În Editorial

De fapt, cine cui aduce ofrande pe Facebook?

Facebook like

E dimineață. Nu dis-de-dimineață, pentru că aia e aproape imposibil de ceva vreme, dar e destul de dimineață încât ochii să fie grei și să nu se lase deschiși. Totuși, alarma insistă și nu poate fi ignorată la nesfârșit. Deschid, doară, ochii, pun mâna pe telefon să-l reduc la tăcere și dacă tot am pus mâna pe el mă uit să văd ce-i nou. 7 notificări de la Facebook!? Oh, my, lumea nu știe că eu mai și dorm!? Lasă, le verific eu după duș.

Acest articol nu este atât despre mine și Facebook, cât despre felul în care Facebook-ul a ajuns să ne caute pe noi, în orice moment al zilei, în orice context și în orice circumstanțe.

Când zic că ne caută Facebook-ul nu mă refer la el la propriu, ci la ceea ce se găsește pe el: prietenii noștri, amicii noștri, colegii noștri, foștii colegi, rudele noastre și… brandurile. Da, și-au făcut loc și brandurile în acest regal de prietenie virtuală. Pentru că și brandurile vor să ne fie prietene. Și pentru a ne fi prietene, trebuie să înceapă prin a avea o față.

Deci, dacă ești un brand sau gestionezi unul și încă nu ai o pagină, ce mai aștepți? Paranteză pătrată: dacă, ferească zeii, ai un cont normal în loc de pagină, pregătește-te pentru huiduieli. 😛
Iar dacă ai o pagină, ce faci cu ea!?

Toate bune și frumoase cu prietenia virtuală, dar câți dintre noi chiar avem instinctul de a ne împrieteni cu branduri, cu sau fără față? Prea puțini. Și astfel se naște mitul Like-ului.

Like-ul este un simbol mitologic care era folosit în antichitate pentru a intra în grațiile zeilor. În schimbul unui Like, zeii îi răsplăteau pe cei drept-credincioși cu daruri din belșug, care mai de care. Cumva, nu se știe cum, acest mit a supraviețuit până în prezent iar oamenii încă sunt ferm convinși că a da Like unui brand se traduce prin premii și câștiguri inimaginabile.

De fapt, știm cum. Brandurile sunt de vină! Brandurile, care vor cu tot dinadinsul să se facă plăcute. A nu se înțelege că aș avea ceva de zis împotriva arătării admirației și aprecierii printr-un Like. Dar, sunt mici lucruri ce nu se întâmplă tocmai bine, iar însăși olimpicul (în sensul a priori) Facebook le condamnă.

Nu, nu e ok să dai premii în schimbul unui Like. Nu e ok nici să înscrii pe cineva la un concurs pentru că a dat un Like. De asemenea, deși se poartă, nu e ok să încurajezi utilizatorii să taguiască prieteni în poze cu promoții, sau chiar să posteze anumite poze, respectiv status updates pe wall-ul lor, al prietenilor sau al altor pagini.

În prezent, cele mai multe branduri se folosesc de paginile de Facebook pentru a aduna o bază (cât mai mare) de adepți pe care, ulterior, să-i inunde cu mesaje comerciale.
Nu condamn așa ceva – departe de mine, dar utilizatorul ce primește, de fapt?

Cumva, pentru mine ideea de a fi fanul unei pagini era mai potrivită. Știam clar motivele pentru care apăs butonul cu pricina pe o pagină. Acum, dau Like dar ce aștept de la pagină în schimb? Aștept premii? Aștept informații? Aștept actualizări cu privire la activitatea brandului, localului, artistului în cauză? În final, aștept un pic din fiecare, în doze perfecte și la intervale ideale. Nu vreau ca o pagină să mă bombardeze, dar nu vreau nici să uite de mine. Aș vrea să mă mențină interesată.

O pagină ar trebui să fie destinată engagement-ului. Dar… despre asta, mai multe într-altă dată.