În Inspirație

AlienRescue Episode 1: Joc românesc pentru Android

Alien Rescue Episode 1

Păstrând spiritul de indie games din ultimul articol, în cadrul ediției 18 a întâlnirilor GeekMeet, RomBots Team, o echipă de indie developers din Timișoara, alcătuită, echilibrat, din doi programatori și doi artiști 3D, și-a prezentat jocul creat pentru Android, primul dintr-o serie de trei, numit AlienRescue Episode 1. Vedeți mai jos ce lecții au învățat membrii echipei din această experiență.

Descrierea jocului

Jocul este pe format arcade, destul de clasic, Top Down Shoot ‘em up. Acțiunea se desfășoară pe planeta Pământ, în anul 1947. În acest joc, rolurile sunt inversate: jucătorul este pus în pielea unui extraterestru pe nume Krut, care trebuie să recupereze”colegii de specie„, rătăciți pe Pământ, drept urmare, se află în război cu pământenii. Tool-urile sunt simple şi funcţionale, jucătorul poate avea acces la 10 arme și 6 power-ups, dintre care se evidențiază “the tractor beam” (un power-up adiţional), un element menit să aducă originalitate jocului, care a fost, de altfel, foarte apreciat.

De asemenea, jucătorii pot alege două moduri de joc: Story Mode și Free Mode și, prin intermediul OpenFeint, aceștia pot intra în competiție cu alți jucători din toată lumea.

Puncte forte în dezvoltare

Din punctul de vedere al membrilor echipei, a fost benefic faptul că și-au dezvoltat propria tehnologie și propriile tool-uri de la 0, în momentul în care erau absolut necesare. De exemplu, Level Editor a fost creat  într-un singur weekend, cu două luni înainte de shipping.

Un alt aspect pozitiv a fost faptul că programatorii aveau cunoștințe generale despre art și designerii știau câte ceva despre programare, ceea ce le-a permis membrilor să paseze fără probleme, în anumite cazuri,  unele sarcini către alți membri ai echipei.

De asemenea, aceștia au încercat, acolo unde era posibil, să utilizeze tehnologie exterioară. Un exemplu ar fi TexturePacker, care s-a dovedit a fi extrem de util pentru aceștia, cu ajutorul căruia echipa a grupat sprite-uri și texturi într-o singură textură.

Totodată, un punct forte a fost faptul că direcția artistică a fost conturată încă de la început și echipa știa cum trebuia să arate jocul în final, mai mult, s-a lucrat cu mockup-uri din prima săptămână.

Probleme în procesul de dezvoltare

În mod oficial, procesul de dezvoltare a început în 2009 și s-a făcut de la 0, fără a avea un buget dedicat. Totuși, dezvoltarea efectivă a durat aproximativ 8 luni, întârzierile fiind provocate, în principal, de comunicarea ineficientă dintre membrii echipei, datorată mai ales faptului că aceștia lucrau în regim remote și comunicau cel mai des online. Recomandarea acestora pentru ceilalți dezvoltatori este de a încerca să comunice cu colegii de echipă cât mai mult offline, față în față. Totodată, pipeline-ul de art creation a durat mai mult decât se aștepta echipa, acest lucru aducând, la rândul lui, întârzieri semnificative.

O altă problemă întâmpinată de către echipa RomBots a fost reprezentată de către platforma de dezvoltare aleasă, Android. Multitudinea de dispozitive, rezoluții  și specificații hardware nu a ușurat deloc sarcina membrilor echipei și a îngreunat procesul de dezvoltare, în ciuda suportului oferit de framework.

De asemenea, o altă lecție învățată de echipă a fost aceea de a apela pe viitor atât la un game designer, cât și la un sound designer. În lipsa acestora, echipa a recurs la free soundtracks, care, după spusele acestora, devin enervante după câteva minute de joc.

În ceea ce privește QA (quality assurance), au existat probleme și mai grave. Jocul a fost lansat cu un bug serios care a dus la la scăderea rank-ului şi la pierderea unor utilizatori în primele 2 săptămâni de la lansare. De asemenea, după lansare, jocul a crash-uit pe Samsung Galaxy S, lucru care ar fi putut fi evitat dacă ar fi fost făcute verificări mai atente, respectiv dacă echipa ar fi avut câțiva testeri cu care să lucreze îndeaproape.

Nu în ultimul rând, membrii echipei au menționat că au avut șansa să fie adăugați ca featured pe Android Market, cu condiția să aducă o serie de update-uri, punctate foarte concret, șansă pe care echipa a ratat-o, întrucât a tratat superficial aceste update-uri.

Promovarea aplicației

Jocul nu a avut alocat un buget pentru a acoperi acest aspect, drept urmare nu au existat strategii de promovare clare.  Cu toate acestea, echipa a făcut diverse eforturi în această direcție și a încercat diverse metode de promovare gratuită a aplicației, prin trimiterea de emailuri și comunicate de presă către reviste și publicații online de profil, ceea ce le-a adus review-uri şi feature-uri, acțiuni care s-au reflectat în creșterea numărului de utilizatori.

De asemenea, YouTube a fost un canal de comunicare eficient pentru echipa RomBots, aducând un număr semnificativ de vizitatori în urma vizualizării clipurilor postate și, în final, descărcări ale jocului.

În prezent, echipa lucrează la un alt joc, de această dată cu intenția de a nu dezvolta de la 0 și cu dorința de a trece pe iOS. În total, AlienRescue Episode 1 a avut peste 100.000 de descărcări, aplicația putând fi descărcată gratuit.

Vedeți mai jos un clip preluat de pe YouTube, ce prezintă jocul Alien Rescue Episode 1: