În Cariere

Cum lucrează un specialist Pay Per Click şi ce competenţe îi sunt necesare

pay-per-click

Te-ai hotărât că e timpul să găsești un nou job și vezi tot mai des anunțuri de căutare a unui PPC Specialist, dar nu știi exact ce presupune? Ești manager și știi că ar trebui să angajezi un specialist în Pay Per Click Marketing, însă vrei să afli mai multe despre competențele de urmărit la posibilii candidați? Hai să vedem care sunt abilităţile necesare pentru a intra în acest domeniu şi cum arată ziua de muncă a unui specialist PPC.

Învață marketing online direct de la profesioniști, la cursurile Decode Academy din Timișoara. Înscrie-te aici!

Cuprins:

Competențe necesare pentru un PPC Specialist
Fii la curent cu noutățile și învață constant
Principalele responsabilități
Cum arată ziua unui specialist PPC

.


Competențe necesare pentru un PPC Specialist 

 

Cel mai frumos aspect la jobul de specialist PPC este îmbinarea competențelor tehnice cu cele creative. Astfel, pot deveni specialiști PPC atât cei cu background tehnic, cât și cei cu înclinații spre științele umaniste, cu condiția să fie familiari cu principiile marketingului.

Astfel, dacă ești tech-savvy, Excel-ul nu are dileme pentru tine, iar lucrul cu cifrele nu te sperie, ești cu un pas mai aproape de a fi un candidat bun pentru aceasta specializare.

Dacă ai fost mereu fascinat de publicitate, de campanii inteligente și reclame bine scrise, dacă te intrigă psihologia consumatorului, Pay Per Click Marketing este un domeniu în care poți excela.

Cu toate că aceste condiții sunt necesare, nu sunt şi suficiente. Ca pentru orice specializare, este nevoie de parcurgerea unor cursuri și susținerea unor examene:

 

  • Participarea la Atelierul Digital by Google este o bază bună pentru înțelegerea conceptelor esențiale în PPC Marketing. Obținerea diplomei din cadrul programului Atelierul Digital este un start și o necesitate pentru oricine are legătură cu mediul online. Cursurile sunt la nivel de bază și ar putea fi introduse cu ușurință în cadrul programei școlare din liceu sau chiar gimnaziu.

 

Pe lângă competențele tehnice, un bun specialist PPC trebuie să:

 Aibă abilități de comunicare excelente, atât verbale cât și în scris.

Chiar dacă lucrează într-o agenție sau in-house, la client, specialistul trebuie să poată comunica cât mai bine și mai corect cu clienții sau superiorii, să creeze rapoarte, să facă și să țină prezentări sau să explice strategiile propuse. Unele agenții preferă comunicarea specialistului direct cu clientul, iar în acest caz, bunele abilități de comunicare sunt o necesitate. În alte cazuri, există un account responsabil de comunicarea cu clientul, ceea ce face ca abilitățile de comunicare să fie un plus în relația cu colegii, dar nu o necesitate.

 

 Aibă o bună înțelegere a limbii engleze, dar și a altor limbi străine.

Majoritatea aplicațiilor și a manualelor de utilizare sunt în limba engleză. De asemenea, noutățile, blogurile din domeniu sunt în engleză.

În al doilea rând, în agenții pot exista clienți vorbitori de engleză sau este nevoie de crearea de rapoarte în limba engleză. Nu în ultimul rând, conferințele și evenimentele pe această temă sunt tot în limba engleză. Deci, dacă nu ești sigur pe felul în care vorbești limba engleză e momentul să faci un efort în acest sens. Dacă intenționezi să angajezi un specialist PPC, un test în limba engleză este de bun augur.

 

 Fie definit de curiozitate și adaptabilitate.

Domeniul marketingului digital este unul extrem de dinamic, cu schimbări și actualizări de produs dese, cu diverse păreri, tactici și strategii propuse de diverși lideri din domeniu, de aceea specialistul trebuie să se pună mereu la curent cu aceste noutăți și să fie dispus să învețe constant.

 

 Fie o fire analitică.

Deși e un domeniu ce poate fi considerat creativ, marketingul bazat pe performanță se bazează pe cifre, pe analiza și interpretarea datelor și luarea de decizii în baza acestor interpretări.

.

Fii la curent cu noutățile și învață constant

 

Pentru cei care nu au studii și experiență în marketing, următoarele cărți pot ușura întelegerea unor concepte de bază în marketing și digital:

Pe lângă aceste cărți, de foarte mare ajutor pot fi blogurile din domeniu, actualizate constant cu informație la zi. Iată câteva bloguri recomandate, care tratează constant dinamismul mediului online și care pot fi o inspirație pentru orice specialist în Pay Per Click:

Odată înțelese și aplicate conceptele pentru Google Advertising și Facebook Ads, poate începe parcursul specialistului PPC Marketing către cele mai înalte culmi ale performanței.

