În Inspirație

Când o arie a vizualului o inspiră pe cealaltă

fig3

Trăim într-o eră digitală, unde sursele de inspirație sunt la tot pasul, indiferent de domeniu. Uneori le cauți, alteori te caută ele pe tine. În acest articol vă vom spune o poveste frumoasă despre un contrabas electric care și-a găsit expresia personalității într-un font.

Fontul Trisec Organic

Fontul Trisec este rezultatul unei colaborări între doi designeri grafici: Sorin Bechira și Ștefan Românu. Fontul se bazează pe o structură de typeface făcută de Ștefan (Fig. 1), la care Sorin a adăugat câteva elemente personale de design, ducându-l și mai mult spre latura decorativă, înspre abstract, înspre suprarealism. Fontul care a rezultat din acest experiment a primit numele Trisec Organic.

Fig. 1
Fig. 1

În dezvoltarea acestuia, care a durat o săptămână, Sorin a folosit ca bază elemente diverse din imagini stock (Fig. 2), pe care le-a combinat și mixat până a ajuns la literele finale (Fig. 3).

Fig. 2
Fig. 2
Fig. 3
Fig. 3

Dacă aruncăm o privire mai atentă, vedem că procesul este unul folosit mai în toate lucrările grafice realizate de Sorin (Fig 3.1). Acesta este unul în care rezultatul se bazează pe un proces rapid, în care turnurile neașteptate și „accidentele” fericite au un loc de cinste, în care creativitatea primează procesului tehnic, acesta din urmă fiind unul destul de simplu, dar în care metodele de creare sunt inventive prin cuplarea și asocierea de forme și structuri care în mod normal nu ar trebui să stea împreună. Aici ne referim la obiecte de la clădiri de birouri la pene de păsări, de la baloane și mașini la microbi și formațiuni cerești etc. Toate sunt obiecte cu care ne întâlnim des, dar aproape deloc în aceste asocieri și conjuncturi.

Fig. 3.1
Fig. 3.1

Pentru mine a fost un proiect în care a contat mai mult procesul decât rezultatul final, dar am fost plăcut surprins când am aflat că are succes pe YWFT unde este de vânzare și la festivalul OFFF unde a fost folosit ca parte din identitatea lor timp de mai multe ediții – 2011 și 2012 (Fig. 4).

Exact acesta a fost și scopul pentru care a fost creat: să fie folosit ca obiect, nicidecum ca font de paragraf, având o valoare estetică decorativă.

Și mai plăcut surprins am fost când am auzit că a fost o sursă de inspirație pentru Piotr, în crearea instrumentului său muzical. (Fig. 6) Mă bucur că la rândul meu am creat ceva care a fost sursă de inspirație, așa cum eu am fost la rândul meu inspirat de alte lucrări grafice, iar acum cred aș putea zice că ciclul este complet. – Sorin Bechira

Fig. 4
Fig. 4

DSDV 3 electric upright bass

“Aș vrea ca această muncă să fie o inspirație pentru alții din diferite domenii, la fel cum eu am fost inspirat de munca altora.” – Piotr Sell

Un proiect de hobby încheiat la jumătatea lui aprilie 2013. Este un contrabas electronic, al treilea instrument muzical făcut de către Piotr, căruia i-a dedicat aproape patru ani, timp în care a fost creat și construit designul.

Comparativ cu proiectele mele precedente, a fost o încercare îndrăzneață, având în vedere că am vrut să obțin rezultate hi-tech performante, cu technici de construire foarte simpliste. Așa cum se întâmplă de obicei cu proiectele începute de la zero, au fost momente dificile și, din când în când, progresul părea să nu se mai arate, dar într-un final a fost o aventură grozavă și, privind în urmă la tot timpul petrecut pe acest proiect, rezultatul face ca totul să fi meritat.

Dar să vedem cum a început totul. După prima chitară electrică „cam prea elaborată pentru un instrument de călătorie” și cea de-a doua care „arată ca o chitară adevărată față de cea de dinainte”, Simon Fokt, un interpret de contrabas, i-a propus lui Piotr să încerce să construiască un contrabas electric. Neștiind foarte multe despre un contrabas și fiind conștienți de potențialele consecințe ale unui design neglijent, cei doi au petrecut o jumătate de an documentându-se și discutând despre acest lucru.  

După o studiere atentă a diferitelor modele de contrabasuri, atenția lui Piotr s-a îndreptat către modelul NS Design. „Dunga”, cum numește Piotr bucata aceea interesantă și neagră are rolul, în principiu, de a rezema instrumentul de șoldul interpretului. Conceptul de „coastă” în forma conturului cutiei de rezonanță a contrabasului nu este unul nou. Ceea ce și-a dorit Piotr – și a și reușit în final – a fost să obțină o combinație foarte bună de „dungă” și „coastă”. Rezultatul este un sentiment mai bun al instrumentului per total, pentru că nu mai există acel efect de gol înrămat. „Dunga” răsucită este atașată pentru volum, ceea ce conferă instrumentului o prezență fizică mai pronunțată.

Astfel, cei doi au decis că noul instrument ar trebui să păstreze caracteristicile esențiale ale unui contrabas acustic, iar pentru a fi sigur că a înțeles totul, Piotr a început prima dată să lucreze la crearea unui prototip de încercare (Fig. 5), dar totuși funcțional.

Fig. 5
Fig. 5

Deși acesta era funcțional, Piotr simțea că îi lipsea ceva, că era oarecum brut, că nu avea expresivitatea și personalitatea pe care și le-ar fi dorit. Acel ceva și-a găsit inspirația în fontul Trisec Organic, realizat de către Sorin.

Sub influența muncii lui Sorin, instrumentul a devenit comunicativ și expresiv. A căpătat volum, pe când înainte era cumva plat. A mai primit și un fel de dimensiune organică care l-a făcut mai user friendly. Forma a fost influențată, deși e mai mult decât se observă la prima vedere. Pe scurt, este o idee practică ce s-a transformat în ceva cu spirit, viu.

Mai mult, am vrut să fac referință la fonturile lui și la un alt nivel. Am să mă refer doar la câțiva termeni cum ar fi semn, simbol, comunicare, dialog – astea îmi vin în minte când mă gândesc la alfabet. Un instrument este, evident, o unealtă pentru a reda muzica, este mijlocul de comunicare al muzicianului. Eu folosesc limbajul vizual.”

Fig. 6
Fig. 6

Prin intermediul fontului Trisec Organic, Sorin a transpus literele în felul lui, dar ele încă își îndeplinesc rolul, funcționează în același fel. Experimentul contrabasului a fost cam același lucru- am transpus forma unui contrabas acustic în ceva nou, dar păstrează totuși sentimentul de familiaritate și poate fi folosit în același mod. Este un soi de efect de „noul negru” ceea ce am vrut eu să obțin, deși s-ar putea să fie o afirmație prea puternică când vine vorba de munca mea.

Fotografiile pentru DSDV 3 au fost realizate de către Kuba Styperek.

Sperăm ca acest articol să vă inspire la rândul lui, și dacă știți povești asemănătoare, ne-ar plăcea să auzim de ele.

[Actualizare la 18.11.2013:

Între timp, Piotr a creat și un site dedicat proiectului său, pe care vă invităm să îl accesați.]