În Cariere

7 sfaturi pentru cei care lucrează în social media

social media

„Scade reach-ul”. „Facebook nu mai e gratis”. „Companiile generează conţinut îndoielnic”. „Facebook cere din ce în ce mai mulţi bani”. „Publicul e acolo”. „Hai să facem şi noi un viral”. „Fără bani mulţi nu faci nimic”. Fraze pe care le-am auzit şi le-am spus de mai multe ori decât vreau să recunosc.

Însă înainte de a trece la subiectul articolului de astăzi, vreau să treceţi rapid prin 3 campanii care au la bază social media – sunt din 2013.

WestJet Miracle

Dove Beauty Sketches

KLM – Meet & Seat


Observaţi că am ales campanii realizate direct de către un brand – nu ONG-uri sau contexte în care brandurile au speculat foarte bine momentul (vezi Oreo Superbowl). Cu ele în minte, să intrăm în subiect; iată 7 lucruri de care e bine să țineți cont, dacă lucrați în social media:

1. Niciodată nu cereți înainte să oferiți

„Cumpără-mi produsul”. „Înscrie-te la newsletter”. „Dă click aici”. „Votează ideea preferată”. În primă fază, relaţia dintre tine şi oamenii din social media e simplă – ei consumă conţinut, tu creezi conţinut.

Oferiți lucruri de calitate înainte să le cereți ceva. OldSpice a oferit entertainment înainte să le ceară oamenilor să voteze vedeta preferată. Oreo le-a oferit conţinut interesant în fiecare zi, timp de 100 de zile, înainte să le ceară să intre într-o aplicaţie. KLM a oferit experienţe, customer care, informaţii la îndemână înainte să le solicite oamenilor să se înscrie la un concurs de bilete.

2. „TREBUIE să postăm cel puţin o dată pe zi” este cea mai mare minciună inventată vreodată

Aruncaţi un ochi pe modul în care comunică toate brandurile internaţionale. Oreo postează o dată la câteva zile. OldSpice postează haotic – ori de câteva ori pe zi, ori pauză de 4 zile. Axe a postat de 6-7 ori în ziua SuperBowl-ului, în rest postează o dată pe zi. I Fucking Love Science postează de 12-13 ori pe zi.

Nu există o soluţie cantitativă pentru lipsa de calitate. Setați-vă de câte ori pe săptămână puteţi spune ceva interesant şi urmăriți ritmul respectiv.

3. Rezolvați o nevoie

Poate fi nevoia de entertainment, nevoia de informare, nevoia de relaţionare umană, nevoia de a simţi că faci parte dintr-un grup, nevoia de sfaturi aplicate. Nu contează. Cele mai de succes idei în social media sunt cele care, într-o formă sau alta, rezolvă o nevoie.

4. Oamenii nu sunt proşti

Serios. Like şi share dacă sunteți de acord.

5. Contextualizarea e cel mai important aspect

Sper că nu spun ceva nou aici, însă momentele cheie trebuie speculate aproape întotdeauna. Găsiți-le pe cele care merită și sunt relevante pentru voi şi scoateți ce e mai bun din ele. Oreo a găsit astfel de contexte timp de 100 de zile, Radio Guerrilla este printre primele pagini care urează „ La mulţi ani” unei celebrităţi, abia spre mijlocul zilei activându-se și restul paginilor similare.

6. Rupeți-le cumva rutina zilnică, oferiți acel ceva în plus

Humans of New York este un proiect care ar fi putut fi iniţiat de aproape orice brand cu specific local. În schimb, a fost iniţiat de un fotograf care a vrut să ofere lumii un moment de introspecţie prin poveştile oamenilor de rând.

7. Nu vă luați niciodată prea în serios

În realitate, şansele cele mai mari sunt ca oamenii să nu fie topiţi după produsul vostru. Unii îl cumpără din necesitate, alţii din comoditate, alţii pentru că le oferți un raport preţ/calitate bun. Și din păcate, de la ecranul calculatorului sau al telefonului până la magazin nu o să ţină minte nimeni o poză cu un produs postată de voi. Dar o să ţină minte cu siguranță dacă le-ați oferit ceva de povestit mai departe.

Bonus

Followers, fans, subscribers sunt 3 termeni care se folosesc, de regulă, la grămadă, dar au nuanţe foarte diferite.

Followers sunt acolo pentru informaţii relevante şi de impact. Fanii sunt cei care sunt cu adevărat mulţumiţi de produsul vostru şi pot duce mai departe povestea; ei vor să se laude cu lucruri extraordinare pe care le face brandul de care sunt îndrăgostiţi. Iar subscribers sunt cei care se află alături de voi din motive de utilitate. Le place că le oferiți ceva care le face în fiecare zi viaţa mai bună – pot fi informaţii despre petrecerea timpului liber, tips & tricks despre modă etc.

Aflați în care categorie se află oamenii care vă urmăresc şi aplicați sfaturile de mai sus. Însă mai multe despre acest subiect, vom discuta într-un articol viitor.

Sursă imagine: Shutterstock