În Editorial

Lumea este studioul nostru: educație pentru designerii de mâine

design-viitor

Acest eseu face parte din programul „Definirea studioului de design al anului 2015”, o inițiativă AIGA și Adobe de a obține informații legate de acest subiect de la liderii designeri cu o gândire vizionară orientată către viitor. În această serie de articole, ei împărtășesc planurile lor de viitor, previziuni și năzuințe pentru studioul anului 2015 și chiar mai mult de atât.

Pare mai mult decât o ironie a sorții că în momentul în care am început să scriu despre studioul de design al viitorului, am primit din depozit lucrurile din studioul meu de acasă de acum trei ani. Lucruri care cândva erau considerate destul de importante pentru a fi depozitate și mutate într-o casă nouă par acum străine, o „capsulă grea a timpului”, alcătuită din obiecte care cu un timp în urmă mi se păreau esențiale, dar fără de care am funcționat la fel de bine.

Au fost vremuri în care designul însemna lucruri: să creezi lucruri, să printezi lucruri, să cari obiecte prin studio și să le supraveghezi pe durata producției. Dacă artefactele designului au fost întotdeauna efemere de felul lor, acum au devenit neesențiale. Dar procesul de design este, cred eu, un proces de care depinde lumea.

În ultimii trei ani, am depășit granițele studioului meu de acasă pentru a conduce dezvoltarea unui nou program de master în arte, „Design pentru Inovație Socială”, în cadrul Școlii de Arte Vizuale din New York. Ar fi insuficient să spun că această experiență m-a schimbat atât pe mine ca om și modul în care lucrez, cât și perspectiva asupra viitorului și educației.

Modul în care eu înțeleg designul s-a transformat din a genera lucruri în a genera schimbare. Designul a devenit invizibil și astfel a devenit mai puternic ca oricând. Inovatorii sociali realizează că ceea ce trebuie schimbat este însuși comportamentul uman. Designul lucrurilor, indiferent cât de inteligent ar fi, nu va reuși niciodată să genereze acea schimbare radicală de care avem nevoie.

Pe măsură ce anul 2015 se apropie, trebuie să ne schimbăm modul în care ne tratăm planeta și semenii, modul în care privim dreptul la resursele naturale, banii și, în special în America, lucrurile. Transformarea esențială, din crearea de forme în crearea de conținut, proces, comportament și, nu în ultimul rând, rezultatul scontat, are consecințe enorme pentru modul în care va fi practicat designul și modul în care un program educațional, precum programul nostru de la Școala de Arte Vizuale, poate contribui la dezvoltarea viitorilor lideri ai schimbării.

Tradiția culturii occidentale recompensează geniul individual, fie că se manifestă în artă, știință, politică, sport sau design. Celebrăm individualitatea și pe cei care se evidențiază în mulțime și tolerăm un asemenea ego care vine odată cu astfel de realizări.

Totuși, din perspectiva viitorului, adevăratul geniu individual va fi acela care va demonstra că poate cultiva creativitatea și speranța în semenii săi, lucrând din interiorul comunităților, companiilor, orașelor, țărilor sau triburilor.

Activitatea designerului va consta în capacitatea de a sintetiza viziunea comună a unei întregi comunități pentru un viitor diferit și de a conferi acelei viziuni suficientă credibilitate pentru ca întreaga comunitate să o sprijine. Va consta în abilitatea de a proiecta și reflecta cele mai înalte valori ale indivizilor și organizațiilor, oameni capabili să gândească diferit și să existe în lume într-un mod sustenabil.

Când scopul este de a crea schimbare pentru oameni, nu te mai poți ascunde undeva să creezi capodopere care câștigă premii. Studioul este însăși lumea înconjurătoare, iar educația în design trebuie să includă și lumea.

Crearea schimbării în societatea noastră necesită abilități și competențe noi. Necesită o înțelegere profundă a naturii umane, a modelelor schimbării și a sistemelor de toate tipurile. Pretinde abilități de purtare a unei conversații și de a intermedia colaborarea creativă. Este nevoie de oameni cu perspectivă și curiozitate, nu de experți în probleme de nișă. Oameni care nu se mai bazează doar pe propriile cunoștințe, perspective și instincte, ci oameni care trebuie să învețe să antreneze și să motiveze cunoștințele, perspectivele și instinctele altora.

Se folosesc și abilitățile tradiționale de design, cum ar fi transformarea informației complexe într-una accesibilă și interesantă, transformarea haosului în claritate, încântarea audienței cu forme și eleganță, dar aceste abilități de bază fac parte dintr-un ansamblu mult mai mare, cu o largă influență.

Nu cu mult timp în urmă, am acordat un interviu unor studenți, în cadrul unui proiect numit „Educate 20/20.” Aceștia călătoreau prin țară studiind programe educaționale inovatoare. Ultima întrebare care mi-au adresat-o a fost: „Care cred că va fi viitorul educației? ”.

De vreme ce nu am capacități de previziune, pot doar să îmi imaginez cum va fi acesta și astfel să particip la înfăptuirea sa. Pentru mine, viitorul educației în design nu are nimic în comun cu limitele fizice, echipamentele sau tehnologia. Are legătură cu frumusețea, nu genul de frumusețe creată, ci frumusețea profundă a planetei noastre.

Profesorii de design de mâine vor dezvolta lideri, care vor inspira folosindu-și toate capacitățile personale, ieșind din limitele definiției designului și designerului, care transcend limitele creierului și intelectului, devenind cetățeni ai lumii și înțelegându-și rolul lor în această lume. Amprenta pe care o lăsăm nu ar trebui să constea în lucruri, ci într-o legătură reînnoită cu natura, responsabilitate și speranță și o convingere adevărată că putem din nou să ne așteptăm la un viitor mai luminos decât trecutul nostru.

Matt Klein, director executiv al Fundației Blue Ridge, fundație care ajută comunitățile extrem de sărace să aibă acces la oportunități și resurse, de curând a venit să vorbească studenților noștri și le-a oferit o perspectivă a locului lor în istorie.

Le-a spus că toată lumea are nevoie și va căuta oameni ce pot rezolva probleme cu abilități interdisciplinare ca și ale lor, iar acum acestea reprezintă un avantaj, dar în curând vor fi o cerință. Oriunde în jurul nostru vedem organizații și comunități care trebuie să se schimbe. Designul are loc oriunde.

Mi-ar plăcea ca cei care urmează programul nostru educațional să își găsească locul în părți ale lumii pe care nici nu ni le putem imagina acum, înaintași ai schimbării și speranței, să ajute specia noastră să evolueze din consumatori egoiști de resurse, în exploratori și creatori de resurse. Și pentru această idee, pentru care nu există un „studio” aferent, vă invităm să vă alăturați nouă.