În Cariere

Manifest pentru studiile în design

studii creative

Studiile sunt grele. Cu atât mai dificil este să faci studii în design, pentru că o mare parte dintre ele se concentrează pe opinii și noțiuni abstracte. Sunt prea puține adevăruri absolute în studiile de design. O mare parte dintre acestea presupun învățarea câtorva tehnici esențiale, pe care să încerci mai apoi să le aplici în munca ta în moduri cât se poate de interesante. În rândurile ce urmează, voi prezenta câteva idei despre cum ar trebui să abordezi studiile în design și cum să obții avantaje maxime din această experiență, pentru a le folosi mai târziu în carieră.

Asumă-ți întotdeauna riscuri

E ușor să înveți și apoi să reproduci cu exactitate ce ai învățat, dar nu așa vei evolua. Metoda asta ar avea o justificare dacă ai fi avocat, dar nu văd cum ar ajuta un student la design sau un profesionist în domeniu. Ar trebui să îți depășești limitele și să îți asumi riscuri, mai ales în timpul studiilor. Încearcă chestii despre care crezi că nu vor funcționa, pune întrebările la care ai impresia că nu vei găsi răspunsul, urmărește țeluri ce par improbabile. Din experiență, pot spune că riscurile asumate în timpul școlii au avut cele mai bune rezultate.

Fii competitiv

În timpul studiilor apar foarte multe oportunități. De exemplu, proiecte de colaborare, activități extracurriculare, slujbe pe cont propriu. Nu se va întampla mereu ca aceste oportunități să îți bată la ușă, trebuie și tu să te mobilizezi. Fiecare instituție are o publicație care creează și produce materiale colaterale interne și externe. Ai putea fi chiar tu persoana care se ocupă de aceste proiecte. Interesează-te și cere de lucru. Dacă ai talent și puțin noroc, poți să obții aceste proiecte.

Fii competitiv și în privința cursurilor. Există două tipuri de profesori de design: cei care se impun și cei care impulsionează. Unii profesori încearcă să își impună cunoștințele ca norme absolute, alții vor încerca să te determine pe tine să afli informații de la ei. Pune-le tuturor întrebări. Vino cu argumente proprii. Investighează proiecte vechi. În afara orelor de curs, discută cu profesorul favorit și vezi dacă știe pe cineva care are nevoie de interni (crede-mă că sigur știu pe cineva). Întreabă profesorii dacă au nevoie de asistent. Află ce expoziții le-au plăcut la muzeele din oraș. Este foarte important, ca student la design, să nu aștepți să se ivească oportunități. Fii competitiv și fă-ți singur norocul și oportunitățile.

Încalcă regulile

În timpul cursurilor îi sfătuiesc pe studenții mei să dea naibii regulile atât timp cât au un motiv întemeiat. Am observat că studenții conservatori, care respectă regulile și încearcă să fie pe placul profesorului, sunt cei mai previzibili în lucrări. Lucrările nu sunt proaste, doar sunt previzibile. Sfidarea regulilor te provoacă să te îndepărtezi de comfortul drumului încercat și te determină să creezi lucrări mult mai interesante, mult mai semnificative și mult mai amuzante pentru tine ca designer.

Dar asta nu însemnă să contrazici orice doar de amorul artei. Nu înseamnă să ignori regulile în totalitate și de orice fel. Înseamnă să analizezi cerințele și să depășești limitele cu argumente solide și idei creative. Să încalci regulile doar ca să pari diferit este o prostie, dar să le încalci pentru că ai o idee mult mai bună este o mișcare inteligentă.

Observă totul. Nu ignora nimic

Fiecare designer își are rădăcinile într-o experiență unică și personală. Colegii care au urmat aceleași studii vor avea la sfârșitul acestora cunoștințe diferite în funcție de profesorii care i-au îndrumat, locurile pe care le-au vizitat și cărțile pe care le-au citit. Ca designer trebuie să fii mereu atent la lumea care te înconjoară.

Trebuie să observi totul, în detaliu, așa cum te învață în primul an de studiu la cursul de desen, nu doar să te uiți, ci să vezi cu adevărat. Trebuie să fii mai mult decât un observator, trebuie să fii creator. Trebuie să scapi de orice prejudecată vizavi de ceea merită sau nu atenția ta. Orice lucru are potențial să fie interesant și să te influențeze într-un fel sau altul. Nu orice lucru se va dovedi a fi interesant, dar cu cât vezi mai multe, cu atât cresc șansele să observi ceva ce îți va fi cu adevărat folositor.

