În Inspirație

10 ani de schimbări în algoritmii Google, pe scurt

imagine reprezentativa

Atunci când optimizezi un site pentru motoarele de căutare este important să intuieşti pe cât posibil ceea ce se va întâmpla în viitorul apropiat. Acest lucru îţi oferă şansa de a fi cu un pas înaintea competiţiei atunci când Google decide că vine timpul pentru un nou update al algoritmilor de indexare. Pentru a putea intui pe cât de mult posibil viitoarele schimbări, trebuie să arunci o privire atentă asupra dinamicii update-urilor din trecut.

Cel mai probabil, schimbările majore din ultimii 10 ani ţi-ar putea oferi o imagine destul de clară asupra modului în care cei de la Google dezvoltă algoritmul în concordanţă cu nivelul pieţei şi cu comportamentul utilizatorilor dintr-un anumit moment.

 

2007

Acest an se remarcă doar prin simplul fapt că au fost implementate câteva schimbări importante la nivel de funcţionalităţi, acestea deschizând noi oportunităţi pentru cei care făceau SEO în acel moment.

 

Au fost implementate funcţiile News, Local, Images şi Video, utilizatorii având posibilitatea să selecteze ce tip de rezultat îşi doresc. Dacă până acum “bătălia” se dădea pe un singur front, de acum se mută pe mai multe fronturi în acelaşi timp.

A fost denumit “Universal Search” şi poţi afla mai multe despre el, aici.

 

Tot în 2010 mai este precizat prin diferite surse şi update-ul “Buffy”, care însă nu are o importanta prea mare. Acesta a fost de fapt o acumulare de mici schimbări aduse algoritmilor într-o perioadă mai lungă de timp.

 

2008

Am ajuns şi în momentul în care a fost implementată una dintre funcţiile care în prezent salvează o mulţime de timp pentru utilizatori. Google Suggest a fost update-ul care oferea posibilitatea de a completa automat câmpul de căutare chiar înainte de a termina de scris.

 

Poate ţi se pare prea puţin important, însă oamenii de SEO aveau acum posibilitatea de a se adapta unor căutări ce deveneau din ce în ce mai populare.

google suggest 2008

2009

Este anul care a dat de înţeles faptul că schimbările vor fi din ce în ce mai orientate către utilizator şi către oferirea de rezultate în timp real.

 

“Real-Time Results” oferea utilizatorilor rezultate extreme de recente ce apăreau pe reţele sociale sau pe site-urile cu autoritate, lucru care dezavantaja site-urile aflate la început de drum.

 

“Vince” a fost un alt update din acest an care a favorizat brandurile mari în căutări, lucru care a stârnit o mulţime de critici.

Totuşi, partea bună a acestui update era reprezentată de faptul că de acum, pentru a apărea cât mai sus în rezultatele organice, trebuia ca o companie să pună accent şi pe branding (menţionarea denumirii companiei pe alte site-uri), trecându-se oarecum peste perioada când link-urile contau cel mai mult.

 

2010

În general, articolele din acel an menţionează aproximativ 7 sau 8 update-uri importante, însă pentru ceea ce ne dorim să aflăm prin acest articol, cred că este posibil să precizăm esenţa lor în doar două fraze.

 

  1. Optimizarea locală a devenit mult mai importantă odată cu implementarea “Google Places”, care până atunci era doar o parte a Google Maps, oferind afacerilor locale posibilitatea de a se afişa într-un mod extrem de sugestiv şi exact pe anumite căutări.
  2. Site-urile ce aveau conţinut de o calitate îndoielnică sau era mult prea simplu pentru a fi considerat relevant de către Google au fost afectate în general pe cuvintele cheie de tipul long-tail. Aici este momentul în care articolele lungi şi stufoase au devenit o soluţie viabilă pentru clasarea cât mai sus pe anumite cuvinte cheie.


