încadrezi în maximum 2 000 de abonați și 12 000 de e-mailuri trimise lunar (per cont). Este o limită generoasă, pe care cu greu o vei depăși dacă nu lucrezi la un proiect de o asemenea anvergură încât să îți permiți upgrade-ul de $10/lună (sic!). Dacă îți dorești automatizarea campaniilor de e-mail marketing, sau lărgirea limitelor de trafic, atunci caută cu privirea înspre planurile plătite.

.

Crearea unui cont

Înapoi sus

 

Odată ce ți-ai stabilit intențiile vizavi de MailChimp și ți-ai ales planul în acord cu ele, este momentul să-ți creezi contul propriu-zis, aici.

 

După ce treci de confirmarea prin e-mail, MailChimp îți va solicita câteva detalii despre tine: numele tău și al brandului pe care îl reprezinți (dacă e cazul), adresa fizică și altele. Nu, nu este vorba despre indiscreție; este obligatoriu să oferi aceste informații pentru a fi în acord cu legislația internațională anti-spam.

 

Completează detaliile cerute la nivel de cont cu cât mai multă atenție, pentru că ele vor apărea în cadrul campaniilor pe care le vei trimite ulterior – de regulă, în subsolul e-mailului. Nu va dura mai mult de 5 minute, oricum.

.

Construirea listelor de contacte

Înapoi sus

 

Totul în e-mail marketing începe de la o listă. Ea poate conține strict adresele de e-mail ale abonaților tăi, ori poate include și alte detalii despre ei, care să te ajute să personalizezi comunicarea.

 

Lista de abonați în MailChimp se configurează pornind de aici:

lista MailChimp
  1. În meniul principal, la secțiunea Lists, click pe Create List.
  2. Completează detaliile referitoare la noua listă: numele listei (este vizibil abonaților), adresa ta de la care se trimit e-mailurile (apare în zona From, în clientul de e-mail), numele celui care trimite e-mailurile (al tău sau al brandului), un scurt mesaj prin care explici abonaților motivul pentru care primesc mesajele tale (de exemplu, pentru că s-au abonat pe site-ul tău), datele despre tine (prepopulate din detaliile pe care le-ai introdus atunci când ți-ai creat contul).
  3. Alege opțiunile de notificări (dacă dorești ca MailChimp să te anunțe despre abonări/dezabonări zilnic, la fiecare apariție sau deloc).
  4. Save.
detaliile listei MailChimp

 

După ce ți-ai creat lista, este timpul să o populezi cu abonați. Poți să faci aceasta manual, prin importul unor fișiere tip Excel (.csv) sau prin integrări cu alte servicii, ori poți să obții contacte invitându-ți audiența să se aboneze direct pe site-ul tău, ori pe pagina de Facebook. Pentru aceasta din urmă, MailChimp îți oferă opțiunea de construire a unor formulare de abonare pe care le poți personaliza așa cum dorești și publica, mai apoi, pe suportul tău online.

 

De reținut:

Abonații adăugați la listă prin formularele MailChimp trec printr-un proces de dublu opt-in: pasul 1 este introducerea datelor în formular, iar pasul 2 este confirmarea prin e-mail. Doar abonații care parcurg ambii pași sunt înscriși pe listă. Aceasta asigură legalitatea întregii operațiuni. Sună cam drastic, într-adevăr, dar confidențialitatea este un lucru serios.

 

La adăugarea manuală a contactelor, MailChimp nu le va mai trimite un mesaj de confirmare, ci îți va solicita ție să confirmi, pe proprie răspundere, că le-ai cerut tuturor acordul de a fi adăugați la listă.

 

Adăugarea manuală de contacte la listă se realizează astfel:

  1. În lista deja creată, click pe Add subscribers. Ai două opțiuni: să adaugi adresele una câte una în câmpurile care îți stau la dispoziție, sau să imporți un set de contacte. Dacă ai ales-o pe a doua, pasul următor este de a:
  2. Alege modul în care dorești să imporți abonații: dintr-un fișier tip Excel, prin copy/paste sau prin integrarea cu servicii externe, cum ar fi Google Contacts. Mai departe, platforma te va ghida în importul efectiv.

