În Tutoriale

Google Optimize: Mic ghid de folosire

google-optimize-tutorial

După o perioadă de acces pe bază de invitație, din luna martie 2017, Google Optimize a devenit accesibil pentru oricine, iar folosirea este gratuită. Cu Optimize vei putea realiza testare A/B, MVT (Multivariate) și diverse personalizări pentru a îmbunătăți conversia sau experiența de navigare.

Marele plus al platformei este integrarea nativă cu Google Analytics, un avantaj major față de alte platforme similare.

Acest material face parte din: Tema lunii iunie

Implementarea Google Optimize

Înainte de a te gândi la optimizare sau personalizare, ar trebui să ştii că Optimize este un instrument construit în jurul Google Analytics.

Trebuie să ai Analytics-ul pe site, obligatoriu cu ultima versiune de cod de tracking.

Dacă nu ştii care este ultima, nu trebuie decât să accesezi în Analytics secţiunea de Admin şi la Tracking info vei găsi ultima versiune.

Detalii complete despre cod în această secţiune.

Optimize se activează pe un cont Google, ca toate celelalte aplicaţii oferite de Google. Important este ca acel cont cu Optimize să aibă acces cu drepturi de editare la Analytics-ul site-ului pe care vei face teste.

Găsești mai multe detalii despre useri şi acces în Analytics aici

 

Setarea contului

1

 

Acum, că am lămurit aceste aspecte, poți începe să realizezi implementarea. Pentru început, trebuie să intri pe https://optimize.google.com și, după autentificarea în Contul Google, să apeși butonul de Get Started.

2

La pasul următor, vei fi întrebat dacă dorești să te abonezi la noutăți. Îți recomand să o faci. Chiar dacă nu vei folosi frecvent Optimize-ul, e bine să fii la curent cu ce mai apare.

3

 

În a treia fereastră, vei avea de ales câteva setări ale contului şi de bifat că ești de acord cu termenii şi condiţiile.

Referitor la setările de cont, îţi recomand să laşi bifate toate cele 3 opţiuni. Informațiile sunt anonime și nu vor fi folosite decât în scop statistic, iar dacă chiar vrei să nu oferi acces specialiştilor Google, atunci poţi debifa a treia opţiune.

 

Instalarea

Chiar dacă pe alocuri poate părea puţin cam tehnică, cred că este cea mai simplă instalare de aplicaţie pe care o poţi face.

Majoritatea lucrurilor sunt în interfaţă, doar partea de cod trebuie copiată în site. Să le luăm pe rând.

 

4


De la Manage accounts and users poți edita numele de My Container.

În locul lui, îți recomand să scrii numele site-ului sau ceva sugestiv pentru testele pe care le vei face.

Nu are prea mare importanță acest nume, dar este util pe termen lung să existe o logică în denumiri.

5

 

Primul pas, cu adevărat important, este cel de legare (linking) cu Analytics-ul. Cum spuneam şi mai sus, Optimize nu poate fi folosit fără Google Anaytics. Pe acelaşi cont trebuie să existe acces la site-ul pe care se doreşte implementarea Optimize.

 

Poţi merge mai departe cu setările, dar nu vei putea realiza un test fără legarea la Analytics. Legarea în sine presupune o simplă selecţie a site-ului şi apăsarea butonului Link.

6

 

Următorul pas este puțin mai tehnic, așa cum spuneam mai sus. Dar nu te speria, e doar un copy/paste. Pentru început, trebuie să apeși pe butonul Get Snippet.

7

 

Dacă nu ai verificat dacă ai ultima versiune de Analytics pe site, acum poţi să copiezi de aici atât codul de Analytics, cât şi fragmentul de Optimize.

În aceeaşi fereastră ai atât codul, cât şi indicaţiile de plasare a lui în site.

Pentru simplitate, voi rămâne la varianta de copy/paste direct în cod. Dacă site-ul tău foloseşte Google Tag Manager, detaliile pentru această instalare sunt aici.

8

 

Codul de Analytics este recomandat să fie în <head>.

Deasupra lui se mai adaugă un fragment de cod pe care îl vei primi la pasul al doilea de setare a codului. Acest extra cod trebuie adăugat doar în paginile unde vei face teste sau personalizări.

Recomandarea mea este să-l adaugi în orice pagină din site, pentru a fi mai simplu de realizat orice test sau personalizare. Tehnic e doar un copy/paste, nimic mai mult. La final, va arăta ca în imaginea de mai jos.

 

cod final

Primul tău experiment

Dacă ai făcut toţi paşii de mai sus, eşti pregătit pentru primul tău experiment. Nu a fost greu, aşa-i? Ce a fost mai dificil a trecut, de acum e doar o joacă în editorul vizual.

A apărut un cuvânt nou: experiment. Până acum am zis de testare sau personalizare, dar acum am folosit un alt termen.

În esenţă, un experiment este acţiunea de testare sau personalizare, cu tot ce presupune aceasta din punct de vedere al realizării.

