Când majoritatea oamenilor se gândesc la înregistrarea stereo, primul lucru care le vine în minte este un cuplu de microfoane potrivite, aranjate într-un model XY. Desigur, are sens, pentru că aceasta este cea mai apropiată modalitate de a replica un adevărat cuplu de urechi umane.
Dar în timp ce înregistrarea cu microfon XY este cea mai evidentă metodă, nu este singurul joc din oraș. Tehnica de înregistrare Mid/Side (M/S) este mai complexă, dar oferă avantaje dramatice față de varianta standard. Dacă nu ați auzit niciodată de înregistrarea M/S, sau v-a fost frică să o încercați, pierdeți un instrument puternic din arsenalul dvs. de înregistrare.
Ce înseamnă MS la boxe – istoric
Înregistrarea cu microfon Mid/Side nu este deloc un concept nou. A fost concepută de inginerul EMI Alan Blumlein, un pionier timpuriu al sunetului stereofonic și surround. Blumlein a patentat tehnica în 1933 și a folosit-o în unele dintre primele înregistrări stereofonice.
Tehnica de înregistrare cu microfon M/S este folosită extensiv în transmisii, în mare parte pentru că înregistrările M/S corect realizate sunt întotdeauna compatibile cu mono-ul. M/S este, de asemenea, o tehnică populară pentru înregistrările de studio, iar conveniența și flexibilitatea sa o fac o alegere bună și pentru înregistrările live.
Citește și despre Boxe JBL – cum selectezi boxa în funcție de modul de utilizare
De ce Mid/Side?
Principalul dezavantaj al tehnicii de microfon XY este faptul că rămâneți cu ceea ce ați înregistrat — precum și cu imaginea stereo a acestuia. Și în unele cazuri, reducerea acestor piste la mono poate rezulta în anumite anulări de fază.
Tehnica M/S vă oferă mai mult control asupra lățimii dispersiei stereo decât alte tehnici de înregistrare cu microfon, și vă permite să faceți ajustări în orice moment după terminarea înregistrării.
În timp ce înregistrarea XY necesită un cuplu potrivit de microfoane pentru a crea o imagine consistentă, înregistrarea M/S folosește adesea două microfoane complet diferite, sau microfoane similare setate la diferite modele de captare.
Microfonul “Mid” este amplasat îndreptat spre centrul sursei de sunet. În mod tipic, acest microfon ar fi un model de tip cardioide sau hipercardioide (deși unele variații ale tehnicii utilizează un model omnidirecțional sau de tip 8). Microfonul “Side” trebuie să fie un model de tip 8. Acest microfon este îndreptat la 90 de grade față de axa sursei de sunet. Ambele capsule de microfon ar trebui plasate cât mai aproape posibil, de obicei una deasupra celeilalte.
Plasarea Standard Mid/Side folosind două microfoane AKG C414.
La nivelul său cel mai simplu, tehnica de înregistrare M/S nu este atât de complicată. Conceptul este că microfonul Mid acționează ca un canal central, în timp ce canalul microfonului Side creează ambiție și direcționalitate prin adăugarea sau scăderea informațiilor din fiecare parte.
Modelul de tip 8 al microfonului Side, îndreptat la 90 de grade față de sursă, captează sunetul ambiental și reverberația care vin din lateralele scenei sonore. Deoarece este un model de tip 8, cele două părți sunt în fază de 180 de grade. Cu alte cuvinte, o încărcare pozitivă pe o parte a diafragmei microfonului creează o încărcare negativă egală pe cealaltă parte. Fața microfonului, care reprezintă partea plus (+), este de obicei îndreptată spre stânga scenei sonore, în timp ce partea din spate, sau minus (-), este îndreptată spre dreapta.
Semnalul de la fiecare microfon este înregistrat pe propriul său canal. Cu toate acestea, pentru a auzi o imagine stereo corectă atunci când ascultați înregistrarea, canalele trebuie să fie matriciate și decodate.
Deși ați înregistrat doar două canale de audio (Mid și Side), următorul pas este să separați semnalul Side în două canale separate. Acest lucru poate fi făcut fie în software-ul DAW, fie în mixerul hardware, aducând semnalul Side pe două canale și inversând faza pe unul dintre ele. Panoramați un canal la stânga complet, celălalt la dreapta complet. Cele două canale rezultate reprezintă ambele părți ale a ceea ce microfonul Side de tip 8 percepe.
