În Tutoriale

Motion Graphics în After Effects: Precompose – Shapes – Masks

Effects

În continuarea demersului nostru de a ne obișnui cu procesul de lucru în After Effects, vom experimenta câteva tehnici pe care să le adăugăm subiectului deja început în tutorialul anterior, acela de Motion Graphics. În articolul de azi, vom lucra cu elemente precum Shapes, Masks și un element foarte important, pre-compozițiile.

Cuprins:

Alcătuirea compoziției
Solids & Shapes
Pre-compose
Masks

 
Odată însușite aceste tehnici, vom putea crea cu ușurință proiecte complexe. Iată și rezultatul final al acestui tutorial:

.

Alcătuirea compoziției

Pentru început, am creat o compoziție nouă cu setările de 1280X720 pixeli, 25 cadre/secundă, cu o durată de 6 secunde. Dacă nu mai știți cum să faceți acest lucru, consultați tutorialul anterior.

after effects 1

De data aceasta, nu vom mai utiliza fișiere externe și vom crea împreună de la zero tot ceea ce apare în videoul de mai sus. Înainte de toate, vom crea un element solid, pe care îl vom folosi pe post de background. Putem face rapid acest lucru, prin folosirea prescurtării de taste Ctrl+Y.

after effects 2

.

Solids. Shapes. Pre-compose. Masks

1. Solids & Shapes

La fel ca în Illustrator și Photoshop, shape-urile sau formele sunt elemente cu o însemnătate foarte mare, deoarece oferă un control ridicat asupra elementelor grafice și posibilități multiple de a lucra cu acestea. Dacă ne referim la After Effects, animările sunt, de fapt, modificări aduse în diverse momente formelor prezente într-o compoziție. Pentru a crea o formă, After Effects pune la dispoziție mai multe instrumente.

Un exemplu este Pen Tool, cu ajutorul căruia se poate crea forma după un aspect personalizat, în funcție de preferințe. Modul de lucru este la fel ca în Photoshop sau Illustrator, iar Path-ul reprezintă traiectoria și conturul după care se va alcătui forma.

after effects 3

Asemănătoare acestuia, însă fără același avantaj, sunt Shape Tool-urile, cu ajutorul cărora se vor putea crea imediat forme predefinite precum cercuri, elipse, pătrate, poligoane și așa mai departe.

after effects 4

Se pot crea elemente Shape și din meniul Layer, însă în acest proiect vom crea o formă pornind de la un simplu element Solid. Asupra acestuia vom aplica Preset-ul numit Circle, pe care l-am selectat din meniul Effects & Presets.

after effects 5

Pentru a crea efectul dorit, vom bifa căsuța de Invert Circle din meniul de control al efectului aplicat, astfel încât animația ce urmează a fi aplicată va respecta orientarea dorită, adică aceea de la exterior spre interior.

În continuare, ne rămâne doar să setăm keyframe-urile pentru modificatorul razei cercului, fără a uita ca acestea să fie în modul Easy Ease (pentru cei care au uitat cum se face acest lucru, selectați keyframe-ul și apăsați tasta F9). În funcție de necesitate, pentru a accentua modul mișcării, aveți întotdeauna la îndemână Curve Editor-ul.

after effects 6

După cum se poate observa, Preset-ul Circle pune la dispoziție o serie de modificatori, iar în modul acesta, vom lua în considerare și posibilitatea de a schimba culoarea Solid-ului nostru.

Pentru a crea efectul dorit, vom folosi comanda Duplicate asupra Solid-ului proaspăt creat, prin prescurtarea de taste Ctrl+D. În urma duplicării layerului Solid, vom decala cele două layere cu câteva frame-uri.

after effects 7

.

2. Pre-compose

După ce finalizăm animarea cercurilor, urmează crearea pre-compoziției. Pre-compozițiile reprezintă Compoziții mai mici, seturi de animații care pot apărea într-un proiect mai mare, în mai multe locuri. Așadar, prin pre-compoziții putem grupa o serie de elemente într-o compoziție de sine stătătoare, pentru a înlesni workflow-ul și de a segmenta proiectul, în funcție de animațiile implicate. Pentru a înțelege cel mai ușor conceptul de pre-compoziție, gândiți-vă la capitolele și subcapitolele unei cărți.

Realizarea unei pre-compoziții se poate face prin crearea unei noi compoziții în cadrul celei inițiale, dacă setul de elemente și animații urmează a fi create. Însă dacă elementele au fost create deja, cum este și cazul de față, vom putea iniția o pre-compoziție prin selectarea acestora și Click Dreapta > Pre-compose.

after effects 8

În fereastra apărută, putem seta numele pre-compoziției și alege, dacă dorim, ca atributele și toate setările respective să fie incluse în cadrul acesteia sau să rămână în compoziția mare.

after effects 9

.

3. Masks

În continuare, vom anima elemente cu ajutorul Măștilor, dar înainte de a ne apuca de lucrul propriu-zis cu ele, trebuie să înțelegem mai bine rostul acestora. Toate efectele vizuale sunt create prin combinarea mai multor elemente. Acest lucru oferă posibilitatea de a introduce sau ascunde orice elemente grafice în cadrul proiectului și de a crea iluzii vizuale complexe.