 

Obținerea de abonați prin intermediul formularelor de înscriere începe de la crearea unui asemenea formular, conform pașilor descriși mai jos:

formulare de inscriere la newsletter cu MailChimp
  1. În lista ta, click pe Signup forms. Vei ajunge în meniul de creare a formularelor, după trebuință: formulare simple sub formă de link, formulare embedded (fac corp comun cu site-ul tău), pop-up-uri etc. Alege opțiunea dorită.
  2. Vei putea edita formularul în Form builder. Este important să parcurgi întreg ciclul de comunicare ce ține de lista ta – MailChimp a prevăzut o serie de pași în interacțiunea ta cu abonații, de la înscriere și confirmare până la dezabonare și mesaj de rămas-bun. În Form builder ai posibilitatea de a configura toate aceste mesaje, pentru ca ele să transmită vocea brandului tău, după cum urmează:
  3. Din lista derulantă Form and response emails, selectează, rând pe rând, tipurile de mesaje pe care dorești să le setezi. Unele sunt obligatorii (sign up form, opt-in confirmation email), la altele poți să renunți (restul).
  4. Toate formularele din ciclul de comunicare, precum și restul mesajelor, se configurează prin aceiași trei pași: Build it (construirea câmpurilor în sine), Design it (definirea aspectului) și Translate it (traducerea câmpurilor din engleză în altă limbă, dacă e cazul).
  5. La final, copiază linkul formularului sau, după caz, codul de embed și plasează-l acolo unde ai nevoie de el.
  6. Dacă vei dori să faci modificări, ulterior, ele se vor realiza în timp real, deci nu este nevoie să publici din nou formularul.
formular MailChimp

Extra:

O altă opțiune des utilizată este înscrierea la newsletter direct de pe pagina de Facebook a brandului. Publicarea unui formular de înscriere la newsletter pe pagina ta de Facebook se face într-un mod ușor diferit de pașii de mai sus (care corespund formularelor pentru site-uri), și anume:

 

aplicații integrate cu MailChimp

 

  1. Click pe profilul tău MailChimp (în dreapta sus a ecranului) și selectează Account.
  2. La secțiunea Integrations, selectează Facebook, apoi click pe Log in. Dacă ești conectat la contul tău de Facebook în browser, log in-ul se va produce automat – altfel, vei fi rugat să introduci datele de utilizator. Odată conectat, MailChimp îți va recunoaște paginile de Facebook cărora le ești administrator.
  3. Din listele derulante, selectează pagina de Facebook pe care dorești să plasezi formularul de înscriere la newsletter, iar apoi lista cu care dorești să-l legi. Poți opta pentru a integra formularul într-un tab separat sau nu.
  4. Save.
formular MailChimp pentru Facebook

.

.

Segmentarea și întreținerea unei liste

Înapoi sus

 

O opțiune extraordinar de utilă oferită de majoritatea softurilor de e-mail marketing (pe gratis sau nu – la MailChimp e gratis) este cea de segmentare a listelor de contacte. Segmentarea te ajută la targetarea cât mai precisă a comunicării de e-mail marketing către diverse grupuri-țintă, în funcție de anumite criterii:

  • Data la care s-au înscris la newsletter
  • Grupul de interese din care fac parte
  • Grupuri de adrese specifice etc.

 

Pentru a segmenta o listă, procedează în felul următor:

  1. Pe lista cu care lucrezi (Lists > numele listei tale, îți amintești?), click pe Manage subscribers, apoi pe Segments și Create segment.
10
  1. Selectează criteriile în funcție de care vrei să definești segmentul de adrese și dă-i un nume adecvat.
  2. Preview Segment, apoi Save.

 

Segmentul tău va fi disponibil la pasul următor, atunci când setezi o campanie de e-mail și definești grupul căreia i-o vei trimite.

.

Crearea unei campanii de newsletter

Înapoi sus

 

Aceasta este partea cea mai frumoasă a periplului nostru prin e-mail marketingul cu MailChimp. Platforma îți pune la dispoziție fel și fel de template-uri de la care poți începe (sau pe care le poți prelua ca atare), dar dacă ești genul mai DIY precum sunt eu, vei dori să îți configurezi de la zero structura e-mailului pe care îl vei trimite.

 

Așadar, pentru a crea o campanie de e-mail newsletter, vei avea de parcurs următorii pași:

crearea unei campanii MailChimp
  1. La secțiunea Campaigns, click pe Create Campaign.
  2. Alege tipul de campanie pe care dorești să îl realizezi – pentru un newsletter tipic, cu text și conținut multimedia, cel mai nimerit este tipul Regular.
tipuri de campanii MailChimp
  1. La pasul Recipients, selectează cui vrei să trimiți campania: întregii liste, unui segment predefinit (conform secțiunii anterioare) sau unui alt tip de grup pe care îl poți crea pe loc.
  2. Mai departe, la Setup, definește detaliile campaniei: numele ei (doar pentru uz intern, nu este vizibil abonaților tăi), subiectul mailului (acesta este vizibil și altora), expeditorul și adresa sa de e-mail. La detaliile de tracking, îți recomand să lași bifată opțiunea de Track opens, pentru că se va dovedi deosebit de utilă în monitorizarea și raportarea pe campania ta.