Acum aveți trei canale de audio înregistrate — canalul central Mid și două canale Side — care trebuie echilibrate pentru a recrea o imagine stereo.
Acum, dacă ascultați doar canalul Mid, veți primi un semnal mono. Ridicați cele două canale side și veți auzi o dispersie stereo. Iată partea cu adevărat interesantă — lățimea câmpului stereo poate fi variată prin cantitatea de canal Side în mix!
Cum funcționează de fapt MS?
Un instrument în centrul perfect (0 grade) creează un sunet care intră direct pe ax în microfonul Mid. Dar același sunet lovește punctul nul al microfonului de tip 8 Side. Semnalul rezultat este trimis în mod egal la autobuzele și difuzoarele mixerului de stânga și dreapta, rezultând o imagine centrată. Un instrument poziționat la 45 de grade la stânga creează un sunet care lovește microfonul Mid și unul dintre părțile microfonului de tip 8 Side.
Deoarece partea frontală a microfonului Side este îndreptată spre stânga, sunetul cauzează o polaritate pozitivă. Această polaritate pozitivă se combină cu polaritatea pozitivă de la microfonul Mid în canalul stâng, rezultând o creștere a nivelului pe partea stângă a câmpului sonor.
Între timp, în canalul drept al microfonului Side, același semnal cauzează o polaritate negativă în fază. Această polaritate negativă se combină cu microfonul Mid în canalul drept, rezultând o reducere a nivelului pe partea dreaptă. Un instrument poziționat la 45 de grade la dreapta creează exact efectul opus, crescând semnalul către partea dreaptă și scăzându-l către stânga.
Care este avantajul?
Unul dintre cele mai mari avantaje ale înregistrării M/S este flexibilitatea. Deoarece imaginea stereo depinde direct de cantitatea de semnal care vine către canalele laterale, ridicarea sau coborârea raportului între canalele Mid și Side va crea un câmp stereo mai larg sau mai îngust. Rezultatul este că puteți schimba sunetul înregistrării stereo după ce aceasta a fost deja înregistrată, lucru imposibil folosind aranjamentul tradițional de înregistrare a microfonului XY.
Experimentați puțin cu acest lucru — ascultați doar canalul Mid și veți auzi un semnal direct, monofonic. Acum scădeți nivelul canalului Mid în timp ce ridicați cele două canale Side. Pe măsură ce semnalele Side cresc și Mid scade, veți observa că imaginea stereo devine mai largă, în timp ce centrul se deplasează mai departe. (Eliminarea completă a canalului Mid rezultă într-un semnal care este în mare parte sunet ambiental, cu foarte puțină direcționalitate — util pentru efect, dar nu prea mult altceva.) Prin pornirea cu sunetul direct Mid și amestecarea canalelor Side, puteți crea exact imaginea stereo potrivită pentru piesa respectivă.
Un alt mare avantaj al M/S este că oferă o adevărată compatibilitate mono. Deoarece cele două canale Side se anulează reciproc atunci când comutați mixul la mono, rămâne doar canalul central Mid, oferindu-vă un semnal monofonic perfect. Și deoarece canalele Side conțin, de asemenea, mult din ambianța camerei, colapsarea mixului la mono elimină acest sunet, rezultând un mix mai direct cu o claritate sporită.
În timp ce majoritatea înregistrărilor M/S se fac cu un microfon cardioid pentru canalul Mid, varierea microfonului Mid poate crea unele efecte interesante. Încercați un model de microfon omnidirecțional pe canalul Mid pentru o spațialitate dramatic crescută și o răspuns extins în frecvențe joase.
Experimentarea cu diferite combinații de microfoane poate, de asemenea, face diferența. În mare parte, ambele microfoane ar trebui să fie destul de similare în sunet. Acest lucru este valabil în special atunci când sursa de sunet este mare, cum ar fi un pian sau un cor, deoarece canalele împart informații de panoramare; altfel, calitatea tonală va varia în întregul câmp stereo.
După cum puteți vedea, tehnica microfonării M/S are mult mai multe de oferit decât ceea ce se aude la prima ascultare, deci încercați-o. Veți descoperi că este o metodă incredibil de utilă pentru a obține controlul absolut al câmpului stereo în înregistrările dvs.