În Inspirație

Cum a fost la Social Media Summit Timișoara, ediția a III-a

Social Media Summit 2012

Astăzi a avut loc cea de-a III-a ediție Social Media Summit Timișoara cu prezentări pe teme de comunicare și promovare online, un training și un studiu al pieței online din zona de vest a țării. Speakeri relevanți din domeniu au adus câteva cifre noi, care ar putea influența strategiile de comunicare online ale brandurilor.

Studiu: Promovarea online pe piața de vest a țării

Prima conferință a început cu prezentarea datelor studiului făcut de Cristina Puțan despre situația pieței online în zona de vest a țării. Acesta s-a realizat atât online, cât și offline, pe un eșantion de 384 de persoane, cu vârste cuprinse între 23 și 45 de ani, cu studii medii și superioare, iar companiile incluse în studiu au diverse arii de activitate.

Din rezultatele prezentate a reieșit că un procent de peste 60% dintre companii nu se promovează online. Dintre cei care o fac, investesc doar în website, nu și în social media, iar bugetul alocat este de obicei foarte mic.

Aparent, 21% din companii nu au nici măcar un singur om dedicat pentru promovarea online. Persoana care se ocupă de social media este, de obicei, un angajat din interiorul companiei, fără studii în domeniu și, în lipsa unei strategii de comunicare, urmărind doar obiective de vânzare, rezultatele sunt proaste. Totodată, nu se pune accentul pe monitorizare și pe rapoarte.

O mare parte dintre companii nu au încredere în agenții și le consideră scumpe. De aceea, preferă să lucreze cu angajații lor sau aleg un mix alcătuit dintr-un freelancer și o persoană din companie, deși studiul scoate la iveală faptul că majoritatea companiilor care lucrează cu freelanceri sau agenţii au rezultate mai bune.

Blogger local sau național?

Cât de mult contează cine ești și de unde scrii? Cum îți construiești un nume în online? Oltea Zambori a ținut o prezentare despre blogging și modalitatea prin care să depășești limitele teritoriale ale orașului din care faci parte.

Un blog provincial nu înseamnă un blog local

Aceasta a recomandat ca bloggerul să scrie lucruri cu orientare către o nișă ce reprezintă cea mai mare pasiune a sa. E important ca el să nu-și impună singur limite teritoriale și să scrie din hobby, chiar și atunci când începe să câștige bani datorită blogului.

Alte lucruri la care trebuie să fie atent un blogger sunt:

  • Responsabilitate față de comunitate și față de cititori;
  • Diplomația, utilă mai ales atunci când primește critici;
  • Răbdare în așteptarea rezultatelor.

Cum ajungi ambasador de brand?

Cristina Bazavan a subliniat calitățile unui ambasador de brand: credibilitate, reputație bună, carismă și stil de viață potrivit cu produsul pe care îl reprezintă.

Pentru a avea o bază solidă în acest sens, aceasta a recomandat ca bloggerul să ofere cu 10% mai mult decât scrie în contract, să folosească produsul cât durează contractul și să nu treacă la alt produs din aceeași categorie, să-l promoveze și să nu scrie doar pentru bani, fiindcă își va distruge reputaţia dacă acceptă contracte nepotrivite.

De ce nu își ating fanii targetul de vânzări?

Alexandru Bleau a vorbit despre importanța fanilor de pe rețelele sociale și de ce companiile nu ar trebui să îi considere mai puțini importanți decât pe clienții actuali. Fanii sunt un mix între potenţiali clienţi şi voluntari în a-ţi promova brandul mai departe.

De aceea, cei mai activi și entuziasmați fani ar trebui, din punctul de vedere al vorbitorului, monitorizați și premiați, pentru ca și alți fani să se afilieze brandului, creându-se, astfel, o comunitate solidă în jurul său.

Viitorul relației dintre agenții și bloggeri

Prezentarea lui Bogdan Theodor Olteanu a vizat relația dintre agenții și bloggeri și faptul că blogurile sunt pentru agenții doar niște canale media. Agenția, în momentul în care va alege un blogger pentru a-l implica într-o campanie, o va face în funcție de calitatea conținutului și de cititorii blogului, nu în funcție de trafic.

O problemă evidențiată de către acesta este că în piața media din România se pune mai mult accent pe SEO în detrimentul conținutului de calitate. De aceea, bloggerii trebuie să gândească un model pe termen lung, fiindcă în acest moment, blogul este doar un punct de plecare și nu se poate trăi din el în următorii 5 ani fără o strategie bună.

Facebook ROI: Ce câștigăm dacă avem o pagină de Facebook?

Alexandru Negrea a vorbit despre conținutul de pe pagina de Facebook a unui brand și cum putem câștiga de pe urma acesteia. Teoretic, într-o reţea socială ar trebui să fie livrat conţinut unic şi relevant pentru clienţii companiei.

Strategia de conţinut se va face numai în funcție de anumite obiective atent setate: awareness, crowsourcing, validare/targetare, vânzare. Ce este foarte important la Facebook și diferit față de motoare de căutare este faptul că oamenii vin pe pagina companiei prin interacţiuni, nu doar prin căutări. Cu alte cuvinte, pe Google se caută acele lucruri de care avem nevoie, în schimb Facebook ne aduce în vedere lucruri de care am putea avea nevoie.

Evenimentul s-a încheiat cu un training interactiv susținut de Cristian Manafu, menit să îi ajute pe cei prezenți să înțeleagă puțin mai bine ce înseamnă promovarea online. În exemplul practic prezentat, juriul a dat sfaturi utile despre cum se promovează o florărie în online. Cristina Bazavan a vorbit despre promovarea pe blog, Alexandru Bleau despre Pinterest și Alexandru Negrea despre Facebook. Toți au mizat pe dimensiunea emoțională și virală a unui buchet de flori.

Sursă imagine