În Inspirație

Comunicarea online: înainte, dar încotro?

comunicarea online

Există un proverb care spune că „Cine învață merge înainte, cine nu, dă înapoi”. Ghidați de acest gând, am rugat câțiva dintre colaboratorii noștri pe partea de digital să ne ofere câteva tendințe pentru 2013, care să ne ajute să fim cu un pas înainte în acest an. Fie că alegem să îmbunătățim aspecte deja testate în anul ce a trecut, fie să experimentăm lucruri complet noi, ideea generală este că trebuie să învățăm din mers, fiind vorba despre un domeniu aflat într-o evoluție continuă.

Branding – Oana Barbu

1. Conversational branding și deficiențe conversaționale într-o lume a comunicării

De când social media a prins amploare, tot mai multe branduri încearcă să își implice fanii și publicul țintă în conversațiile online și offline. Acțiunile de acest tip au dat naștere la un număr record de conturi de companii pe Facebook, Twitter, Pinterest și, mai nou, Instagram, precum și la apariția multor tipuri de aplicații care să faciliteze dialogul instant al brandurilor pe mai multe platforme de interacțiune socială.

Toate bune și frumoase până când era conversației începe să semene cu „era logoreei online” care poate avea ca rezultate:

  • lipsa unei voci clare a brandului;
  • spamming-ul conversational;
  • diluarea mesajului ce se dorește a fi comunicat.

Ce înseamnă până la urmă comunicarea de brand și până unde ar fi bine să riscăm în conversația din mediul online, rămâne să discutăm în articolul viitor.

2. Online și storytelling branding

Cel mai bun lucru anunțat încă din vara anului 2012 este că ne vom începe anul 2013 cu un trend centrat pe conținutul înfășurat în jurul poveștii unei companii. Nu mai este suficient să oferi conținut bun publicului tău pentru a promova o ofertă. Comunicarea conversațională din ziua de azi nu mai permite fracționări în strategia de comunicare.

Brandurile trebuie să ridice ștacheta planului lor de comunicare și să-și spună povestea continuu și coerent pe platforme media multiple: de la evenimente și campanii offline, până la Facebook, Twitter, YouTube și înapoi. Contextul va fi cel care va determina tonul conversației, însă coerența mesajului comunicat nu trebuie să fie influențată de acesta. Comunicarea nișată resimte tot mai mult nevoia de regrupare.

 3. Transmedia branding și evoluția  comunicării integrate

Unul dintre trendurile cele mai titrate de specialiștii în comunicare este reprezentat de „transmedia storytelling”. Specialiștii consideră că brandurile vor căuta să-și spună povestea într-un mod tot mai dinamic, folosind mijloace mixte de expresie; supremația vizualului va fi dublată de dinamica efectelor video, interacțiunea la nivelul site-urilor web și integrarea simultană a acestor mesaje-în-mișcare pe tot mai multe platforme: Facebook, bloguri, Pinterest, Instagram, Tumblr. Revin în prim plan .gif-urile și spoturile publicitare fixate pe scenariu și descriere. Produsul/persoana/serviciul sunt integrate mai apoi în acest context dinamic și strident.

Surse imagini: 1, 2, 3.

PR online – Corina Săftescu

1. Conținut de calitate

Dacă 2012 a fost despre mediile sociale, o bătălie constantă între care dintre acestea este mai eficient și mai la modă, 2013 o să fie despre conținut. Cred că toată lumea a înțeles ceea ce era și firesc de fapt: conținutul de calitate este cel care face diferența și generează reacții, fie că vorbim despre texte, clipuri sau imagini. Nu mai este suficient doar să fii acolo, ci să și comunici informații relevante.

2. Interactivitate și portabilitate

Așa cum în anul 2003, toți liceenii aveau abonamente cu o mie de minute în weekend, în 2013, liceenii au abonamente cu acces nelimitat la Facebook și e-mail. Smartphone-ul a ajuns un bun comun, așa că optimizați conținutul pentru mobil, nu uitați de gamification și gândiți aplicații utile și cât mai interactive.

3. Rezultate

După atâtea sute de discuții legate de cum măsurăm rata de conversie a investițiilor în comunicarea online, toți vor fi cu ochii pe rezultate. Pretențiile au crescut odată cu suspiciunile, așa că nu mai este loc de întors. Orice PR va trebui să știe ce poate fi măsurat în mediul online și cu ce instrumente.

Surse imagini: 1, 2, 3.

Marketing online – Dan Sima

1. Site-urile se vor concentra mai mult pe UX

Am văzut în 2012, atât pe piața locală, cât și pe plan internațional, că avem o migrare dinspre tipul de site-uri care trasmit multe, dar nu au conversii, spre site-uri care caută să îmbine un design plăcut cu necesitatea de a vinde online. 2013 va fi cu siguranță un an în care vom vedea efecte reale ale acestui fenomen.

2. Migrarea spre mobile

Am văzut și în 2012 și vom vedea și în 2013 cum startup-urile se vor concentra mai mult pe dezvoltarea pentru mobile (tablete și telefoane). Astfel, marketingul digital va fi nevoit să se adapteze și să simplifice mesajele, dar și procesul și experiența de vânzare.

3. Adwords Remarketing

2013 va mai aduce dezvoltarea targetării contextuale. Nu știu dacă va avea succesul scontat, dar sunt sigur că vom vedea multă activitate în jurul acestui fenomen. Poate fi anul exploziei remarketing-ului și totodată anul în care va fi abandonat.

Surse imagini: 1, 2, 3.