Fii obsesiv

Se spune că nevoia te învață. Sunt de acord, doar că, în cazul designerilor, aș spune că obsesia te învață. Obsesia este forța ce te împinge să explorezi și să descoperi cât se poate de mult despre ceea ce te pasionează. Nu mă refer la obsesia patologică, am înțeles că asta nu este nici amuzantă, nici interesantă, ci mă refer la ideea de a fi profund implicat în ceea ce faci. Această obsesie va fi catalizatorul care te va duce de la etapa în care înțelegi și iei cunoștință de un lucru la etapa în care poți să creezi. Ni se spune că obsesia este nesănătoasă și în unele cazuri așa este.

Când vine vorba de modul în care vede un designer lumea, obsesia poate fi acel impuls care declanșează o explozie de idei, încât pe măsură ce devii tot mai preocupat de un lucru, începi să îl regândești. Obsesia te poate propulsa de la a gândi spre a crea. Niciodată nu ar trebui să îți suprimi entuziasmul vizavi de ceva ce te interesează si, în aceeași ordine de idei, nu trebuie să eziți să fii obsesiv vizavi de multe lucruri de vreme ce nu știi unde te vor conduce.

Renunță la confort

Confortul este supraestimat, mai ales în cazul designerilor. Știi că poți oricând să te joci cu un font, adaugi ceva culoare, mai pui și o imagine și ai făcut o lucrare decentă. Nu e grozavă, dar e destul de bună. E foarte ușor să te obișnuiești să faci același tip de lucrare mereu. Designul cu adevărat impunător, semnificativ, inspirațional vine nu din confort, ci din disconfort. Vine din teama că munca ta ar putea să fie absolut oribilă, dar la fel de bine ar putea să fie magnifică.

Disconfortul te determină să arunci o privire critică asupra a ceea ce crezi că știi și asupra modului în care crezi că ar trebui să faci ceva. Disconfortul te determină să iei decizii oneste, să îți depășești limitele și să îți asumi mai multe riscuri. Acceptând această teamă, păstrând această stare de disconfort, vei depăși așteptările și vei păși în necunoscut, un proces de descoperire complet opus repetiției.

Dezvoltă păreri

Ar trebui să ai păreri vizavi de design și de lumea ce te înconjoară. În mod ideal, ar trebui să ai opinii puternice și argumentate. Fiecare dintre designerii de succes pe care i-am cunoscut este implicat activ în design, nu lasă munca să treacă peste el ca un val. Are opinii despre ceea ce vede. A avea o opinie presupune a analiza munca ce o faci și a-ți construi un răspuns la aceasta. În calitate de formator, fac mereu acest lucru la cursuri și încerc să fac asta în mod consecvent în activitatea profesională. În momentul în care îți formulezi o opinie despre design, obligatoriu vei alege o parte a baricadei și asta te va defini ca designer.

Sunt o grămadă de designeri care se pontează dimineața, aruncă într-o doară un text în InDesign cât e ziua de lungă, ca apoi să plece acasă la sfârșitul programului și să nu se mai gândească la design până a doua zi. Sunt designeri care ignoră cu nonșalanță arta și designul în timp ce caută următorul reality show de vizionat la televizor. Și apoi sunt acei designeri care studiază în timpul liber. Pentru ei, distracția înseamnă să studieze despre typography sau să facă experimente de pictură sau fotografie. Aceștia sunt designerii care sunt dedicați muncii lor, designerii care sunt activi și fac eforturi de a deveni tot mai buni pe zi ce trece.

Fii alert

Se spune că un polițist este la datorie non stop. Polițiștii văd mereu lumea înconjurătoare din perspectiva unui profesionist. Observă lucruri pe care alții nu le văd. Reacționează ca și cum ar fi la datorie chiar și atunci când nu poartă uniforma. Majoritatea polițiștilor pe care i-am întâlnit sau despre care am auzit poartă arma și insigna asupra lor chiar și când sunt în concediu. Nu pot să oprească pur și simplu instinctul când ies din tură.

Un designer trebuie să se comporte ca un polițist.Un designer este designer tot timpul. Întotdeauna trebuie să privești, să observi, să creezi, chiar dacă o faci doar în mintea ta. E un obicei bun să porți mereu la tine o cameră foto, poți oricând să surprinzi un detaliu interesant, nu doar pentru că ai un proiect în desfășurare, ci pentru că este în firea ta ca artist vizual să observi și să interpretezi lumea din jurul tău. Inspirația poate veni la fel de bine din orice sau din nimic, în același timp.

Unul dintre cele mai interesante lucruri în a fi designer este că educația ta nu se sfârșește când ieși de pe băncile școlii. Continui să înveți pe tot parcursul vieții, iar aceste idei trebuie să te însoțească în timpul transformării într-un designer profesionist.