Pentru început trebuie să dai un nume experimentului.

La fel ca numele containerului, nu este important, dar e de preferat să fie sugestiv pentru a fi uşor de identificat când vor fi mai multe.

După nume, trebuie să scrii URL-ul paginii pe care doreşti să realizezi experimentul.

 

Tipuri de experimente

Ultimul pas, dar cel mai important, este despre tipul de experiment pe care doreşti să-l realizezi. Optimize permite trei tipuri de experimente:

 

A/B Test – este cel mai popular dintre teste şi, de multe ori, testarea doar la el se referă. După denumire, se referă la 2 variante de pagini. În realitate, se fac câte sunt necesare. Chiar dacă vei testa mai multe idei în acelaşi timp, îţi recomand să rămâi la A/B.

ab

 

Multivariate test (MVT) – În momentul în care crezi că A/B-ul e prea simplu, e cazul să treci la MVT.

Dacă nu este simplu, e foarte posibil ca variaţiile să fie prea multe şi atunci ai nevoie să creezi diverse combinaţii şi situaţii.

Pentru a face MVT, ai nevoie de o strategie de optimizare sau cel puţin de un plan cu ce urmăreşti şi cu ce vrei să schimbi.

La A/B te poţi juca şi chiar obţine concluzii, la MVT e puțin mai complex.

Un alt aspect la MVT este şi traficul. Dacă ai multe combinaţii şi trafic puţin, sunt şanse să nu obţii niciodată o concluzie.

mvt

 

Redirect tests – La A/B şi MVT toate schimbările se fac prin interfaţa Optimize. Însă, uneori schimbările sunt prea multe şi nu le poţi face în interfaţa Optimize.

În această situaţie, ai nevoie ca tool-ul de testare să îţi facă livrarea a două pagini (URL-uri) diferite.

Un exemplu unde se aplică acest tip de test ar fi o campanie de promovare în care există 2 versiuni complet diferite de landing page sau în cazul redesign-urilor de secţiuni.

redirect

 

Sursa imaginilor este cea din Help-ul Optimize. Tot acolo sunt şi mai multe aspecte ale acestor tipuri de testări. 

 

Realizarea variațiilor și utilizarea interfeței Optimize

Voi vorbi doar despre tipul A/B. Dacă îl vei folosi cu succes, îți va fi uşor să le foloseşti şi pe celelalte.

Ai experimentul creat, acum mai trebuie să faci variaţiile pe care doreşti să le testezi.

Pentru a face asta trebuie doar să apeşi pe butonul de New variant şi să-i dai un nume. Poţi alege să scrii un nume clar cu detalii despre ce s-a schimbat în variaţie, sau poți doar să lași variaţia 1, 2.

interfata

 

Din lista de variaţii poţi schimba modul de vizualizare a editorului şi procentele de distribuire a traficului. În majoritatea cazurilor, procentele trebuie să fie aceleaşi între variaţii.

Iar ca număr de variaţii, nu recomand mai mult de 3. Însă, dacă site-ul are suficient trafic, se pot testa mai multe idei simultan.

În cazul unui experiment cu maxim 3.000 vizite pe pagina testată, nu cred că e o idee bună să ai mai mult de o variaţie.

Dacă experimentul nu ajunge la un câştigător în 2-3 săptămâni, trebuie să mai renunţi la variaţii sau să faci mai multe schimbări.

 

Visual Optimize Editor-ul

În editor se poate ajunge uşor dând click pe numărul de schimbări din dreptul variaţiei.

Pentru început va scrie 0 changes.

Foarte important: editarea se poate realiza doar utilizând Chrome, momentan nu este suport pentru alt browser.

Iar în Chrome ai nevoie de extensia aceasta

editor

 

Poţi privi editorul ca fiind împărţit în 3 secţiuni distincte.

Prima este cea de sus cu numele experimentului, selectorul de variaţie şi cel de device (desktop, mobile etc.), numărul de schimbări şi câteva funcţii mai avansate, precum editorul de cod.

A doua parte o reprezintă pagina din site unde poţi selecta elementelele pe care doreşti să le editezi.

A treia parte este cea unde poţi realiza efectiv editările.

În funcţie de ceea ce dorești să modifici la text, se poate alege direct editarea lui (Edit text) sau variantele de lucru cu Javascript-ul sau HTML-ul.

Editările referitoare la mărimea font-ului sau alte formatări se pot realiza direct din acea fereastră cu numărul 3.

Dacă vrei să revii asupra unor editări sau să le ştergi, va trebui să mergi în secţiunea 1, unde scrie numărul de schimbări şi să porneşti editarea de acolo.

Un aspect foarte important este cel referitor la schimbări şi afişarea lor pe mai multe device-uri.

Toate schimbările făcute se vor realiza pe orice device, acel selector de sus nu e decât un mod de vizualizare.

