În Cariere

Aliatul unei recrutări de succes: social media

Odată cu apariția și extinderea rețelelor de socializare, s-au modificat și campaniile de recrutare, precum și modul în care un angajator își poate aborda potențialii candidați pentru un job. Într-o eră a tehnologiei și a informațiilor care circulă cu viteza luminii, modul de interacțiune dintre o companie și viitorii săi angajați, parteneri sau colaboratori s-a schimbat radical.

Iată patru întrebări de care ar trebui să țineți cont atunci când puneți la cale o recrutare: cine sunt? cum și unde comunic? care este forma anunțului meu? cum evaluez aplicanții?

Identitatea digitală: cine sunt?

Înainte de a realiza fișa postului sau de a face publică oferta unui loc de muncă, asigurați-vă că identitatea voastră virtuală este în conformitate cu realitatea. Acest aspect nu trebuie neglijat nici de potențialii candidați, dar nici de angajator. Gândiți-vă că website-ul, blogul sau paginile voastre de pe rețelele de socializare sunt ca o carte de vizită pusă la dispoziția oricui.

La ce se referă identitatea digitală? Pe scurt, înseamnă reputație – ce spun alții despre voi sau cu cine sunteți asociați; experiență – comportamentul trecut este cel mai bun prezicător al comportamentului viitor; personalitate – care este talentul sau valoarea pe care o promovați, care este nucleul identității voastre.

Fiecare brand are o amprentă digitală, așadar asigurați-vă că informațiile care se găsesc despre voi online sunt oneste, convingătoare și demne de încredere. Acest lucru îl puteți realiza prin crearea unor pagini autentice pe rețelele de socializare, axate pe valorile și principiile care vă reprezintă, precum și prin optimizarea informațiilor de bază de pe acestea. Timpul și munca pe care le investiți în crearea unei identități virtuale complexe vor determina candidații și ceilalți membri ai comunității să aibă încredere în voi și să fie siguri de competențele și experiența voastră.

Rețelele de socializare: ce, cum și unde comunic?

Rețelele de socializare oferă posibilități nelimitate celor care vor să recruteze. Puteți găsi, influența și angaja în discuții potențiali candidați. Astfel, aveți șansa să realizați o mai bună evaluare a candidaților, a competențelor și personalității acestora, înainte de a-i chema la un interviu.

Înainte de toate, este foarte important să vă identificați publicul țintă. În funcție de acesta, vă puteți construi partea activă a identității voastre virtuale, adică ce conținut distribuiți pe rețelele de socializare pe care activați. Rețineți că pe parcursul unei recrutări, nu comunicați doar cu persoanele pe care doriți să le atrageți în businessul vostru, ci publicul țintă trebuie să cuprindă, în plan secundar, și alți angajatori sau concurența, posibili colaboratori sau parteneri, precum și prieteni sau membri ai comunității din care faceți parte.

Mergând mai departe la cum comunicați pe rețelele de socializare, este bine să țineți cont de câteva aspecte: să fiți mereu prezenți pe rețelele de socializare, registrul de comunicare să fie în concordanță cu identitatea digitală pe care o construiți, frecvența mesajelor să fie constantă, conținutul distribuit să fie cât mai specific, de actualitate și să stârnească interesul celor care vă urmăresc, și, mai presus de toate, să interacționați cu publicul vostru.

În ceea ce privește alegerea rețelelor de socializare unde să comunicați oferta de job, variantele sunt din nou diversificate. Însă indiferent de publicul țintă și domeniul business-ului vostru, există câteva rețele care nu ar trebui să lipsească din portofoliul vostru: Google+, LinkedIn, Twitter și Facebook. Poate la o primă impresie nu ați acorda prea mare atenție contului de Google+, însă este important să puneți în balanță importanța acestei rețele asupra optimizării SEO și asupra interacțiunii cu posibili candidați prin intermediul hangout-urilor.

LinkedIn vă ajută de asemenea la construirea credibilității și autenticității pe care doriți să o transmiteți, oferindu-vă de asemenea posibilitatea de a interacționa pe grupuri de discuție axate pe un subiect de nișă sau de a căuta și evalua potențiali candidați.

Vizualul: ce formă dau anunțului?

Noi, oamenii, suntem ființe vizuale și creăm sau atribuim înțeles oricărui obiect vizualizat – fiecare literă din alfabet are un sunet, fiecare chip are un nume și așa mai departe. În consecință de ce nu am da o dimensiune vizuală și unui anunț pentru un job?

Fiind bombardați de informații și mai ales dacă nu știu prea bine să filtreze sursele de informare, candidații pot fi atrași cu ușurință de dimensiunea vizuală a unui anunț. O simplă fișă a postului nu este suficientă pentru a stârni curiozitatea lor.

