În Cariere

Cum trebuie să arate un profil de LinkedIn ca la carte

profil linkedin

Deși la noi a fost mult timp în umbră, eclipsat de platforme precum eJobs și BestJobs, LinkedIn a început de o vreme să câștige teren, și pe bună dreptate. Rețeaua este utilă atât pentru cei care se află în căutarea unui job, cât și pentru companiile care au nevoie de angajați. Totodată, modul în care este construită încurajează formarea unor rețele extinse de profesioniști, ceea ce nu poate reprezenta decât un avantaj.

De aceea, dacă nu ați făcut-o deja, e momentul să acordați mai multă atenție profilului vostru de LinkedIn, de care probabil ați uitat imediat după ce l-ați creat, și să îl aduceți într-o formă cât mai completă și prezentabilă.

Care sunt lucrurile pe care trebuie să le bifați, ce informații să includeți și ce greșeli să evitați în construirea profilului de LinkedIn, vom consemna în rândurile de mai jos.

1. URL personalizat

Odată ce ați creat un profil pe LinkedIn, vi se va genera o adresă default, pe care însă o puteți personaliza, prin apelarea la funcția „Edit” din „Public profile settings”. Fiind vorba despre un profil serios, folosit în relațiile profesionale, e recomandat să mergeți pe varianta „prenume-nume”. Nu numai că denotă seriozitate, dar vă ajută și în căutările Google.

2. Nu uitați de fotografie!

E recomandat ca fotografia să fie din plan apropiat, să pună în valoare trăsăturile feței. Nu confundați profilul de Facebook cu cel de LinkedIn, deci fără „bot de rață” sau alte viețuitoare. Nu trebuie să dați nici în extrema cealaltă, adoptând o postură serioasă, de buletin.

Alegeți o fotografie care să vă reprezinte și să denote că sunteți o persoană sociabilă și de încredere. Nu neglijați această rubrică, gândind că un angajator ar trebui să vă selecteze pentru ce știți, nu pentru cum arătați; asocierea unei fețe umane la informațiile din CV este foarte importantă și poate face diferența.

3. Realizați un rezumat detaliat și atrăgător al parcursului vostru profesional

Cele mai multe persoane lasă rubrica „Summary” pentru final, când deja au impresia că repetă ce au scris legat de educație și experiență, iar atunci se rezumă la a arunca niște cuvinte în grabă în spațiul acela gol.

Este o alegere greșită, pentru că sunt șanse mari ca o persoană care vă scanează profilul să nu analizeze cu atenție toate intrările de la rubrica „Experiență”, citind doar rezumatul făcut de voi. Acesta ar trebui să aibă cam 200-400 de cuvinte și să detalieze parcursul vostru profesional.

Insistați asupra provocărilor pe care le-ați întâmpinat și a realizărilor voastre, apelați la un stil narativ și încercați să îl faceți cât mai atractiv cu putință. E bine să începeți cu ce faceți în momentul actual, trecând abia apoi la a povesti cum ați ajuns în această ipostază.

4. Nu vă zgârciți la relatarea experienței profesionale

Dacă rezumatul a fost convingător, cei interesați își vor concentra toată atenția asupra experienței profesionale pe care ați acumulat-o. Nu omiteți nicio activitate care ar putea avea relevanță pentru domeniile voastre de interes, de la internshipuri și activități de freelancing, la joburi de mai scurtă sau mai lungă durată.

De asemenea, încercați să obțineți recomandările oamenilor cu care ați colaborat pe diferite proiecte, clienți, șefi sau colegi, pentru a reda o imagine cât mai completă a activității desfășurate în cadrul fiecărui job menționat și a rezultatelor obținute. În plus, dacă este posibil, lăsați linkul paginii unde pot găsi portofoliul vostru de lucrări (texte, sloganuri, concepte de campanie, comunicate de presă, mape de presă etc.).

5. Competențe

Foarte mulți se blochează când vine vorba de a menționa competențele și cunoștințele pe care le dețin, mai ales cei care se află în primii ani de carieră. LinkedIn vă ajută în acest sens, oferindu-vă variante de competențe, pe măsură ce tastați anumite cuvinte cheie.

Ca recomandare, e bine să treceți acele activități pe care le stăpâniți cât de cât, pentru a nu da speranțe deșarte potențialilor angajatori. Mai mult, toate competențele și cunoștințele pe care le menționați în această rubrică trebuie să fie confirmate nu doar de studiile absolvite, ci și de experiența profesională și portofoliul de lucrări. Cu alte cuvinte, degeaba veți scrie că vă pricepeți la redactarea materialelor pentru presă, dacă până acum ați avut un job ca promoter și unul ca operator call centre, iar în portofoliu aveți texte de beletristică.

6. Date de contact

Asigurați-vă că datele de contact sunt actuale și că profilul vostru este vizibil chiar și celor cu care încă nu v-ați conectat. Dacă nu aveți o adresă de e-mail serioasă (de genul prenume/nume), acum e momentul să vă faceți una.

7. Premii, diplome, certificate

Și aceasta este o rubrică pe care este bine să o exploatați, cu condiția să aveți cu ce. Dacă nu aveți 18 ani, premiile de la olimpiadele școlare cel mai probabil că și-au cam depășit termenul de valabilitate. La fel de puțin însemnate sunt și diplomele de participare oferite mai mult simbolic la tot felul de evenimente obscure.

Includeți aici doar premii relevante pentru domeniile voastre de interes, acordate de instituții recunoscute. Același lucru este valabil și pentru cursurile extracurriculare pe care le-ați absolvit și certificatele obținute. Nu vă lăudați cu titluri lipsite de valoare, pentru că nu faceți decât să demonstrați că vă mulțumiți cu puțin sau, mai rău, că nu aveți repere.

Mi-am făcut profilul. Și-acum, ce?

Dincolo de a fi o platformă de „găzduire” a CV-urilor, LinkedIn este, până la urmă, o rețea de socializare. Asta înseamnă că este în beneficiul vostru dacă o exploatați și în acest sens. Cu alte cuvinte:

  • conectați-vă cu oameni pe care îi cunoașteți, îi admirați sau cu care aveți interese comune. Dacă trimiteți o solicitare de conectare unei persoane cu care nu ați avut încă niciun contact, e recomandat să nu lăsați mesajul default cererii, ci să îi scrieți câteva rânduri, în care să explicați de ce vreți să stabiliți o astfel de legătură;
  • alăturați-vă grupurilor de nișă, puneți întrebări, ridicați probleme actuale ale domeniului, împărtășiți idei și participați la dezbateri. Cu siguranță vă veți face remarcați;
  • urmăriți paginile companiilor și evoluția activității acestora.

Toate aceste demersuri vă vor ajuta să deveniți o parte a comunității profesioniștilor din domeniul în care activați sau vreți să activați.

Pentru final, un infografic care să vă ajute să întocmiți un profil pe LinkedIn ca la carte.