Dacă dorești o separare între device-uri, va trebui să realizezi câte un experiment pentru fiecare.

Apoi, la nivel de targetare (despre care voi scrie mai jos), vei alege tipul de device dorit.

 

Obiectivele

obiective

 

După ce ai finalizat realizarea variaţiilor, următorul pas este selectarea obiectivelor. Pentru a putea decide care variaţie este mai bună, trebuie să ai un indicator pe baza căruia să se stabilească învingătorul.

În funcţie de ce ai ales să testezi, trebuie să alegi cele mai potrivite obiective.

Fiind conectat la Analytics, vei putea selecta ceea ce ai pe Goals sau Ecommerce.

Dacă nu ai Goals, atunci poţi alege dintre indicatorii de activitate (Pageviews, Session duration etc.). Important e să fie ceva relevant pentru testul realizat.

Tot aici, e de preferat să scrii şi câteva cuvinte despre ce se urmăreşte în experiment.

Scrie ce aşteptări ai şi ce ai avut în minte când ai făcut experimentul, aşa vei vedea la final dacă s-a întâmplat asta sau nu. Nu e neapărat nevoie să se întâmple ce ai gândit, important e să înveţi ceva în urma experimentului.

 

Targeting

targeting

 

Deoarece în Analytics nu vei putea crea audienţe pe care să le foloseşti rapid, va trebui să construieşti o segmentare a traficului din zona de targetare.

Aici sunt două componente dinstincte: componenta de trafic și cea de activare a experimentului (When).

Componenta care ţine de trafic, dacă traficul e scăzut, va trebui să o laşi 100%. Tot aici e şi distribuţia pe fiecare variaţie şi pentru început îți recomand să alegi o distribuție egală între variații.

A doua componentă, care se referă la activarea experimentului, este setată, în mod standard la orice interacţiune cu pagina.

Se pot adăuga însă şi alte reguli, plecând de la cele câteva direcţii de segmentare pe care Optimize le oferă.

Lista completă este în imaginea de mai jos. Unele sunt mai tehnice, dar altele sunt simplu de folosit.

Pe Technology vei putea seta, printre altele, pe ce tip de device să apară experimentul.

Pe Geo poţi alege anumite ţări/oraşe, iar pe Behavior poţi controla sursele de trafic.

targeting

 

E bine să nu te grăbeşti, începe cu paşi mici, iniţial cu experimente pe tot traficul, iar ulterior poţi începe să foloseşti aceste segmentări de trafic. Detalii complete despre ele vei găsi aici

Run!

Dacă totul e în regulă și ai trecut prin toate încă o dată, e timpul să pornești experimentul. Nu e decât o simplă apăsare de buton.

 

Raportare

În funcţie de cât de mare îţi este site-ul, concluziile pot veni între 2 şi 4 săptămâni… sau niciodată.

Spre exemplu, în capturile de mai jos e un test pornit în urmă cu 78 de zile şi încă nu s-a stabilit un câştigător.

În testul respectiv, obiectivul principal e o vizită cât mai mare, iar variaţia ar putea încuraja asta. Lead-ul nu e un factor important deoarece site-ul primeşte puţine solicitări.

Multe dintre testele pe site-uri mici ajung la astfel de situaţii.

A fost făcut ca test pentru tutorial şi nu am mai înaintat cu schimbările, voiam doar captura cu raportul. În mod normal, ar trebui să revin asupra obiectivelor pentru a fi mai simple şi chiar să fac mai multe schimbări.

rep 1 rep 2

 

 

Limitări

Optimize are la baza Optimize 360, un instrument din suita de aplicaţii plătite.

Varianta gratuită nu se deosebeşte foarte mult de cea plătită, majoritatea limitărilor fiind la volumul de acţiuni pe care le poţi face simultan.

Vei putea face maxim 3 experimente simultan, vei avea posibilitatea să selectezi maxim 3 obiective per experiment şi nu vei putea alege audienţe distincte care să vadă experimentele.

Practice makes perfect!

Testarea şi personalizarea e o joacă permanentă. Bine, nu e chiar joacă, dar aşa îmi place mie să o numesc.

Dacă vrei să obţii rezultate sau, de ce nu, experienţă, trebuie să ai constant cel puţin un eveniment activ. Uneori pot fi banalităţi, dar din lucruri mărunte ajunge să înţelegi mai bine utilizatorii şi nevoile lor.

Citisem la un moment dat că, dacă 1 din 10 experimente îţi aduce o concluzie, ai de câştigat.

Şi nu uita un lucru: o variaţie care nu câştigă nu e o pierdere de timp şi resurse, e un lucru învăţat.

De multe ori varianta originală este mai bună. Nu te opri, continuă să testezi. Practice makes perfect!


Bogdan Pantoc, Digital Marketing Consultant @Funnel  bogdan

Bogdan are o experienţă de peste 10 ani în digital marketing fiind specializat în web analytics, data visualization și strategii online.