2011

21 de update-uri au fost făcute în acest an, lucru care indică faptul că SEO a devenit deja mult mai complex decât era până în acel moment. Trebuie să fi la curent cu toate modificările pentru a nu te trezi cu o penalizare la un site şi să nu ştii de unde a venit.

 

Vorbim aici despre cele importante, pentru că în luna septembrie a fost anunţat în cadrul unei conferinţe Google faptul că au fost făcute 516 modificări ale algoritmului în anul 2010 şi că au fost testate peste 12000 în total.

 

Două lucruri merită menţionate cu adevărat, fiind relevante şi în ziua de astăzi. A fost implementat Schema.org (date structurate) şi expanded sitelinks. Amândouă oferă informaţii suplimentare utilizatorilor despre ceea ce vor găsi în urma accesării unei pagini afişate pentru căutarea lor.

Relevanţă! Despre asta vorbim…

 

2012

Pe lângă zecile de modificări lunare şi numeroasele actualizări ale Panda şi Penguin (update-uri importante), cel mai relevant lucru pe care ar trebui să îl menţionăm este faptul că în acest an au limitat pentru prima dată numărul de rezultate organice la 7 pe anumite căutări.

 

Acest fapt indica faptul că Google îşi doreşte să se axeze mai mult pe dezvoltarea Google Adwords, oferind mai puţine poziţii pe prima pagină în căutările organice şi implicit lărgind spaţiul dedicat anunţurilor plătite.

 

2013

Deja nu mai este nevoie să precizez faptul că au fost zeci/sute de update-uri, pentru că aşa se va întâmpla în fiecare an.

google hummingbird 2013 - sursa digitalyourdotcom

În acest an a fost implementat Hummingbird, update-ul care ne dă de lucru şi astăzi şi care face că mulţi să nu îşi poată da seama de ce nu ajung în primele rezultate, chiar dacă au articole bune, structurate şi gândite cu cuvintele cheie pe care vor să se afişeze.

 

Reprezentanţii Google au precizat căutările conversaţionale ca fiind principalul plus adus de acest update, lucru care ar trebui să dea mult de gândit celor care scriu articole pentru a-şi clasa site-urile cât mai sus.


Gândeşte lucrurile ca şi cum cineva ar vorbi cu motorul de căutare, nu ca şi cum ar scrie o înşiruire de cuvinte ce trebuie să se regăsească în articolul tău.

Mai multe despre Hummingbird poţi găsi, aici.

 

2014

Actualizări aduse update-ului Panda, că în fiecare an de când a fost lansat. Deja nu ne mai miră, nu?

Totuşi, în acest an a fost implementat un nou update. Este vorba despre Pigeon, care imediat a fost resimţit de cei care îşi concentrau puterile pe optimizarea pentru căutările locale.

 

De acum, aproximarea locaţiei din care se făceau căutările era mult mai exactă şi implicit rezultatele sugerate pe plan local erau mult mai relevante, lucru pe care Google şi-l dorea cu tărie de ceva timp. Deja din 2011 vorbim în mare parte doar despre relevanţa rezultatelor şi o experienţă cât mai bună pentru utilizatori.

 

Lucrul cel mai important făcut de acest update era faptul că ceea ce acumulaseră până în acel moment în algoritmii globali, de acum era mult mai bine conectat pe plan local.

 

2015

Ne apropiem de zilele noastre, lucru care deja se observă pentru că vorbim despre ceea ce ştim despre “ce îi place lui Google”.

2015 a fost “gazda” unui update denumit de către oamenii din domeniu “The Quality Update”. Calitatea conţinutului unui site era de acum apreciat într-un mod diferit de către motorul de căutare, interpretându-l din ce în ce mai aproape de modul în care o persoană l-ar putea aprecia că şi relevant pentru căutarea efectuată.

 

2016

Cu câţiva ani în urmă a fost implementat un update ce favoriza în rezultatele organice site-urile mobile friendly, însă în acest an s-a revenit asupra acestuia şi a fost îmbunătăţit.

