În Cariere

Ce este și cu ce se ocupă un specialist în fashion PR?

fashion-pr

Care e diferența dintre o poșetă oarecare și o geantă Louis Vuitton? Vă spunem noi: numele și câteva mii de euro. Dar ce e într-un nume, ne-am putea întreba și noi, precum Julieta lui Shakespeare. În industria modei, în spatele numelui unui produs faimos sunt multe acțiuni de branding și PR care trebuie să justifice diferențele de preț considerabile față de produsele similare, dar anonime.

Activitățile de relații publice în modă sunt pe cât de atrăgătoare pentru cei care privesc din afară, pe atât de solicitante pentru cei care le practică. Mai ales atunci când lucrați pentru un designer aflat la început de drum și trebuie să fiți voi aceia care să îl scoată din anonimat.

Ce face un specialist în fashion PR?

Înainte de a trece la aspecte mai detaliate, trebuie menționat că și în domeniul modei, ca în orice alt sector de activitate, există două forme de implementare a activităților de PR: varianta in-house, atunci când specialistul/specialiștii în relații publice sunt parte din echipa internă și reprezintă doar brandul respectiv și varianta externalizării serviciilor unei agenții specializate, angajații agenției respective putând lucra pentru mai multe branduri din domeniu în paralel.

Așadar, în funcție de poziția în care vă regăsiți, pot apărea diferențe în ceea ce privește volumul de muncă și gradul de atașament față de brandul sau designerul pentru care lucrați. Cât privește activitățile de PR, acestea vor fi aceleași, chiar dacă într-o echipă mai mare ele sunt poate mai bine structurate.

Practic, un PR care reprezintă un designer sau o casă de modă este responsabil cu toate operațiunile legate de imaginea brandului respectiv, relațiile cu presa, colaborările cu diferite reviste și prezența la evenimentele din domeniu.

Obiectivele de relații publice sunt aceleași: generarea de vizibilitate cât mai mare și de cât mai multe reacții pozitive. Însă industria aduce influențe specifice modului de implementare, căci ambele elemente ale relației sunt aparte: pe de-o parte produsele sunt de nișă, uneori de lux și necesită o educație aleasă, iar pe de altă parte publicul poate fi reticent și dificil de persuadat. Mai mult decât atât, după cum probabil că știți deja, mai ales la nivel internațional, acesta este un domeniu deosebit de competitiv.

Acestea fiind spuse, să vedem acum care sunt principalele activități de relații publice în domeniul modei.

1. Relațiile cu presa

Trebuie să cunoașteți publicațiile naționale și internaționale care abordează aceste subiecte, atât tipărite, cât și online. De asemenea, tot la capitolul „presă” intră și blogurile sau site-urile care publică informații din domeniul modei și cu care ați putea colabora la un moment dat.

Un rol important în fashion PR îl au televiziunile și propriile lor „vedete”, cu care puteți face o serie de colaborări privind vestimentația. Astfel, dacă Andreea Esca ar purta la fiecare buletin de știri haine din colecția designerului pe care voi îl promovați, cu siguranță că acesta s-ar bucura nu doar de expunere, ci și de popularitate.

O altă specificitate pe care o aduce moda la nivelul relațiilor cu presa se referă la colaborarea designerului cu diferite posturi tv și publicații, astfel că acesta poate avea o rubrică, o emisiune sau o prezență constantă la postul sau publicația respectivă, ocazii cu care să discute despre tendințe, să evalueze ținutele unor persoane publice sau să jurizeze concursuri din domeniu.

2. Identificarea ambasadorilor de brand și clădirea relațiilor cu aceștia

După cum spuneam în introducere, nu e ușor să argumentezi de ce o simplă piesă vestimentară sau un accesoriu are prețul unui salariu mediu pe economie.

Tocmai de aceea, mesajele nu merg niciodată pe calea rațională a argumentării, ci mai degrabă pe cea emoțională, a asocierilor valorice și a promovării unui anumit stil de viață. Ambasadorii de brand devin astfel un pion esențial în fashion PR.

După cum probabil ați văzut, la orice eveniment important la care sunt prezente celebrități, acestea menționează cine se află în spatele ținutei pe care o poartă.

Mai mult decât atât, dacă ambasadorul ales este o personalitate care se bucură de popularitate mediatică și va defila pe podium la unul dintre evenimentele voastre, v-ați asigurat și prezența presei generale la eveniment, ceea ce uneori poate fi de ajutor.

3. Organizarea de evenimente

Colecțiile designerilor care vor să se afirme trebuie să curgă una după alta, dacă aceștia nu vor să reintre în anonimat. Asta înseamnă un număr mare de evenimente care trebuie să fie organizate.

Chiar și atunci când acestea sunt de o amploare mai mică, ele necesită investirea unor eforturi considerabile, atât în ceea ce privește partea creativă, a conceptului și a planificării, cât și cea pragmatică, legată de logistică, deoarece un asemenea eveniment are exigențe aparte legate de spațiu și ambient.

5. Generarea de conținut pentru propriile canale

Orice designer respectabil trebuie să aibă un site personal, poate chiar un magazin online și o prezență constantă pe social media, unde să își clădească o comunitate. Astfel, mai ales dacă lucrați in-house și sunteți de unul singur, cel mai probabil că o să vă revină și responsabilitatea de a genera conținut constant pentru aceste canale.

6. Intermedierea relațiilor dintre designer și terțe părți

Dacă vă faceți treaba așa cum trebuie, va fi doar o chestiune de timp până când designerul pe care îl reprezentați va deveni cunoscut și va fi invitat la tot felul de evenimente mondene sau apariții televizate. Voi veți fi aceia care trebuie să alcătuiască o agendă a evenimentelor, să preia invitațiile, să le analizeze, să decidă care dintre ele va fi onorată și toate celelalte lucruri care decurg de aici.

7. Soluționarea situațiilor de criză

Oricât de frumos și strălucitor ar fi totul în modă, nici această lume nu e scutită de situații de criză, iar voi va trebui să le rezolvați. Fie că e vorba de o acuzație de lipsă de originalitate a colecțiilor, de o criză apărută în social media sau de o plângere venită de la un client, va trebui să detensionați momentul și să restabiliți starea de echilibru.

Ce cunoștințe și competențe trebuie să aibă un specailist în fashion PR?

Dincolo de competențele necesare oricărui specialist în PR, o persoană care se ocupă de relațiile publice pentru un designer sau o casă de modă trebuie să studieze foarte bine domeniul, să cunoască istoria modei și toate figurile importante din industrie.

Iar dacă lucrați pentru designeri locali, e recomandat să cunoașteți specificul pieței, pentru a ști cum să formulați mesajele și cum să poziționați brandul, E o diferență foarte mare între industria modei din Timișoara sau Cluj, de exemplu, și cea din București.

Apoi, e de preferat ca acesta să aibă o latură creativă bine dezvoltată, o pasiune pentru modă și o înclinație către artele vizuale, pentru a înțelege cum trebuie promovate produsele și pentru a le putea pune în valoare.