În Editorial

Content writing vs. copywriting: Clarificări conceptuale

content-writing

Marele dezavantaj al faptului că preluăm activități cu tot cu denumirile lor din limba engleză este acela că nu acordăm suficientă atenție sensului termenilor preluați înainte să începem să îi folosim și lăsăm loc, în acest fel, neclarităților. Asta s-a întâmplat și în cazul perechii de termeni „content writing” și „copywriting”, folosiți ca expresii sinonime, deși fiecare dintre ei desemnează o activitate distinctă.

Generarea de conținut, generatoare de confuzii

Confuzia, după cum puteți anticipa, vine din faptul că ambele activități vizează generarea de conținut, sub formă de text. Atât activitatea de content writing, cât și cea de copywriting, implică acțiunea de a scrie, mai mult sau mai mai puțin, pe diferite teme și pentru diferite medii şi audienţe.

 

Diferența nu stă, așa cum se spune uneori, în faptul că activitatea de content writing privește mediul online și cea de copywriting pe cel offline. Ambele pot produce texte pentru toate mediile, texte care pot fi transmise sub mai multe forme (audio, video, mesaje scrise). Deosebirea dintre cele două activități stă în scopul textelor pe care le produc. Vom detalia în cele ce urmează.

 

Ce înseamnă content writing?

Sursă imagine: Shutterstock

Așa cum specifică și numele, a face content writing înseamnă a scrie conținut. Dar nu orice tip de conținut, ci unul care are ca scop informarea unui anumit public pe un anumit subiect, educarea acestuia cu privire la o anumită temă sau pur și simplu interacțiunea cu acesta.

 

Astfel, fie că vorbim de un articol pe blog, un status pe Facebook, un manual de utilizare a unei mașini de spălat sau o broșură despre igiena dentară, oricare dintre aceste materiale a fost creat de una sau mai multe persoane, în urma activității de content writing.

 

Content writing este activitatea folosită cu predilecție în relațiile publice, atât cu scopul de a informa diferitele categorii de public, cât și pentru a crea și consolida relațiile cu aceștia.

 

Ce înseamnă copywriting?

Sursă imagine: Shutterstock

Originea termenului „copywriting” este foarte interesantă. Deși poate părea surprinzător, se pare că în limba engleză mai veche, cuvântul „copy” nu înseamnă doar copie, ca duplicat, ci și lucrul care este copiat, ca original.

 

Utilizările termenului „copywriting” și asocierile cu publicitatea au devenit mai frecvente odată cu dezvoltarea presei, când au început să se vândă primele spații pentru reclame, ale căror texte originale erau numite „copy”, întrucât urmau să fie transcrise de personalul ziarului. Astfel, textele reclamelor au primit numele de „copy”, iar autorii acestora, de „copywriters”.

 

Acestea fiind spuse, am divulgat deja o particularitate a activității de copywriting, anume aceea că ține de domeniul publicitar. Mai concret, textele scrise de un copywriter au ca unic scop acela de a determina publicul să facă o acțiune concretă, aceasta fiind, cel mai des, aceea de a cumpăra.

 

Poate că veți spune că orice conținut emis de un brand are, până la urmă, scopul final de a susține și promova vânzările și că, prin urmare, content writing devine totuna cu copywriting. Doar că nu este chiar așa.

 

Copywriting-ul are misiunea directă și nemijlocită de a persuada, de a determina o reacție din partea publicului, textul fiind cauza, iar acțiunea respectivă fiind efectul său direct.

 

În schimb, dacă ne referim la content writing, acțiunea poate fi doar un efect secundar sau terțiar, mijlocit și sprijinit de o serie de alte activități.

Este o mare diferență între o pagină dedicată promovării unui ebook cu rețete de slăbit, spre exemplu, și o pagină care informează oamenii despre diferite tipuri de diete; prima este realizată prin copywriting, în vreme ce a doua prin content writing.

Diferențe de stil

Sursă imagine: Shutterstock

Diferențierea aceasta este importantă nu doar de dragul acurateții conceptuale, ci și pentru că fiecare dintre cele două activități necesită o anumită gândire, un anumit stil și deci anumite competențe.

 

Una și aceeași persoană poate face și copywriting, și content writing, dar le va face în mod distinct.
Copywriting-ul trebuie să fie persuasiv, direct și simplu. Se folosește de artificii retorice și este deseori lipsit de informații detaliate, tocmai pentru că scopul său este acela de a obține o reacție imediată.

 

Un call to action, un slogan, un mesaj de promovare a unui produs sau serviciu, toate acestea respectă anumite reguli de redactare: accentul pe beneficiile consumatorului, centrarea mesajului pe public, cuvinte puternice, verbe dinamice etc.

 

Content writing-ul, în schimb, este de cele mai multe ori obiectiv, detaliat, informativ. Un articol pe un blog, de exemplu, despre cum se montează un acoperiș de țiglă, este rodul unei asemenea activități.

 

El nu trebuie să fie emoționant, nici convingător, pentru că scopul său nu este acela de a genera o reacție impulsivă, ci de a transmite anumite informații.

 

În plus, un content writer trebuie să aibă în vedere că motoarele de căutare sunt mijloace importante prin care informația ajunge la oameni, astfel că este important ca acesta să se concentreze pe relevanța conținutului său, pe cuvintele cheie folosite, dar și pe caracterul user-friendly al textului.

Copywriting + Content writing = LOVE

În campaniile de comunicare și promovare, activitatea de content writing și cea de copywriting merg mână în mână.

 

Mesajele de promovare a produselor și serviciilor trebuie alternate cu cele de educare, cu valoare informativă pentru public, pentru a avea rezultate maxime, pe termen lung, nu doar reacții emoționale, spontane, din partea publicului.

 

E recomandat ca textele publicitare să fie completate de mesaje mai complexe, prin care să vă dovediți autoritatea în domeniu și prin care să clădiți, pas cu pas, o relație solidă cu publicul țintă.

 

În plus, dacă transmiteți publicului doar mesaje cu iz publicitar, care solicită diferite acțiuni din partea acestuia, fără să oferiți nimic în schimb, cel mai probabil că îl veți pierde.

***

Ca să concluzionăm, a face copywriting înseamnă a scrie texte care promovează un anumit produs, cu scopul predilect de a genera o acțiune specifică din partea audienței.

A face content writing, în schimb, înseamnă a crea conținut informativ și util pe diferite subiecte, fără a viza în mod necesar obținerea unui comportament imediat din partea receptorilor.