În plus, crearea unei forme vizuale a anunțului dumneavoastră vă dă oportunitatea și de a testa anumite competențe pe care doriți sa le posede potențialii candidați. De exemplu, în cazul în care căutați o persoană cu cunoștințe de operare în anumite limbaje de specialitate sau care să cunoască anumite limbi străine, puteți crea anunțul cu ajutorul acelui limbaj. Astfel, veți atrage doar acei candidați care au reușit sa-l decodeze.

Ceea ce este important de reținut legat de forma în care promovați oferta de job este că vă oferă puterea de a transforma vizitatorii în aplicanți calificați și de a determina vizitatorii pasivi să devină potențiali candidați.

Așadar, dați frâu liber imaginației și creați un anunț cât mai ingenios! Puteți apela la diferite instrumente în realizarea acestuia: QR codes, limbaje de codare, aplicații online (spre exemplu, Instajobs), anunțuri interactive și lista poate continua.

Evaluarea candidaților: ce să urmăresc pe rețelele de socializare?

Căutarea candidaților pe Google sau alte motoare de căutare este o bună modalitate de a evalua și descoperi detalii care nu pot fi găsite în CV. Pentru început, documentați-vă puțin despre Boolean Search, pentru a obține rezultate cât mai optime și concrete în căutările voastre.

1. Facebook

O altă posibilitate de evaluare a candidaților este oferită de Facebook, cea mai mare rețea de socializare din lume. Ce anume să urmăriți la profilul de Facebook al unui candidat?

  • Conținutul distribuit

Verificați ce perspective are despre industrie, posibile link-uri către blogul său sau căutați informații referitoare la cum se informează despre noutăți din domeniu, la ce resurse apelează pentru a afla știri, trenduri sau detalii despre anumite subiecte de nișă.

  • Poze sau alte informații personale distribuite pe profil

Acestea nu constituie parametrii corespunzători de evaluare profesională a unui candidat, dar vă pot da o impresie generală despre acesta. E însă foarte important să nu vă grăbiți să luați o decizie bazată pe activitățile sale din timpul liber. Facebook poate constitui un instrument de recrutare, dar este bine să vă focusați doar pe investigarea calificării candidatului, și nu pe orientarea religioasă, statusul relației sau pozele de la o petrecere.

  • Secțiunea Despre (About)

Această secțiune vă poate oferi mai multe informații despre experiența de lucru a candidatului sau puteți descoperi alte informații de contact ori trimiteri către alte site-uri unde candidatul este activ. Aceste informații pot fi la îndemână mai ales în cazul în care alegeți să contactați direct potențialii candidați, fără a face publică oferta de job.

  • Aplicații dedicate

Facebook oferă posibilitatea de a accesa aplicații precum BranchOut, prin care să intrați în contact cu posibili candidați, pentru a afla părerea acestora despre organizația voastră.

2. LinkedIn

LinkedIn vine de asemenea în ajutorul vostru atunci când vine vorba de evaluarea candidaților. Iată câteva aspecte pe care ar trebui să le urmăriți la un profil de LinkedIn:

  • Experiența candidatului

Această secțiune vă poate oferi mai multe informații despre organizațiile la care acesta a lucrat în trecut. Astfel, puteți să vă dați seama cu ce mediu de lucru este obișnuit candidatul, în ce domeniu a lucrat și dacă a avut interacțiuni cu alte companii din străinătate sau din alte regiuni ale țării.

  • Grupurile din care face parte

Grupurile vă pot ajuta să vă faceți o idee despre sursele de informare ale candidatului, domeniile sale de interes și opiniile lui cu privire la anumite subiecte.

  • Recomandările primite

Analizarea acestor recomandări este un bun început pentru evaluarea competențelor candidatului. Încercați să identificați mai ales acele recomandări care vin din partea unor persoane cu o experiență vastă de lucru. De asemenea, vă puteți face o idee despre cele mai bune abilități ale candidatului în funcție de numărul de „endorsements” primite pentru aceeași competență.

  • Interesele specificate de candidat

Acestea vă pot ajuta să vă faceți o primă impresie despre personalitatea acestuia și dacă se încadrează, la un nivel generic, în profilul dorit pentru postul pe care îl oferiți.

***

Acestea sunt câteva perspective care vă pot ajuta la realizarea unei recrutări de succes apelând la rețelele de socializare. Ca să rezumăm, rețelele de socializare vă vin în ajutor pe parcursul unei recrutări prin: atragerea potențialilor candidați, posibilitatea de a încuraja candidații pasivi să interacționeze și eficientizarea procesului de identificare a potențialilor candidați din comunitatea țintă.

Pe lângă cele enumerate deja, nu uitați să luați în calcul și costurile mai reduse, existența mai multor resurse de informare privind candidații voștri și posibilitatea de filtrare mai exactă a acestora.

Acestea fiind spuse, spor la recrutat!

Sursă imagine: Shutterstock