Măștile se aplică layerelor în mod similar creării unui Shape cu instrumentele despre care am vorbit. Adițional acestora, măștile, prin funcționalitatea lor de bază, se pot aplica și unui layer deja existent, indiferent de tipul său. Aceasta se face prin Click Dreapta pe layerul respectiv > Mask > New Mask sau, cel mai ușor, prin combinația de taste Ctrl+Shift+N.

after effects 10

Dar deocamdată vom crea un layer Solid de 200×200 pixeli și îi vom aplica o mască. În urma creării, Solid-ul va prelua forma măștii dorită, astfel că, prin Dublu Click pe tool-ul Elipsă, vom putea aplica automat o mască de forma unui cerc.

after effects 11

După ce am creat masca, vom folosi efectul cu numele de Stroke, pe care îl putem găsi în meniul Effects & Presets.

after effects 12

Pe conturul lăsat de masca anterior creată, s-a format o linie albă. Efectul Stroke oferă posibilitatea de a ascunde dintr-un layer tot ceea ce nu este în proximitatea path-ului lăsat de mască. De asemenea, putem aplica orice culoare și anima vizibilitatea dorită pe acel layer, setând keyframe-uri pe modificatoarele Start și End. În cazul nostru, vom folosi opțiunea Paint Style, setată ca fiind On Transparent.

13

Vom folosi modificatoarele Start și End, suprapunând keyframe-urile pentru a crea efectul dorit și vom duplica layerul liniei proaspăt animate. Vom poziționa aceste layere, astfel încât să se succeadă pentru a crea o animație fluidă și continuă, rămânând doar să le mai scalăm succesiv.

after effects 14

Și de această dată, vom încadra noile elemente într-o nouă pre-compoziție. Liniile create se suprapun peste pre-compoziția cercurilor, însă pentru că le avem pe toate la un loc, este de ajuns să o scalăm pe aceasta, fără a interveni peste fiecare layer ce îl deține. E foarte important să menținem un proiect cât mai bine structurat și ordonat.

after effects 15

În articolul anterior, am vorbit despre animarea unui element text și am creat un preset. De data aceasta, vom folosi un efect extern, pe care va trebui sa îl salvăm în folder-ele Plugins și Presets ale software-ului After Effects. Efectul folosit se numește Amortype și îl vom utiliza pentru a introduce un element text în scenă.

Va fi important să micșorăm modificatorul Duration pentru a încadra mai bine efectul în compoziția noastră.

16

Mai departe, pentru a ajusta apariția acestuia în conformitate cu restul elementelor, vom seta keyframe-uri pentru modificatorii Scale și Opacity. În urma finalizării animației de text, o vom pune și pe aceasta într-o pre-compoziție.

17

Pentru cei care sunt interesați, găsiți aici o listă cu Plugin-uri și Preset-uri gratuite.

Vom refolosi efectul Stroke și, cu ajutorul tehnicilor puse la dispoziție de Măști, vom putea anima elemente grafice după path-urile acestora.

Așadar, haideți să creăm un layer Solid de 500×500 pixeli și să îi aplicăm o mască prin intermediul tool-ului Rectangle Tool. Vom folosi și pe acest layer efectul Stroke, cu aceleași setări, și vom seta modificatorii Start și End pentru a crea efectul de linie care conturează treptat pătratul.

18

Vom crea încă un layer Solid, căruia îi vom aplica Elipse, pentru a îi da forma și path-ul unui cerc prin intermediul măștii.

19

Odată creat path-ul de cerc al noului layer, vom selecta Mask Path > Ctrl+C, iar în urma selectării layerul pătrat, vom aplica path-ul cercului, cu ajutorul combinației de taste Ctrl+V. În urma acestei acțiuni, se va adăuga un nou path pentru layerul nostru, acesta rămânând ca între cele două frame-uri să animeze tranziția dintre cele două path-uri. Putem șterge acum layerul adițional, al cărui path l-am folosit, prin selectarea acestuia și apăsarea tastei Delete.

20

Vom anima umplerea formei de cerc cu ajutorul efectului Radial Wipe, pe care îl vom aplica unui nou layer Solid, căruia îi vom aplica o mască Elipse, pentru ca mai apoi să animăm doar modificatorul Transition Completion, de la 100% la 0% al efectului Radial Wipe.

21

Și de data aceasta, vom duplica layerul schimbând culoarea Solid-ului și așezând succesiv keyframe-urile la distanță de 3-4 cadre față de cele ale layerului anterior.

22

Pornind de la astfel de tehnici și modalități de animare, cu ajutorul Măștilor, Formelor și Path-urilor, structurate toate în compoziții și pre-compoziții, se poate ajunge la proiecte și animații Motion Graphics complexe.

În final am atașat și arhiva proiectului realizat în acest tutorial, pentru a vă face munca mai ușoară:

Motion Graphics în After Effects – Precompose – Shapes – Masks