În Cariere

De ce să participi la o competiție dedicată proiectelor startup

startupuri

Dincolo de munca pe care o depuneți zi de zi la job, probabil că fiecare dintre voi are cel puțin o idee de proiect revoluționar, fie că e vorba de o aplicație care ar putea schimba lumea sau un produs inedit. Și la fel de probabil, cei mai mulți dintre voi le păstrați doar în gând, pentru că nu știți cât de fezabile sunt de fapt.

Ei bine, dacă nu ați făcut-o deja, poate că ar fi bine să luați în calcul participarea la o competiție dedicată proiectelor de tip startup.

Ce este un startup?

Prin startup înțelegem orice fel de parteneriat, organizațional sau de altă natură, croit în jurul unei idei de afacere aflată în faza în care încă i se cercetează rata de rentabilitate și i se caută un model de business potrivit.

Dar nu orice companie la început de drum este un startup. Caracteristica definitorie o reprezintă potențialul unei creșteri rapide, prin acoperirea unei piețe mari și puternice. Iar asta aduce cu sine o provocare foarte mare: ideea afacerii trebuie să fie inovativă, să nu se mai regăsească aplicată sub această formă pe piața în care va fi lansată. Tocmai de aceea, puține startup-uri reușesc să supraviețuiască.

Ce este o competiție adresată startup-urilor?

Competițiile adresate startup-urilor oferă persoanelor inovative și pasionate de business un cadru în care să își prezinte ideile în fața unor oameni cu experiență. Iar dacă se observă că au potențial, vor fi dezvoltate într-o perioadă scurtă de timp, într-un ritm foarte intens, alături de câțiva colegi de echipă.

Fiecare echipă are de obicei un mentor care îi va consilia pe parcursul procesului de lucru. Cele mai multe astfel de competiții se desfășoară de-a lungul a 48 sau 72 de ore, așa că e nevoie de multă pasiune și de o dorință puternică de a reuși.

La finalul celor 2 sau 3 zile, are loc prezentarea proiectelor, a stadiului în care se află la acel moment și a direcțiilor de dezvoltare. Ulterior acestea sunt evaluate de către un juriu, desemnându-se un câștigător. De obicei, la astfel de evenimente se află și potențiali investitori, care se pot alătura unui proiect, fie că este cel câștigător sau nu.

Avantajele participării la o competiție de startup-uri

1. Acces la un flux bogat de idei creative și inovative

Chiar dacă propunerea voastră de proiect nu trece de prima selecție, tot vă alegeți cu ceva: intrați în contact cu ideile de afaceri ale celorlalți concurenți, care vă pot inspira sau, de ce nu, vă pot atrage să lucrați cot la cot cu ei. Ceea ce ne duce la următorul avantaj.

2. Networking

La o astfel de competiție, veți fi alături de oameni care împărtășesc aceleași interese cu ale voastre și aceeași dorință de a ieși din zona de confort și de a își încerca limitele. Genul acesta de oameni nu sunt ușor de identificat pe stradă, dar sunt atent selecționați de rigorile unui astfel de eveniment. Conversați, schimbați păreri și cărți de vizită, pentru că s-ar putea ca ei să fie viitorii voștri parteneri de afaceri.

3. Educație antreprenorială

Cei care vin din domeniul tehnic se prezintă cu o idee pe care știu, în mare, cum o vor implementa, dar le lipsește componenta de business, care este vitală atunci când vrei să pui bazele unei afaceri și să atragi investitori.

Ei bine, la aceste competiții sunt prezenți oameni care au coordonat afaceri de succes și care vă vor sfătui în privința acestor aspecte, vă vor recomanda resurse educative și vă vor aduce cu „picioarele pe pământ”, fără nicio ezitare.

4. Mentorat

Și dacă tot am ajuns la capitolul „sfaturi”, nu putem să nu menționăm beneficiile aduse de faptul că veți avea un mentor, o persoană cu experiență, care cel mai probabil a fost în locul vostru și vă va împărtăși din experiența sa bogată și cu care este bine să țineți legătura și după terminarea evenimentului.

5. Acces la potențiali investitori

Chiar dacă ideea voastră nu ia premiul cel mare și chiar dacă mai sunt de clarificat anumite aspecte cu privire la modul în care va evolua, s-ar putea ca unuia dintre investitorii prezenți la eveniment să îi surâdă și să vă sprijine în dezvoltarea ei ulterioară.

6. Premii

Că tot am adus în discuție premiul cel mare, toate competițiile de acest gen acordă un premiu celui mai bun proiect prezentat, premiu deloc de ignorat, ca valoare. În România, valoarea premiilor este de câteva mii de euro, iar la competițiile internaționale poate fi chiar de zeci de mii de euro. Și acesta este, deci, un beneficiu extrem de important.

7. Experiența în sine

Poate că sună ca un clișeu, dar simpla experiență de a participa la un asemenea eveniment, de a munci cot la cot cu niște străini, de a lucra non-stop la o idee la care visați de mult, este un câștig enorm.

Totuși, competițiile dedicate startup-urilor nu sunt pentru toată lumea…

A te implica „trup și suflet” într-un asemenea eveniment presupune să îți asumi niște riscuri. Să fii conștient de faptul că, după ce vei fi „rumegat” luni întregi la o idee, după ce vei fi lucrat 3 zile non-stop la implementarea ei, sunt șanse mari să ți se spună că visezi la „cai verzi pe pereți”. Că nu există o nevoie reală pentru proiectul tău. Și nu oricine știe să piardă, nu oricine știe să vadă că astfel de critici sunt, de fapt, constructive pe termen lung.

Apoi, nu toată lumea poate lucra atât de intens. Sunt persoane care nu au anduranța necesară implicării și dezvoltării unui astfel de proiect. Cu alte cuvinte, startup-urile nu sunt pentru persoanele comode. E ușor să visezi, dar e extrem de dificil să încerci să transformi visele într-un produs concret, iar unii vor claca la prima provocare mai mare.

Așadar, dacă nu aveți „gene de păsări phoenix” în voi, dacă știți că nu puteți să vă reconstruiți la nesfârșit, s-ar putea ca aceste competiții să fie o „palmă usturătoare”. Pe de altă parte însă, nu puteți afla dacă vi se potrivește acest mod de lucru până nu îl încercați.