Rezultatele pe dispozitivele mobile erau puţin diferite comparativ cu cele de pe desktop imediat după update, fiind raportate modificări substanţiale la nivel de vizite de către cei care administrau site-uri de conţinut în general.

 

“Possum” a fost un alt update important implementat în urmă cu un an, acesta ţintind tot către rezultatele locale. Locaţia din care era efectuată căutarea influenta mult mai mult acum rezultatele afişate, cuvintele cheie folosite pentru căutare aveau o importanţă crescută şi au fost observat modificări considerabile în cazul afacerilor locale ce nu erau plasate în limitele geografice ale oraşelor din care se efectua căutarea.

Mai poţi afla câteva lucruri despre “Possum” chiar aici.

 

2017

Anul acesta se pare că cel mai mare impact l-ar fi avut update-ul “Fred” până în acest moment, însă este interesant faptul că încă nu a fost confirmat.

google fred update 2017

La începutul lunii martie au fost observate schimbări în rezultate şi de către specialiştii din domeniu, însă cei care l-au resimţit cu adevărat au fost cei care foloseau tehnici de Black Hat SEO.

 

Acest lucru ne face să credem că algoritmul a ţintit în principal practicile de tip SPAM folosite pentru a creşte un site prin plasarea de linkuri.

 

Cu aproximativ o lună înainte au mai existat zvonuri că un update cei se concentra pe calitatea conţinutului afişat în rezultate ar fi fost implementat, însă din nou nu este nimic sigur, fiind neconfirmat.

 

Cum ne pregătim pentru viitoarele modificări şi care ar putea fi acestea?

Dacă urmăreşti “povestea” din spatele acestor update-uri, poţi trage câteva concluzii care te pot ajuta să te pregăteşti pentru viitoare modificări. Acest lucru te-ar puţi scuti de multe ore de muncă atunci când îţi vei da seama că ai fost afectat într-un mod negativ de un update.

 

Concentrează-te pe următoarele 3 sfaturi dacă vrei ca începând de anul viitor să nu stai cu teamă că vei putea scădea semnificativ în rezultatele organice:

  1. Publica conţinut de calitate, relevant şi original. Oricât ai încerca să îl păcăleşti pe Google că ai conţinut bun (şi nu ai), el îşi va da seama la un moment dat. Devine din ce în ce mai complex şi inteligent, aşa că nu îl poţi păcăli la nesfârşit şi să speri că vei fi pe prima pagină “şi mâine”. Investeşte timp în conţinutul publicat pe site-ul tău şi poate chiar bani, dacă consideri că este nevoie.
  2. Concentrează-te pe optimizarea vitezei de încărcare şi pe optimizarea pentru mobil. Ştim foarte bine că deja căutările de pe dispozitive mobile au depăşit căutările de pe desktop, iar Google ştie şi el asta. Tocmai din acest motiv ar trebui să îţi doreşti ca el să te considere cât mai relevant pentru acea masă de oameni care îşi doresc să citească articole de calitate pe dispozitive mobile şi să viziteze site-uri ce sunt pregătite pentru dispozitivele de pe care sunt accesate. Mobile, mobile şi iar mobile…
  3. User experience la superlativ! Ai putea fi suprins câte beneficii îţi aduce un site realizat exact cum ar trebui să fie pentru utilizatori, aşa că nu uita să îţi concentrezi o parte din timp pe optimizarea acestor lucruri. Ţi se pare că undeva utilizatorii nu mai continua “călătoria” pe site-ul tău? Mergi acolo şi rezolvă problema!

Bitu Mihai, Co-Founder @Started
bitu-mihai

Prima dată când am făcut SEO, nici măcar nu ştiam că aşa se numeşte. Acum am o adevărată pasiune pentru ceea ce înseamnă optimizarea site-urilor. Sunt concentrat pe obţinerea de rezultate, lucru care se reflectă şi în performanţele obţinute de agenţia Started, unde sunt Co-Founder.