În Editorial

Ce ne facem cu „concursomanii” de pe Facebook?

concursomanii de pe Facebook

Orice om de digital care a avut contact cu social media s-a lovit de antagonicele „like, comment și share”. Suntem în războiul rece al engagement-ului. Primul care găsește soluția relevanței, câștigă. Ne străduim să găsim calitatea, fără să sacrificăm cantitatea. Ne dorim vânzări, conversii, obiective reale, dar like-urile acelea multe arată totuși atât de bine!

Clientul meu se uită la like-uri. Asta raportează afară!

Așa e. Pe termen scurt, îi satisfaci o nevoie. Pe termen mediu și lung însă, arunci resurse pe geam. Am strâns sute de mii de fani, iar acum Facebook ne-a spus că trebuie să plătim ca să îi activăm. Unde e afacerea? De ce avem jumătate de milion de fani pe Facebook, când în realitate, doar 100.000 cumpără produsele noastre, iar din aceștia, doar 10.000 sunt „returning buyers”, adică fani adevărați?

Răspunsul este simplu – pe Facebook există o comunitate, o tipologie specifică de oameni: „concursomanii”.

„Concursomanul” este un om cu unul sau mai multe conturi, care își dedică existența like-urilor și share-urilor și care crește în mod artificial cifrele de engagement.

Mai jos veți găsi primul studiu care încearcă să lege atitudinea „concursomanilor” din social media cu intenția lor reală de cumpărare. Vă dau înainte câteva extrase interesante:

  • Pe săptămână, un „concursoman” poate participa la până la 60 de concursuri;
  • Tinerii și adolescenții participă la mai puține concursuri care necesită o acțiune de „share” (pentru că țin la imaginea lor pe Facebook), în timp ce oamenii mai în vârstă sunt participanți mult mai activi pe acest gen de concursuri;
  • În medie, un „concursoman” distribuie 20 de mesaje într-o singură zi. Media de like-uri pe care le primește pe fiecare astfel de mesaj este între 0 și 3.
  • Fanii adevărați mai degrabă citesc sau dau like conținutului, însă nu participă în mod activ (prin comment sau share);
  • Aproape 50% dintre „concursomani” declară că urmăresc branduri pe Facebook, dar cumpără ținând cont de alte criterii, comparativ cu fanii adevărați, care leagă mai mult cumpărăturile de ceea ce publică în social media brandurile pe care le urmăresc;
  • Concursurile de tip „accesează o aplicație și câștigă” sau „răspunde și câștigă” sunt cel mai bine corelate cu vânzările reale.

Pentru mai multe detalii, analizați datele prezentate în infograficul de mai jos, care ilustrează rezultatele obținute în urma acestui studiu. Apoi vă voi sugera câteva modalități prin care puteți evita „concursomanii” și comunica în mod eficient cu fanii adevărați.

infografic studiul concursomanilor

Acum că am văzut în detaliu care este situația, o să vă dau câteva sfaturi extrase din experiența mea de până acum și confirmate de rezultatele studiului:

    • Încercați să targetați mesajele publicate pe diverse tipologii de oameni;

Chiar dacă veți avea un reach numeric mai mic, s-ar putea ca, procentual, să determinați mai mulți oameni relevanți să interacționeze cu conținutul publicat.

    • Mai mulți pași de concurs elimină din „concursomani”;

Dacă aveți un obiectiv calitativ, încercați să organizați concursuri cu un mecanism mai complex de participare și selecție;

    • Țineți cont de faptul că fanii adevărați s-ar putea să nu interacționeze cu voi;

Dar cel mai probabil citesc conținutul pe care îl publicați. Asigurați-vă că le oferiți și altceva pe lângă amintirea faptului că produsele voastre există.

    • Încercați o serie de activări și în mediul offline;

Targetați aceste activări special pentru publicul care nu vă răspunde de regulă la mesajele publicate. Chiar dacă e dificil să aduceți mediul online în offline, o targetare bine gândită s-ar putea să vă aducă rezultate surprinzătoare.

Și, ca să închei cu un citat preferat:

The biggest mistake you can make is to presume people are interested in what you’re sharing.

Sursă iamgine: Shutterstock