 

campaign info MailChimp

 

5. La pasul Template, poți selecta unul dintre formatele predefinite puse la dispoziția ta de MailChimp. De obicei, prefer să pornesc de la cel mai simplu dintre el, pentru a putea să configurez eu totul așa cum îmi doresc, fără a fi nevoită să șterg elemente redundante.

 

galeria de template-uri MailChimp

 

  1. La pasul Design este momentul să te joci cu toate opțiunile de layout puse la dispoziție de MailChimp. Mecanismul este simplu, drag and drop din partea dreaptă către spațiul de lucru din partea stângă, apoi populează fiecare regiune cu conținut: text, imagini, video-uri, cod.

 

configurarea designului MailChimp

 

  1. În cuprinsul e-mailului poți alege să inserezi așa-numitele merge tags, adică mici etichete predefinite de MailChimp prin care se introduce în mod dinamic conținut referitor la membrii listei. De exemplu, formula: “Dragă |FNAME|,” va arăta într-un e-mail către mine sub forma “Dragă Laura,”.

Lista completă de merge tags disponibile în MailChimp se găsește aici.

  1. În subsolul e-mailului, MailChimp va introduce întotdeauna detalii privind deținătorul contului (adresa fizică și e-mailul, numele), iar pe planul gratuit își va insera un finuț mesaj publicitar. Nu poți renunța la acestea, în mod legal, dar le poți edita (de exemplu, prin traducerea textului dintre taguri).
merge tags MailChimp
  1. După ce ai terminat de configurat e-mailul, poți să îți trimiți un test prin care să verifici dacă totul arată bine: Preview and Test > Send a test email.
  2. La ultimul pas, Confirm, poți revizui toate detaliile de bază legate de campania de e-mail marketing pe care tocmai ai configurat-o, înainte de expedierea ei. Verifică-le cu atenție.
  3. Dacă totul arată așa cum ți-ai dorit, fă pasul final: Send. Vei primi un mesaj de confirmare pe e-mail atunci când campania a fost expediată la toți membrii listei (de obicei, în câteva minute).

 

În orice moment pe parcursul procesului de configurare a campaniei, poți să salvezi progresul și să ieși din wizard, dacă dorești. Designul se salvează automat, la fiecare câteva secunde. După trimitere, campania va figura pe lista de la meniul Campaigns, unde vei putea accesa rapoarte referitoare la numărul de persoane care au primit-o, deschis-o și clickuit pe linkurile ei.

.

Raportarea

Înapoi sus

 

Prin MailChimp, opțiunile de raportare pe campaniile de e-mail marketing se concentrează, la planul gratuit, asupra open rate-ului și click-through rate-ului (din raportul cărora poți afla click-to-open rate-ul).

 

Un raport sumar despre campanie se poate vedea la secțiunea Campaigns în dreptul ei, iar unul mai detaliat și comparativ, la nivel de cont, se poate accesa la meniul Reports.

raportarea pe campanii MailChimp

Este bine să te înfrânezi din a sta cu ochii pe rapoarte din primul minut după trimiterea newsletterului, pentru că, în general, ele sunt relevante la aproximativ o zi după (atunci când majoritatea abonaților au reușit să vadă e-mailul).

.

Automatizarea (opțiune plătită)

Înapoi sus

 

Pentru scenarii mai complexe, care implică programarea în prealabil a unui ciclu de e-mailuri care să fie trimise către abonați în funcție de acțiunile lor (de exemplu, după o zi de la abonare), fără ca administratorul să realizeze aceasta manual, MailChimp oferă opțiuni diverse de automatizare, contra cost.

 

Cele mai des utilizate automatizări sunt grupate pe categorii, în funcție de industria căreia îi servesc, și sunt accesibile la meniul Automation.

 

automatizarea MailChimp

***

Din toate cele descrise până aici, se poate observa cât de complex ca funcționalități, dar în același timp ușor de utilizat este MailChimp pentru e-mail marketing. Îți doresc spor la setarea campaniilor, liste de abonați cât mai bogate și un CTO rate mai presus de toate așteptările!

 

mascota MailChimp