Comerțul electronic este privit de mulți antreprenori cu optimism. Pe fondul crizelor economice și din sănătate, precum și a fluidității sistemului de comerț digital și a simplității livrării, vânzările din această zonă vor continua să crească. Însă, înainte de a porni pe drumul comerțului electronic, este important să iei câteva lucruri în calcul.
Competiția este acerbă
Din nefericire, nu o putem spune mai ușor, dar competiția este acerbă. Magazinele online au avut un boom în ultimii 5-10 ani și se estimează o creștere în următorii ani. Însă competiția nu ar trebui să te descurajeze.
Folosește aceste informații pentru a-ți pune la treabă spiritul antreprenorial și creativitatea. Cum te diferențiezi? Ce oferi diferit de competiție? În funcție de ceea ce vinzi, poți oferi un mesaj de mulțumire scris de mână fiecărui cumpărător, reduceri speciale pentru clienții fideli, servicii suplimentare etc.
Nu uita de formalitățile administrative
Chiar dacă ai un magazin online, tot va trebui să întocmești formalitățile economice, administrative și birocratice. Pe lângă încadrarea firmei (SRL, SA, PFA etc), va trebui să plătești hostingul web, să definești politicile de confidențialitate, eventual o asigurare, contracte cu băncile. Nu uita și de faptul că va trebui să plătești TVA intracomunitar pentru produsele achiziționate din spațiul Uniunii Europene.
În acest caz, prevenția este foarte importantă. Dacă sari peste pașii administrativi, riști amendă din partea autorităților, precum și o imagine publică nedorită. Așadar, lasă-ți timp pentru toate formalitățile legale înainte de a-ți deschide magazinul de comerț electronic.
Imaginează-ți fluxul logisitic
Poate pare puțin atractiv, însă este un aspect deosebit de important pentru succesul unui magazin online. Care sunt pașii care au loc odată ce magazinul online este deschis și încep să apară primele comenzi?
Gândește-te ce face mai exact un potențial client pentru a ajunge la produsul tău (caută pe Google, caută pe site-ul tău, prin reclame etc) și, de acolo, la plasarea comenzii. Unde vei depozita produsele până când clienții le comandă? Cine va livra produsele și în cât timp? Ce politică de retur ai? Toate aceste lucruri trebuie să fie bine definite pentru ca afacerea să meargă strună.
Trebuie să te deosebești de concurență
Cele mai citite articole
Felul în care ești perceput în raport cu firmele concurente se aplică și pentru magazinele fizice, însă este mai complicat pentru un site de comerț electronic.
Mai întâi, ar trebui să definești care sunt câteva caracteristici care fac magazinul tău să fie unic. Chiar dacă tu ai un site bun, nu vei avea multe vânzări dacă introduci site-ul și produsele pe o piață saturată. Poate fi o idee mai bună să mergi pe niște. De exemplu, accesorii pentru grădinărit sau înot decât un magazin generalist de haine. De asemenea, poți veni cu branduri unice în România. Afirmații precum „unic importator” pot atrage clienții.
Marketingul eficient este vital
Odată ce ai pe site produsele dorite și platforma funcționează fără probleme, poți trece la partea de promovare. Pentru a vinde, este necesar să aduci magazinul și produsele oferite de tine în fața potențialilor cumpărători.
Poate părea dificil la început, însă procesul devine mai ușor dacă îl împarți pe sarcini mai mici și iei lucrurile pas cu pas. De exemplu, poți începe cu identificarea publicului țintă. Vinzi către vârstnici care au căței, adolescenți care ascultă hip-hop, adulți cu 1-2 copii și puțin timp liber? Cine îți va cumpăra, preponderent, produsele: femei sau bărbați? Odată ce știi care este audiența, poți trece la definirea unei strategii de marketing potrivite.
Chiar dacă ai produse de calitate care ar putea, în teorie, să se vândă singure, acest lucru nu este suficient. Trebuie să ai pagini atractive, cu fotografii sugestive, o scurtă descriere, eventual și posibilitatea de a lăsa recenzii.
De asemenea, este indicat să investești într-un blog pentru a crește vizibilitatea și credibilitatea brandului tău. Pe blog poți oferi sfaturi, recomandări și trucuri din postura de expert în domeniu. De exemplu, dacă vinzi produse pentru amenajări de interior, poți avea conținut pe blog legat de decorarea dormitorului, a băii sau a balconului, cum vărui o cameră pentru a evita igrasia, ce plante se potrivesc în funcție de decor etc.
Un magazin de comerț electronic te poate ajuta să ajungi mai ușor la publicul tău țintă. Totuși, nu uita de aspecte mai puțin atrăgătoare, dar la fel de importante: competiția și cum te deosebești de ea, aspectele administrative și promovarea.
Sursa foto: Shutterstock