În Editorial

Link Building – înainte și după Penguin

Google Penguin update

Despre link building încă nu am vorbit până acum și m-am gândit să abordez acest subiect. În acest articol, nu voi vorbi despre strategii și metode de link building, pentru că trebuie stabilite câteva lucruri înainte. Subiectul este foarte controversat, există multe opinii și păreri diferite. Cert este că link building-ul s-a schimbat foarte mult din 2012, când a fost introdus algoritmul Penguin.

Penguin a vizat în special linkurile de calitate slabă, irelevante și puse cu scopul de a manipula page rank-ul și pozițiile în rezultate. A lovit, de asemenea, și multe ferme de linkuri sau link networks ca Build my Rank. Acest link network publică articole de slabă calitate cu linkuri către clientii lor. Algoritmul a vizat toate tehnicile neetice care au fost practicate ani de zile, dar care, din păcate, spre frustrarea multora dintre noi, funcționau.

Înainte de Penguin, aproape orice link ajuta, conta cel mai mult să aibă page rank mare, să fie dofollow și să aibă ancore exacte pe „money keywords”. Din această cauză, se făcea foarte mult spam prin directoare web, comentarii pe bloguri, profile de forumuri, site-uri de social bookmarking, ferme de linkuri, articole spinnuite și alte metode ușoare făcute automat.

Marea schimbare

Acest lucru trebuia să înceteze la un moment dat, iar când a încetat, foarte mulți webmasteri și proprietari de site-uri au avut de suferit. Cei care au fost afectați de algoritm au abuzat într-un fel sau altul de aceste tehnici. Abuzurile au fost făcute prin procente foarte mari de ancore în exact match, link exchange excesiv, procent mare de linkuri site-wide (blogroll sau footer), procent foarte mare al unui anumit tip de linkuri, spam prin widget-uri și multe altele.

2012 a fost anul în care link building-ul s-a schimbat definitiv. Google a trimis foarte multe mesaje pentru linkuri nenaturale webmasterilor. Pentru a scăpa de acele linkuri, au apărut tool-uri ca Disavow Links Tool și Link Detox. Putem intra în foarte multe detalii, dar ce trebuie să avem în vedere e că motoarele de căutare sunt din ce în ce mai deștepte și algoritmii din spatele lor sunt din ce în ce mai avansați.

Toți cei care fac SEO au făcut, cu siguranță, la un moment dat și link building. Există o linie subțire atunci când vorbim despre linkuri, care poate fi încălcată foarte ușor. Google a schimbat politica cu privire la schemele de linkuri în octombrie  2012. Asta înseamnă că link buildingul e mort? Nu, doar s-a schimat drastic pentru unii.

Se știa de foarte mulți ani că Google nu acceptă aceste tactici și era normal ca la un moment dat să pună piciorul în prag și să tragă linie. Google devine din ce mai bun în depistarea linkurilor puse doar în scopuri de manipulare. Din punctul meu de vedere, acesta este un lucru bun și cred că link buildingul este chiar mai ușor acum. Spun asta pentru că înainte, pentru a te poziționa, trebuia, într-un fel sau altul, să ții pasul în volum cu competiția.  Acum, cu mai puține linkuri, îți poti depăși competiția. Singura condiție este ca linkurile tale să fie mai bune și mai relevante ca ale competitorilor tăi. Calitatea contează mai mult decât cantitatea.

De la Link Building la Branding

Vă veți întreba probabil: totuși, care sunt linkurile de calitate? Înainte să vă spun părerea mea, atunci când încercați să obțineți linkuri, încercați să vă puneți câteva întrebări:

  • Cum este site-ul meu perceput de audiență?
  • Site-ul meu oferă un plus de valoare?
  • Site-ul meu are conținut bun, util, design placut?
  • Adaug conținut regulat?
  • Cititorii mei ar reveni pe site?
  • Cu ce mă diferențiez de competiție?
  • Ce ofer să merit ca alții să vorbească despre mine?
  • Sunt prezent în social media?
  • Site-ul meu are fani, followeri, subscriberi?
  • Site-ul meu este „link worthy”?

Dacă aveți răspunsuri pentru toate aceste întrebări, atunci cu siguranță puteți încerca să obțineti linkuri.

În schimb, în momentul în care începeți o campanie de link building, trebuie să vă puneți alte întrebări:

  • De ce să mă listez într-un director, unde nimeni nu mă va găsi?
  • De ce să îmi fac un profil pe un forum unde nu am activitate?
  • De ce să las un comentariu pe un blog pe care nu îl citesc?
  • Ce vreau să obțin prin acest link?
  • Acest link îmi va aduce trafic?
  • Acest link îmi poate genera lead-uri sau conversii?
  • Linkul pe care îl pun pe un site ajută cititorii acelui site?
  • Par de încredere dacă pun acest link?
  • Site-ul de unde obțin linkul are un număr mare de cititori?
  • Site-ul de unde obțin linkul are autoritate?
  • Site-ul de unde obțin linkul face spam?
  • Site-ul de unde obțin link are conținut unic?
  • Acel link este editorial?
  • Linkul îmi va crește brand awarness-ul?

Dacă munciți pentru un link, încercați ca prin acel link să obțineți cât mai multe dintre cele menționate mai sus. Un link, dacă nu va atrage atenția, a fost pus degeaba. În fond, pentru asta obținem linkuri, pentru ca cititorii altor site-uri să ajungă la noi printr-un click, iar ulterior să încercăm, într-un fel sau altul, să îi transformăm în cititori fideli ai site-ului nostru.

Teorii și strategii de link building sunt nenumărate. Există sute de metode, dar asta nu înseamnă că toate funcționează în orice nișă. Fiecare nișă în parte este unică și are particularitățile ei. În fiecare nișă există lucruri despre care se poate scrie și se poate folosi creativitatea pentru a obține mai mult decât linkuri. Dacă atingeți poziții bune în Google, asta nu înseamnă că site-ul va vinde. Pentru long tail, nici nu este nevoie de multe linkuri sau de autoritate mare a site-ului.

Link buildingul trebuie corelat cu mai multe lucruri pentru eficiență. Trebuie corelat cu social media, conținut de toate tipurile, relații, trafic, competiție și un site făcut pentru utilizatori. Aveți în vedere că nu site-urile oferă linkuri, ci persoanele. În spatele fiecărui site este o persoană care, într-un fel sau altul, va aproba acel link. Linkurile sunt voturi de încredere, voturi pe care trebuie să le și merităm.