 

Desigur, o înțelegere cât mai bună a performance marketingului, a marketingului în general, a practicilor de optimizarea conversiilor și User Experience (UX), a conceptului de marketing afiliat și a tuturor canalelor de marketing bazat pe performanță  poate ajuta viitorul specialist pentru o viziune de ansamblu asupra strategiilor propuse.

.

Principalele responsabilități

 

Cercetarea. O mare parte din job-ul unui specialist PPC este partea de cercetare: a cuvintelor cheie – pentru crearea mesajelor perfecte, analiza concurenței, urmărirea celor mai noi trend-uri etc. De aceea, e foarte important să știm cum căutăm și unde căutăm pentru a găsi cele mai folositoare informații.

Crearea strategiilor, a tacticilor și a media plan-urilor. KPI-urile stabilite împreună cu clientul sau cu superiorii trebuie atinse pe baza unor strategii care sunt transpuse într-un media plan împărțit în canale, bugete și campanii.

Setarea și managementul campaniilor PPC pe baza cercetării făcute anterior si a media plan-ului. Gruparea și organizarea cuvintelor în grupuri de anunțuri, campanii, crearea și testarea reclamelor text și de display, alegerea audiențelor potrivite pentru campanii de Display Network și Facebook.

 

Monitorizarea performanței. O parte foarte importantă o reprezintă măsurarea corectă a indicatorilor de performanță stabiliți împreună cu fiecare client. Acești indicatori sunt măsurați prin setarea corectă a unor coduri pe landing page-ul clientului și definirea de obiective în Analytics care să ne ajute la analizare și raportare.

 

Analizarea campaniilor și ajustarea acestora în funcție de rezultate. Analizarea periodică a performanțelor campaniilor: cuvintelor cheie, reclamelor, targetărilor în funcție de atingerea obiectivelor și modificarea acestora, astfel încât să ai rezultate mai bune. Găsirea de noi modalități care să ducă la succesul campaniei.

Raportarea rezultatelor campaniilor către clienți sau superiori.
Crearea unui raport care cuprinde principalii indicatori și care analizează performanța campaniilor, formularea de recomandări și concluzii asupra performanței campaniilor și trasarea unor direcții pentru campanii viitoare pe baza concluziilor curente, luând în considerare și tendințele și sezonalitatea.

Construirea și menținerea relațiilor. Acest aspect este foarte important. Specialistul PPC este un expert în comunicare prin excelență. El trebuie să știe să construiască relații durabile cu clienții, cu colegii de echipă și cu alți specialiști din industrie la diferite evenimente.

.

Cum arată ziua unui specialist PPC

 

Domeniul marketingului digital este unul extrem de dinamic, ceea ce face ca task-urile zilnice ale unui specialist să fie extrem de diverse, făcând acest job foarte atractiv și deloc plictisitor.

Astfel, ziua unui specialist poate arăta astfel:

  1. Dimineața este dedicată verificărilor. Micul dejun PPC poate arată astfel: verificarea tuturor conturilor AdWords pentru a vedea activitatea, bugetul, schimbările neobișnuite în indicatori, aprobarea/dezaprobarea diverselor reclame.
  2. În continuare se poate stabili prioritatea task-urilor pe ziua respectivă în funcție de e-mailurile primite sau de strategiile stabilite.
  3. Ziua e în general descrisă prin jonglarea mai multor activități: cercetare, analiză, implementare, relaționare.
  4. Nicio zi a unui specialist PPC nu este lipsită de ședințe telefonice sau întâlniri cu clienții.
  5. O întâlnire de azi cu clientul poate fi mâine înlocuită cu un brainstorming în echipă sau un training cu privire la noi aplicații sau la noutăți ale produselor deja folosite întrucât tehnologia este într-o continuă schimbare și apar mereu noi funcționalități care pot aduce valoare campaniilor.

 

Nicio zi nu este la fel. Jobul de specialist în marketing digital nu este unul care poate cădea în rutină. Noutatea informațiilor, dinamica domeniului, diversitatea clienților îl fac să fie pe placul noilor generații.

Mediul digital este în creștere pe măsură ce tehnologia se dezvoltă, iar oamenii devin tot mai dependenţi de tehnologie și internet, ceea ce face specializarea de specialist PPC să devină la fel de râvnită ca jobul de publicitar în America lui Don Draper.

***

Dacă te regăsești în rândurile de mai sus, dacă te entuziasmezi la vederea unor campanii de digital bine gândite, dacă pentru tine reclamele nu sunt un motiv să schimbi canalul sau să dai skip, Canopy e în permanență în căutare de oameni îndrăgostiți de online.


alexandra-tudorAlexandra Tudor, PPC Architect Canopyst @Canopy

Alexandra este fan declarat al online-ului. În ultimii 4 ani a dezvoltat campanii Pay Per Click și strategii de online marketing pentru zeci de companii din cele mai diverse domenii. PPC – ul este în topul preferințelor ei datorită relevanței și rezultatelor pe care le poate genera pentru un brand. | LinkedIn